Wat is er nieuw

Alg tussen het javamos

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14487
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 14487

Guest
Hoi,

Ik heb ik mijn 60cm bak nu vrij veel last van alg, en weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Het zit namelijk tussen en om het javamos, en het is dus niet echt weg te halen zonder dat het mos ook mee gaat, vandaar de vraag: Hoe kom ik hier vanaf, en zorg je ervoor dat het mos wel blijft zitten?


de hele bak
457625_0_82_176527_0_82_img_7878.jpg


zo zit de alg er ongeveer doorheen
166647_0_82_183776_0_82_img_7888.jpg
 
IK zie haast allemaal dezelfde planten.
Die doen niets aan je water.
Zet er eens snelgroeiers in.
Denk teveel silicaten in je bak.
Kijk bij je waterleverancier, wat daar de waarden zijn.
Silicatex helpt ook wel.
 
Dat lijkt me zo draadalg en dat krijg je in de regel bij een co2 tekort.
Net als John wil ik ook graag je waterwaarden weten en hoe lang het licht aan is.

Om het mos vast te binden kun je een stukje visdraad gebruiken.
 
het licht staat ongeveer 10 uur per dag aan, de waterwaardes zijn dit:

NO3 - 0
NO2- 0,1
GH - 7,5
KH - 2,8
pH - 7,0
 
Maar ook als je de omstandigheden op orde hebt waardoor deze algen geen kans meer krijgen zul je toch de grotere dotten alg willen weghalen, en dat betekend dat je ook mos zult moeten opofferen vrees ik.
Daar staat tegenover dat als de omstandigheden beter zijn.. je mosjes ook sneller en mooier zullen terug groeien.
Ik weet niets van je visbestand verder.. maar zelf heb ik ervaren dat Japonica's de laatste restjes draadalg in sneltreinvaart kunnen wegsnoepen.
 
10 uur is niet overdreven lang iig,heb je reflectors boven de lampen?
 
hmm.. weet niet of het echt reflectors te noemen zijn, het is meer een soort witte strook die achter de lamp zit..?
 
Het visbestand is trouwens:

boraras brigittae 15x
een koppel honinggoerami's
otocinclus 5x
een hele hoop vuurtjes
 
In principe wel,niet zulke goeie maar toch.
Kan je die loshalen zonder dingen los te hoeven schroeven?
 
ja dat moet wel lukken, zou dat veel uitmaken?
 
Tja dan heb je net 7 a 8mg co2 maar in een 60cm kan dat best genoeg zijn. Ik zou de reflectoren weg halen als die er zijn en de duur naar 8 uur terugschroeven.
Dan is de vraag naar co2 minder namelijk.
Mooiste is als je de kh wat kan verhogen. Hoe kan die zo laag zijn eigenlijk en voeg je verder nog iets toe?
Gebruik je ph verlagende bodem of turf??
 
Een andere optie is die ik in de 60cm gebruik. Je neemt van dat bruine tape waar je dozen mee dicht kan plakken.
Dat plak je op de buis waardoor het licht wordt gedempt. Dat doet ook de vraag afnemen en is dus ook optie. Zo kun je misschien wel 10 uur het laten branden, maar dan met minder intensiteit.
 
Ik voeg na elke waterverversing, ongeveer elke 1 a twee weken, wat plantenvoeding toe. Turf of pH verlagende bodem gebruik ik niet, maar er staat wel hout in?
 
Tja ik vind je kh namelijk zo laag. Hoe is die gemeten?
 
met zo'n teststrip, ik kan hem anders nog wel een keer meten?
 
Zoals ik al zei is dat de meest onnauwkeurige wijze van meten. Ze zijn niet echt betrowbaar en vaak lastig af te lezen.
Zelf denk ik dat het verschil dat je denkt te hebben in je kh is veroorzaakt door de strips. Oftewel
daardoor denk je een hogere/lagere te hebben. Die strips zijn echt lastig ook af te lezen hoor en druppeltesten zijn een stuk beter.
Vraag eens bij je lfs of die met druppels kan meten.
 
Dan gaan we dat maar eens doen, word dan wel pas in het weekend denk ik.
 
Prima hoor. We horen het dan wel denk ik 🙂.
 
Ik kon vandaag jammer genoeg niet langs de lfs gaan, nog even geduld dus..
 
Ik denk dat de winkel ook volgende week wel open is hoor 😉.
 
Oke, dit was vandaag de uitkomst bij de winkel:

pH: 7-7,5
kH: 5
gH: 9
NO2:0/0
NO3: 5-10
PO4: 0,5

Ahum.. Dus wel wat anders dan bij de vorige..
 
Is dit ook met strips gemeten??
De andere meting had jezelf met strips gedaan toch??

Uitgaande van die waarden heb je maar 4 a 5 mg co2 en dus te weinig ook gelet op de alg.
Ik neem aan dat de stroming goed is.
Je zou dus het licht flink kunnen dimmen/minderen door de duur te verkorten en de reflector als die er nog inzit uit te halen.
Ik zou terug gaan naar 8 uur. En wat drijvers zal ook bijdragen aan minder vraag naar voeding.
Dat scheelt al behoorlijk denk ik.


Geef je ook plantenvoeding??
 
Hoi,
Deze waardes zijn met een paar druppeltesten gemeten, het licht staat nu al een stuk korter aan en er zitten nu geen reflectoren meer in. Plantenvoeding gebruik ik na bijna elke waterwissel
 
Ja je hebt dan niet echt veel co2 in je bak.
Misschien dat de veranderingen al voldoende zijn.
Of je kan bio co2 gaan gebruiken, maar ik zou de alg zoveel mogelijk verwijderen en kijken of nu de nieuwe blaadjes wel schoon blijven.
 
Ik zal vandaag eens kijken hoeveel ik eruit krijg, volgens mij was de stroming ook nog prima. We zullen het vanzelf wel zien dan
 
Ok, dan zou ik zoveel mogelijk verwijderen en kijken of de nieuwe bladeren wel algvrij blijven.
Of je veel van het mos overhoudt betwijfel ik want dat is lastig om daar alg tussenweg te krijgen.
 
Ik ga m'n best doen, heel erg bedankt voor alle hulp.
 
Zo, een hele hoop alg weggehaald. De verlichting staat nu op iets minder dan 8 uur, uiteindes van het filter goed schoongemaakt, dus dat stroomt nu ook weer helemaal goed door, en de eikenbladvaren is al flink aan het groeien.
Nu maar afwachten...
 
Mooi zo. Als je alg ziet nog dan het zoveel mogelijk verwijderen en kijken of de nieuwe bladeren vrij van alg blijven.
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan