Algemene vragen nieuwe vijver


P

PassieWaterm

Guest
Hallo allemaal. Newbee hier. We zijn van ons oude ligbad een vijver aan het maken,puur voor de sier, zonder vissen. Er zitten wat planten in, een fontein en een superfish topclear drukfilter (7 watt 5000 uv-c).
Nu de vragen:
- als we er geen vissen in hebben zoals gezegd, moet de pomp dan 24/7 aan ?
- moet hij in de winter ook aan ?
- moet er iets in het water voor de planten ?
- hoe vaak filter reinigen, of gewoon op het oog ? En moet je deze dan echt flink uitspoelen of toch iets erin laten voor het "bacterie evenwicht" ?
Als ik meer info moet geven hoor ik het graag.
PS pomp op foto is vervangen door degene die ik beschreef
Groetjes
 

Bijlagen

  • IMG_20210612_222222.jpg
    IMG_20210612_222222.jpg
    338.7 KB · Weergaven: 118
Weet wel dat een fontein veel Co2 uit het water doet verdwijnen wat voor een sterke draadalg groei kan zorgen.
 
Weet wel dat een fontein veel Co2 uit het water doet verdwijnen wat voor een sterke draadalg groei kan zorgen.
Bedankt voor je reactie.
Met de fontein bedoel ik de dolfijn die water spuit, gaat het dan ook op mbt alg? En lost de uv lamp in de pomp dat dan niet op?
 
Bedankt voor je reactie.
Met de fontein bedoel ik de dolfijn die water spuit, gaat het dan ook op mbt alg? En lost de uv lamp in de pomp dat dan niet op?
Elke vorm van oppervlaktebeweging verhoogt de gasuitwisseling welks resulteert in lagere Co2 gehaltes (maar hogere O2)
Een UvC lamp is goed om de bacteriële druk te verlagen en om zweefalg en parasieten te vernietigen maar het werkt enkel tegen iets dat effectief voor de lamp voorbij komt.
Draadalg gaat niet door de lamp en zal er dus ook weinig tot geen last van hebben.
(enkel losse stukjes alg kunnen eventueel vernietigd worden)
 

Terug
Bovenaan