Wat is er nieuw

Alg!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dino
  • Startdatum Startdatum
D

Dino

Guest
Bekijk media item 475Bekijk media item 476
Bak draait nu 1 week en er begint alg te ontstaan. Licht is aan van 11.00 tot 22.00

Waterwaardes met strip gemeten:
NO2 en NO3 0
GH tussen 7 en 14
KH tussen 6 en 10
PH 6.8

Moet ik me zorgen maken en wat te doen?
 
Bekijk media item 475Bekijk media item 476
Bak draait nu 1 week en er begint alg te ontstaan. Licht is aan van 11.00 tot 22.00

Waterwaardes met strip gemeten:
NO2 en NO3 0
GH tussen 7 en 14
KH tussen 6 en 10
PH 6.8

Moet ik me zorgen maken en wat te doen?

Om te beginnen het licht terug schroeven tot 8 uur per dag, misschien zelfs tijdens de opstart nog iets minder. Valt er veel licht van buiten in je bak? Dat hoeft niet perse zon te zijn. Dat kan ook bijdragen aan het ontstaan van algen.

Je NO3 is 0 en zal ook nog enkele weken 0 blijven. Vanaf week 3 kun je een NO2 piek verwachten en daarna krijg je pas NO3 in de bak.
Zodra de planten een tekort aan voeding hebben werkt dit algen in de hand. Ik vermoed dat je PO4 ook 0 is.
Geef je de planten sporenelementen? Ook planten moeten kunnen eten, algen kunnen met veel minder toe dan planten.

Algen tijdens de opstart zijn vrij normaal, naar wat ik begrepen heb door verhoogde NH waarden, maar je kunt de planten een handje helpen door voeding toe te voegen. Het is geen 'must' velen doen het zonder tijdens een opstart fase, maar ik doseer altijd wat PO4 en NO3 vanaf dag 1. Daarnaast geef ik en velen met mij vanaf dag 1 sporenelementen. Op die manier hoop ik dat ik de planten een goede start geef.
 
In het begin zie je dit vaker omdat nh3/4 een boost kan zijn voor algen. Zorg voor voldoende voeding en het licht niet meer dan 8-9 uur in het begin.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan