Algen aanpakken


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
156
Ik heb inmiddels mijn bak redelijk waar ik het hebben wil, maar ik blijf redelijk veel last houden van groene aanslag op de ruiten. Ik krab het er wekelijks braaf af tijdens het onderhoud, maar hoop een wat meer permanente oplossing te vinden door de planten beter te ondersteunen in de strijd. Mijn vraag aan jullie is hoe ik dit beste kan aanpakken.

Ik heb:
  • Een nanobak van 30x30 met alleen garnalen
  • Naaldgras + Javamos
  • Externe Eheim 2011 pomp
  • Co2 toevoeging (van 08.00 tot 17.00), dropchecker is altijd groen
  • Tropica Aquarium Soil Powder bodem
  • Twinstar Light S-line III verlichting, van 07.00-08.00 en van 17.00 tot 23.30.
  • Voer de garnalen pakweg 2x per week
  • De volgende waterwaarden: Ph 6.5 -7, Nitriet 0, Nitraat 0, Fosfaat 0, Kh 6, Gh 9
  • Waterwissels: Zo min mogelijk. Ik merk dat mijn garnalen er niet per se goed op gaan. Meestal vul ik gedurende de week zo'n 2 liter bij ivm verdamping, en als het mos geknipt moet worden vervang ik de helft van het water, zo eens per maand.

Ik heb de all-in-one plantenvoeding van Plantedbox al in huis, en ook de diverse zakjes om zelf oplossingen te maken van toen ik nog een groter aquarium had. Maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik beide (gezien mijn beplanting en bewoning) het beste kan gebruiken. Ik doseerde in den beginne wel de all in one met een pipet, een paar druppels per dagen, per paar dagen, maar wil dat eigenlijk het liefst uitbesteden aan een doseerpomp omdat het er te vaak bij inschiet. Ik weet alleen die of er dosserpompen zijn voor aquaria van zulke afmetingen, die dus elke dag doseert wat de planten nodig hebben. Tips of suggesties op dat vlak zijn meer dan welkom. Ik zat zelf te denken aan de Chihiros Dosing Pump Mate.

Mijn doel: zo min mogelijk alg, zo gezond mogelijke planten en garnalen met het liefst zo weinig mogelijk waterwissels.

Dit is de bak in kwestie:




Aquarium.jpg
 
Kan t mogelijk komen door t zonlicht wat er op schijnt ?
Is zeker een 20 of 30l bakje ?
 
Er valt geen direct zonlicht op, maar wel daglicht. Juist ook in de uren dat de lampen uitstaan. Ik heb m'n lichtschema zo ingesteld zodat ik er wat van kan zien als ik thuis ben, wat doorgaans niet tussen 08.00 's ochtends en 17.00 is, dus dat wil wel graag behouden.

En het is een 30 liter bakje inderdaad.
 
Planten hebben o.a. nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) nodig om te groeien. Jouw watertest geeft aan dat in ieder geval nitraat en fosfaat ontbreken. Nitraat mag 10-20mg zijn, en fosfaat 1-2mg zijn. Als je planten beter groeien heb je minder last van algen. Zorg ervoor dat er geen gebreken in de voeding zijn voor je planten.
 
Je hoeft niet elke dag te doseren, met eens per week direct na de ww kom je ook een heel eind. Als je maar niet te lang voor dat je je water wisselt, je nitraat en fosfaat weer op 0 hebt. (M.a.w. dat ze er tot de waterwissel mee toe komen.)
Als je een paar keer tussendoor meet, weet je hoe snel je nitraat en fosfaat op 0 komen, en dus ook hoeveel je moet doseren.
 
Of dit er debet aan kan zijn dat kan wellicht @Cornelius vertellen.
TS heeft een soil dus de meest logisch keuze is een ADA approach; dus lean dose. Anders had je net zo goed een voedingsbodem kunnen nemen; dan kan je een verhouding van 10:1 als start target gebruiken.
Maar een lean dose benadering wil zeggen: geen geen meetmare PO4 in het water. Bij een waarde van 0.5 word er al geadviseerd om direct
een waterverversing uit te voeren omdat de kans op groen alg snel toeneemt. NO3 waarden mogen nooit hoger zijn dan2. Zijn ze dat wel direct een 50% waterwissel.

Alle benodigde stikstof zit in de soil zelf opgeslagen en de stikstofbron die je aan het water toevoegt (als je een originele lean-dose bemesting gebruikt) bevat altijd een bron van eurea en/of bron van NH4. Dat word door de bodemenzymen omgezet naar stikstof voor de plant. Als je dan je stikstof gaat aanvullen met bijvoorbeeld KNO3 krijg je weer stoffen in je water waar de plant niet zoveel mee wil. Die heeft namelijk altijd een voorkeur voor amonische stikstof en de andere vormen van stikstof in de waterkolom gewoon 'links' laten liggen tot de ammonische stikstof opgebruikt is.

Dus, ga je meer voeding doseren, of meten naar bepaalde geadviseerde waarden, dan worden de (alg)problemen alleen maar groter.
 
Maar een lean dose benadering wil zeggen: geen geen meetmare PO4 in het water. Bij een waarde van 0.5 word er al geadviseerd om direct
een waterverversing uit te voeren omdat de kans op groen alg snel toeneemt. NO3 waarden mogen nooit hoger zijn dan2. Zijn ze dat wel direct een 50% waterwissel.
Misschien een domme vraag maar als je een lean dose gebruikt waarom zou meer po4 dan 0,5 in de waterkolom dan groenalgen geven want met de EI is de po4 ook vaak 2-4 mg.
Normaliter geeft 0,5 po4 geen algen toch?
 
Ik zou net voor iets boven lean dose gaan van no3/ po4 waarde .

Maakt een stock oplossing met +-5/2(per week dosering) verhouding en doseer deze over verschillende dagen in een week.

Sporenelementen starten met de aanbevolen dosis van de fabrikant zie je tekorten deze een maand verdubbelen tot eventueel het driedubbele .
Zie je daarna meer aanslag op je ramen die gemakkelijk verwijderbaar is dan is de dosis sporen eventueel tehoog.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag maar als je een lean dose gebruikt waarom zou meer po4 dan 0,5 in de waterkolom dan groenalgen geven want met de EI is de po4 ook vaak 2-4 mg.
Normaliter geeft 0,5 po4 geen algen toch?
Naar mijn weten komt dit door de ammonia die in de aquasoil ligt opgeslagen. Die werk als een soort van katalysator bij algvorming bij hogere bemestingswaarden in je bak..
 
Ja ik weet wel dat ammonia (nh3/4) een trigger is voor algen maar goed dat zit in de bodem verwerkt. Maar goed ik ben geen scheikundige die hier over kan oordelen;)
 
Lean dosing klinkt als een prima manier om te beginnen. Ik heb een (tweekanaals) doseerpomp aangeschaft om het voor mezelf wat makkelijker te maken en hopelijk schommelingen in de waarden te voorkomen, als ik een keer iets zou vergeten.

Wat is dan een goede instelling om mee te beginnen? Gewoon de all in one lean dosing en dan elke dag de geadviseerde 1 ml? Of zelf oplossingen maken?

En dan tussentijds dus vooral de fosfaat in de gaten blijven houden.
 
Schommelingen in waarden is niet zoveel relevant. Of je per week 7 ml of 10 ml toevoegt maakt niet zoveel uit.
Want primair word er voeding gehaald uit de bodem
Beetje flexibel mag je wel zijn want het is geen exacte wetenschap, en als het goed is doe je toch elke week een waterwissel om alle eventuele excessen en vervuiling en andere ongewenste stofjes in je bak te verdunnen. (…)
Zo niet, adviseer ik je dat toch zeker te gaan doen icm de soil die je gebruikt. Het liefst nog met 50% osmose

Zelf oplossingen maken? Als je weet wat de ingrediënten zijn is dat altijd aan te bevelen.
 

Terug
Bovenaan