Wat is er nieuw

Algemene info gevraagd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Goldenflyer
  • Startdatum Startdatum
G

Goldenflyer

Guest
Hallo ik heb me inmiddels voorgesteld en vertelt dat ik een bak van 30x30x30cm heb.

Ik ben helemaal nieuw in deze wereld en weet nog niet veel van het onderhouden van deze bak...

Hier de foto van mijn bakje...
tMyOExOQtgLVVpK34nAoPgKuVSxkuKfL.jpeg


Er zit in:
2 Gupjes (waren er 3 pas eentje van dood
2 corydoras ''Panda''
2 Xiphophorus Moculatus

Wat kan ik het beste doen met deze bak zoals zand erin of andere planten enz...

Ook het verschonen van water hoeveel en om de hoeveel dagen...

Het pompje is een Aquael fan micro plus Qmax 250l/h
Er zit ook geen verwarming in is dat nodig ?

Advies en Tips zijn welkom...

Bedankt alvast....
 
Hoi,

Welkom hier !

Om gelijk met de deur in huis te vallen...... Dit bakje is totaal niet geschikt voor de vissen die je er nu in hebt zitten. Eigenlijk zijn zulke bakjes alleen geschikt voor garnalen (zoek eens op de term nano aquarium)
De guppen kunnen misschien nog net, maar zoek voor de anderen vissen zo snel mogelijk een nieuw huisje of een grotere bak. 😉

Het grind is voor de corrydoras te scherp, die zullen zich hier aan verwonden. En een verwarming word ook erg gewaardeerd door ze. ( zo'n 22 � 23 graden)

Om voor nu zo goed mogelijk voor ze te zorgen (want ik snap dat je niet zomaar een ander huisje heb gevonden)

* Koop een verwarming
* Vervang het grove grind voor fijn afgerond grind of zand
* wekelijks ruim 1/3e van het water verversen
* meer planten worden zeker op prijs gesteld
* Het pompje wat je er nu in hebt ken ik zelf niet, maar ik betwijfel of hij filtert of alleen maar stroming veroorzaakt. Zorg dus in ieder geval voor een goed filterend pompje.

Mag ik vragen hoe je aan dit bakje komt ? Overgenomen van iemand anders of een impuls aankoop geweest in combinatie met verkeerde voorlichting ?

Dus mijn uiteindelijke advies .... Zoek een ander huisje of bak voor je huidige visjes en lees je op het gemak in over een nanobak met garnalen of zoek een groter aquarium. (minimaal 60 cm breed) en neem de tijd om je daarover in te lezen, de bak in te richten en minimaal 3 weken op het gemak in te laten draaien.
 
Welkom hier.
Zoals Jelani al zei is de bak niet echt geschikt voor vissen. De Panda s moet je ook in een grotere groep houden en de Platy s worden ook te groot. Eigenlijk moet je voor alle visjes een ander huisje zoeken en kijken of je bv garnalen leuk vind.
Er zou nog wel 1 betta man in kunnen. Goede filtering is ook belangrijk dus ik hoop dat je wel een goed filtertje hebt of gaat aanschaffen.

Alle begin is moeilijk en we hebben allemaal fouten gemaakt 🙂 . Maar toch wil ook ik je adviseren om naar een ander huisje voor je vissen uit te kijken en verder wens ik je nog erg veel plezier met deze hobby toe.
 
C. panda zit juist beter op kamertemperatuur en guppen zijn enorme druktemakers waardoor ze juist niet in zulke bakjes thuishoren. Verder eens met het advies van Jelani. Dit bakje wordt een drama als je het zo laat. Zeker met dat grind. Het is niet te scherp, maar wel te grof waardoor vuil er tussen zakt. Dit doet geen goed aan je waterwaardes.
 
Dank voor jullie reactie`s

Heb inmiddels verschillende aanpassingen gedaan:
oqKV2aCsmHcMkbvWNAjtzCcQT4bbU6T_.jpeg


De 2 Xiphophorus Moculatus hebben we spontaan van familie gekregen deze hebben een week in een viskom gezeten, omdat ik niet wist of een groot aquarium echt iets voor mij is besloot ik deze bak te kopen met nog 3 gupjes die er bij zouden passen. De Pandatjes kwamen er nog later bij...

Fijne steentjes en wat plantjes erbij, inmiddels ook verwarming aangeschaft en een schoonmaak pompje voor de bodem..

Als deze vissen er niet in thuishoren welke wel behalve garnalen ?

Het pompje circuleert het water via een filter intern deze maak ik regelmatig schoon.
 
Super dat je hem in ieder geval al aangepast hebt !

Je bak is zeg maar 25 liter (30 liter bak -de inrichting)
Daar vallen maar weinig vissoorten in te houden jammer genoeg.

Waar je eventueel naar kan kijken zijn rasbora brigittae, deze zijn echt heel klein en kunnen ook samen met garnalen; )
 
Je kan best een grotere bak aanschaffen.
Een 60X30X30 bakje bied al heel wat mogelijkeheden, en je kan een volledige set (bak, licht, filter/pomp en verwarming) voor een kleine 100� kopen. Dan ben je ineens volledig gesteld, en ik denk dat zo'n maat van bak perfect is om te beginnen.

Hier kan je ook al een heel aantal soorten vissen voor vinden die het hierin goed zullen doen (tetra's, guppys, roodneuszalmpjes, ...)

Ik ben in ieder geval blij om een nieuwe aquariaan te verwelkomen 🙂
 
jezebel zei:
Je kan best een grotere bak aanschaffen.
Dat is erg makkelijk gezegd, voor velen helaas even iets minder snel gedaan.
Verstandig lijkt mij om eens te beginnen met het op orde krijgen van dit bakje, daar heeft Goldenflyer meer aan dan iets wat misschien onhaalbaar is. Tips daarvoor heeft Goldenflyer dus ook meer aan.

jezebel zei:
Hier kan je ook al een heel aantal soorten vissen voor vinden die het hierin goed zullen doen (tetra's, guppys, roodneuszalmpjes, ...)
Roodneuszalmpjes absoluut niet. Dat zijn baantjestrekker eerste klas waarvoor zelfs een meterbak al minimaal is.

Goldenflyer zei:
Plantje links, ben ik nu gek of is dat een kamerplantje?

~ Ivo
 
@ Ivo,

Ik heb eigenlijk geen idee welk plantje het is het enkele site`s na gezocht maar kan niet egt vinden wat hiermee overeenkomt... Maar is weldegelijk een waterplantje...
Wat ook mijn volgende vraag is:

Het ``gras'' plantje voorin doet het goed groeit heel langzaam... maar de andere planten gaan dood... Welke planten kan ik het beste erin doen ? het pompje brengt zuurstof in het water.
Ook wil ik een lamp er boven hebben want ik kom zoiezo licht te kort..
Ik heb dit lampje gevonden:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verlichting/nano/293338
Ook lees ik over voedings stoffen in het water.. zijn dat voedings stoffen die je zelf toevoegt ? zo ja welke ? of cre�er je die door verlichting en Co2 ?
Het is trouwens nu een constante warmte van 24 graden...

Alvast bedankt...
 
Welkom op het forum. Goed dat je je best doet om je bakje zo goed mogelijk op orde te krijgen!
Echte planten in het water vragen inderdaad voedingsstoffen, welke zij uit het water en de bodem halen. Bij sommigen lukt het om planten te laten groeien op enkel kraanwater, dit is bij mij ook erg lang goed gegaan. Maar op een gegeven moment stagneerde de groei. Ik heb er toen voor gekozen om twee soorten plantenvoeding van EasyLife te kopen, EasyCarbo en Profito. De eerste is een soort vloeibare CO2 die je iedere dag toevoegt en Profito is een wekelijkse algemene plantenvoeding. Sindsdien zijn de planten hard gegroeid, dit kun je misschien ook overwegen? Daarnaast is goed licht inderdaad een must om planten �berhaupt te kunnen laten groeien!
 
De lamp is wel een goede keus ? Dan ga ik die snel bestellen
 
Even een Update...

Vandaag een aquarium dag (kruiningen) hier werden allemaal dingen gepresenteerd onder andere werden deze houten wortels beplant.. zojuist geplaatst..
gIKTTzA_6qxdNkmErJZckeuCM48vxhZ2.jpeg


Gelijk mijn water laten testen dat was goed in orde..

Benieuwd wat jullie er van vinden..
 
Het is Xiphophorus mAculatus ipv Xiphophorus mOculatus of te wel Platy's. Ze vragen voeders met een hoog plantaardig gehalte zoals bv de zgn Guppyvlokken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan