Wat is er nieuw

Alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Sinds de opstart van mijn aquarium, ik denk nu zon 4 maanden geleden heb ik best wel wat last van alg.
Ik heb een Rio 180, met als bewoners malawi cichlides,
Het filter wat er op draait is een tera tec 1200+. De verlichting, 2 redelijk blauwe lampen staan aan van 16 tot 23.
Het voeren heb ik al drastisch naar beneden geschroefd.
Ik heb er een paar plantjes instaan, dit zijn wat vallesneria, en de anubias nana,deze slaan echter niet echt aan,maar ik wil geen profito toevoegen want dan ben ik bang dat ik helemaal een alg explosie cre�er...
De alg die in mijn bak zit is een donkere slijmerige laag die zowel op mijn stenen als op t filterzand ligt... ik denk dat t blauwalg is...
Wie o wie heeft er tips om hier vanaf te komen?
Welke hoeveelheid alg is normaal als je perweek je bak verschoond...
Groet Erik
 
Als een bak goed draait dan heb je normaliter geen of erg weinig alg. Heb je een foto van de bak en wat zijn de waterwaarden? Hoeveel ververs je en hoe is het onderhoud van het filter?
Kan het zijn dat er ergens voer of vuil ligt te rotten?

Vallisneria slaat soms lastig aan en de Anubia is een erg trage groeier.
 
De waterwaardes heb ik laten testen, en deze waren goed.. de waardes zelf weet ik zo niet. Ik heb teststrips, alleen deze geven echter alleeb maar een indicatie. Ik zal vanavond even een foto maken.
Ik heb begrepen dat je aan t filter eigenlijk niet teveel moet doen.. in de 4 maanden heb ik hen 1x lichtjes afgespoeld..
De vallesneria bleek eerst het wel goed te doen... bij de anubia komen wel nieuwe blaadjes...
Groet erik
 
Dat van het filter dat is juist en je moet pas wat doen als de uitstroom merkbaar minder wordt.
Toch moet er ergens een reden zijn voor de vermoedelijke blauwalg. We wachten de foto even af.
Ik vraag/vroeg altijd of ze de geteste waarden wilden opschrijven voor me want wat is goed vraag ik me dan af 😉.
 
Als je dan toch je filter licht uitspoelt dan zou ik niet alle sponzen tegelijk. Zo behoudt je de meeste bacterien.
 
Goedenavond,
Hierbij de foto's van mijn bak, excuus voor de schittering. ..

smidsyalg01.jpg


Iedere week heb ik wel veel alg op de stenen, op t zand en de achterwand...


smidsyalg02.jpg



Ik heb de bak inmiddels schoongemaakt, met tandenborstel en al... Ik hoop de meeste alg al te hebben verwijderd, ik zal als t wat donkerder is nogmaals een foto plaatsen...

Nu vraag ik mij wel iets af, wie weet de domste vraag ooit, toch ga ik hem stellen haha...
Mijn filterslangen zij aardig zwart... De uitstroom is nog erg goed en de aanzuiging ook, is dit erg?? Komen er op deze manier niet nog meer algen in mijn bak??

Ik hoop dat iemand tios heeft, de algen onder controle te krijgen..
Groet
Erik
 
Na een grote schoonmaak is dit t resultaat...


smidsyschoon1.jpg
 
Je hebt zeker geen duidelijke foto van de alg maar? Op de eerste foto zie ik niet echt duidelijk alg/blauwalg.
 
Het is de laag die op de stenen komt... Die zie je op de bovenste foto's, ook de achterwand is na een week haast niet meer te zien. Op de onderste heb ik het er met een tandenborstel afgehaald...
Ook is op de bovenste foto's, de rand onder erg zwart...
 
In het midden bovenaan op de foto na de schoonmaak zie je nog wel een stukje met het verschil, want daar zit nog een stuk groen met alg...
 
blauwalg stinkt enorm, groene alg mag in een malwai bak,,,ze grazen dat af
 
Als ik de voorrand zie ,van de bak ,is ook niet zuiver.
 
Dat zei ik toch ook al bertus?
 
Maar nu de vraag wat is hier aan te doen...
Heeft iemand ook nog t antwoord op de filterslangen? ?
 
in filterslangen mag best wat aanslag zitten,deze aanslag verhoogd niet de kans op algen,het lijkt of je beach zand hebt,,met een ronde korrel,dit is makkelijk weg te zuigen en te wassen. ook bij malawi kun je ei methode toepassen,wellicht raak je dan van je alg af.
 
Kan er vuil tussen de stenen hebben gezeten?
 
Je bedoelt echt tussen de rotsformatie??
Dat zou kunnen, ik kan ze niet echt makkelijk verplaatsen en weer opnieuw opstapelen. ..
Als ik iedere week de bak schoonmaak, ga ik er altijd wel met de afhevelslang tussen...
 
Ok, want daar zou eventueel iets kunnen liggen te rotten wat blauwalg veroorzaakt.
 
smidsy zei:
Dat zei ik toch ook al bertus?

Je moet die zandlaag verminderen, zo dik hoeft helemaal niet, met 2 cm heb je ook genoeg.
Staan geen planten in ,he.
 
Het zijn aardige gravers, en ik heb t idee dat de bak niet 100% waterpas staat, dus door de trillingen en het filter komt het langzamerhand naar de voorkant, zoals je op de laatste foto kunt zien is de laag vooraan nu ong 1,5 cm
 
Bertus heeft gelijk.Afzuigen die dikke zand laag.gaat je bodeem lucht krijgen.

beste groet
 
Dus de bodem kan ervoor zorgen dat ik een blauwalg probleem heb??
 
Nee, maar kan een van de factoren zijn die blauwalg in standhouden.

Blauwalg is geen alg, maar een combinatie van bacterien en schimmels, deze groeien als de omstandigheden voor hun gunstig zijn. Dat wil dus zeggen, als er genoeg te eten is voor deze creaturen.

Wil je van deze ellende af dan zijn er dus wel mogelijkheden:

1) Daar je geen planten hebt: Plak je bak af met zwart plastic en laat de lampen uit gedurende 1 week.
Geen licht is voor blauwalg dodelijk.

2) Neem hun voedsel weg, ga (desnoods tijdelijk) filteren over alleenlijk KOOL en fijne filterwatten, eventueel aangevuld met Purigen, ververs de kool elke 14 dagen, niet spoelen maar vernieuwen.

3) Zorg voor minder voedseltoevoer, dus ga je vissen een paar maanden op dieet zetten, als het kan alleen brokjesvoer en dat om de dag en NOOIT meer dan ze in 10 minuten echt helemaal op hebben.
Chicliden zijn vleeseters met een korte darm, zodat veel voedingsstoffen nog in de poep zitten= eten vooer blauwalg.

4) Als je waterwaardes goed zijn, neem dan een BH-waszak en pletter die flink vol met snelgroeiende planten, hang dat geheel gewoon je bak ( wel gewoon licht aan!!) De planten eten heel wat voeding op waardoor de blauwalg afsterft.

Je kan (behalve methode 1) de methodes gewoon combineren of allemaal tegelijk toepassen, als je geen blauwalg meer ziet (elke dag af hevelen!) nog minstens 2 weken doorgaan met de methodes.
Daarna 1 voor 1 de methodes stoppen met tussenpauzes van 1 week, en goed blijven observeren.
Mocht de blauwalg in die "ontwenningsweken" terugkomen, dan weet je in elke geval wat, specifiek in jouw bak, de oorzaak is en ken je intussen ook de remedie!
 
Super bedankt voor deze tips...
Ik heb imderdaad wel eens gehoord van de optie om het aquarium te verdonkeren..
Mijn cichlides eten groenvoer en geen dierlijke producten, scheelt dat nog iets??
 
Ja,natuurlijk wel. als het maar klein is , omdat ze een lang darmkanaal hebben.
Krijgen bij mij gekookte mosselen. en artimea.

Jij krijgt alg door het zand, zitten silicaten in, die de alg veroorzaken.
Ik heb er fijn grint in.
 
Dus wat ook een optie is...
Zand weghalen.. Wat trouwens filterzand is, wat door heel veel geprezen wordt..
En dan flinke bossen waterpest in t aquarium om de troep op te ruimen..
 
Ja, zal best, heb het nergens in de bakken.
Grint is beter schoon te houden ook.

Waterpest in Malawi????? Dat werkt niet ,hoor.
Valesneria wel.

Heb bij mij 3 ancistrussen in de bak zitten.
Houden het ook redelijk bij,en geen jongen, eieren worden gelijk opgegeten.
 
Ja ik bedoelde waterpest tijdelijk in een soort net laten drijven... Niet voor vast plaatsen ofzo..
Valesneria heb ik erin, maar versnottert, en slaat tot nu toe nog niet aan..
De ancistrussen, zijn dus een soort stofzuigers?? Ik heb gelezen dat ze redelijk territoriaal zijn... Ik heb ook maar een 1m bakje... De geen jongen klinkt ook wel aardig haha.. Heb er al 4 kleintjes inzitten..
 
Bertus zei:
Ja,natuurlijk wel. als het maar klein is , omdat ze een lang darmkanaal hebben.
Krijgen bij mij gekookte mosselen. en artimea.

Jij krijgt alg door het zand, zitten silicaten in, die de alg veroorzaken.
Ik heb er fijn grint in.

Volgens mij hebben silicaten en blauwalg niets met elkaar te maken toch? Bruinalg en silicaten wel omdat hun skelet daarmee wordt opgebouwd.
 
haha, hier wordt ik al met al niet heel veel wijzer van 😉
hopelijk komt er een goed advies, en/of een discussie welke uitkomst biedt...
😛
 
Of je nu zand of grind hebt, in beide gevallen kun je blauwalg krijgen.

Het heeft te maken met vuil en bacterien.

Grind heeft als voordeel dat het vuil er tussen zakt en daar een goede bacterie huishouding kan aanmaken. Alleen als het te veel wordt en dus dicht slibt is dat niet goed. Daarom moet je af en toe met je vingers door het grind woelen en het vuil afzuigen met een slang.

Bij zand blijft het meeste vuil er boven op liggen waardoor het eerder door het filter kan worden opgezogen. Zand slibt wat eerder dicht dan grind, dus ook hier af en toe door de bodem woelen.

Vaak zie je dat het ontstaat tussen de voorste ruit en je laag zand of grind. Dan weet je dat je daar even extra moet schoonmaken.


In elk geval is het beter om een dunnere laag bodem te hebben, die is makkelijker schoon te houden en slibt minder snel dicht.

Een goede filter is ook van belang.

Een goede doorstroming net zo.

En niet te veel voeren omdat dit zorgt voor onnodig veel vervuiling.

Niet een te hoge visbezetting om de zelfde reden.

En de bak niet in de zon plaatsen, omdat blauwalg en zon (of licht) goede vrienden zijn.
 
Hey hey...
Ik heb er juist voor gekozen om zand te nemen om dat de malawi nog al vervuilers zijn, ik dacht dit is dan makkelijker af te hevelen...
Een goed filter heb ik het is een tera tec 1200+
pompcapaciteit: 1300l/h
geschikt voor aquaria: 250-500ltr
filtercapaciteit: 12,0ltr
en dat op een rio 180
goede doorstroming is ook aanwezig
het voeren heb ik al drastisch naar beneden gehaald, zelfs zo erg dat ik nu twijfel of het niet te weinig is...
de bak niet in de zon dat is wel een probleempje.... er is echt nergens anders plek voor het aquarium.. 🙁
 
Ik denk zelf dat er wellicht vuil tussen de stenen voor vervuiling heeft gezorgd of eventueel de bodem die ook niet heel schoon oogde op de eerdere foto.
Op de eerste foto is je bodem erg smerig en wellicht dat daar de oorzaak uit voortkomt.
 
De bodem was inderdaad wel smerig... maar t lijkt inderdaad een combinatie te zijn van steeds meer alg wat juist op o.a de bodemslaat.. ipv dat er doordat de bodem smerig is daar de algen door komen... beetje kromme uitleg maar hoop dat t duidelijk is 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan