Algen/aanslag achter filtersysteem

K

KathW

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb al sinds een aantal jaar enorme last van algen/aanslag achter het filter van mijn Juwel Lido. Het zit tussen de filter en het glas in.
De rest van mijn bak heeft met vlagen last van alg, maar na een kuurtje is dat zo weer opgelost. Achter de filter blijft het echter zitten.

Mijn vissen zijn verder helemaal gezond, en de water waardes zijn ook goed. Dus ik vermoed dat het geen kwaad kan, het ziet er alleen vies uit.

Mijn vraag is nu...is dit normaal?

Ik sta namelijk op het punt een nieuwe bak te kopen (een grotere Lido) en wil dit het liefst in de toekomst voorkomen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en kennis :)

filter.jpg
 
Op dode voorwerpen zoals kunststof krijg je sneller algen en in deze ruimte tussen glas en filter is geen stroming waardoor vuil sneller plaatselijk wat meer algen zou kunnen geven.
Als ik je was zou ik bij een grotere bak voor een buitenfilter gaan;)
 
Bedankt voor het antwoord! :)

Ik neem liever geen buitenfilter. Wil graag de kastruimte behouden, en ben op zich wel weg van dit soort filters. Het is zo ontzettend makkelijk.
Daarnaast zou ik altijd de angst houden dat een buitenfilter kan gaan lekken. Die mogelijkheid is vast heel klein, maar ik krijg het niet uit mijn hoofd.

Ik zit er aan te denken om dan het filter met visdraad te verwijderen, 2 gaatjes er in te boren om het vervolgens op te hangen met haakjes ipv te lijmen.
Dat zou mogelijk moeten zijn toch? Of zie ik nu iets over het hoofd? :rolleyes:
 
Dan zou ik denk ik en mits mogelijk voor 4 zuignapjes gaan en de filter zo op de ruit plakken.
 
Dat is ook een goed idee inderdaad! :)
 
Je hebt ook zuignappen in de handel die ook 2 kanten kleven maar of die op de filter goed houden zou je dan moeten proberen.
 
Betekent dat de omstandigheden op die plek voor de alg gunstiger is dan in de rest van je bak. Alg houd van voeding en licht. Als je 1 van de beide weghaalt los je het probleem op. In jouw geval: w.s. krijgt dat lekje direct zonlicht. Plak het af met een stuk zwart carton en je zal zien dat de alg snel weg is.
 
Betekent dat de omstandigheden op die plek voor de alg gunstiger is dan in de rest van je bak. Alg houd van voeding en licht. Als je 1 van de beide weghaalt los je het probleem op. In jouw geval: w.s. krijgt dat lekje direct zonlicht. Plak het af met een stuk zwart carton en je zal zien dat de alg snel weg is.

Dat stukje vangt inderdaad af en toe wat zonlicht op. Dat zal de reden zijn.
Ik krijg vanmiddag mijn Lido 200, en ga dan meteen met visdraad aan de slag. Mocht het niet lukken om het filter los te krijgen dan ga ik die hoek maar afplakken :)
 
Maar Ts lost haar algenproblemen ook op met een "kuurtje"? Dat is niet de goede manier. Als algen telkens de kop opsteken is daar een reden voor. Het is zaak om daar achter te komen. Kuurtjes heb ik zelf altijd wat problemen mee. Het is als met hoofdpijn, zoek de oorzaak, elke dag een aspirine is ook niet de juiste weg. Verder zou Ts eens kunnen kijken naar haar watercirculatie. Een binnenfilter heeft o.m. als nadeel dat de circulatie wat moeilijker te regelen is.
 
Ik neem liever geen buitenfilter. Wil graag de kastruimte behouden, en ben op zich wel weg van dit soort filters. Het is zo ontzettend makkelijk.
Daarnaast zou ik altijd de angst houden dat een buitenfilter kan gaan lekken. Die mogelijkheid is vast heel klein, maar ik krijg het niet uit mijn hoofd.

Buitenfilters zijn nog makkelijker hoor:D Hop loskoppelen, naar de douche lopen, even uitspoelen en klaar is kees. Maar ik snap dat je bang bent dat ze kunnen lekker, ook al is die kans idd heel klein als je een degelijke koopt. Maar je kan het eens overwegen om het gewoon eens te proberen! Wat voor een kast komt onder je grotere bak?
 
Inderdaad is het belangrijk om ook de oorzaak op te lossen maar het kan te maken hebben met de zon die op dat raam valt en dat er in de tussenruimte geen circulatie is.
 
Algen hebben ook hun nut. Als je gecontroleerd alg wilt laten groeien, zoek dan eens op Algea Scrubber op Youtube.
 
Buitenfilters zijn nog makkelijker hoor:D Hop loskoppelen, naar de douche lopen, even uitspoelen en klaar is kees. Maar ik snap dat je bang bent dat ze kunnen lekker, ook al is die kans idd heel klein als je een degelijke koopt. Maar je kan het eens overwegen om het gewoon eens te proberen! Wat voor een kast komt onder je grotere bak?

De originele Lido 200 kast. Aardig wat ruimte voor zo’n klein aquarium. Maar hij komt bom vol te staan met filter voorraad, schoonmaak spullen en een LED day/night timer.
Maar wie weet kom ik ooit over mijn “lek-angst” heen en stap ik toch over.

Vanmiddag ben ik begonnen met het verwijderen van de binnenfilter. Man man...wat een spijt heb ik daar van.
Van de 8 punten zijn er eindelijk 6 los. De overige 2 gaan met geen mogelijkheid.
Het is zelfs zo erg dat het visdraad op 3 locaties een inhammetje heeft gemaakt in de filter. Maar de silicon blijft stug zitten.
Ik durf ook niet echt met een mesje te wroeten ofzo. Ben als de dood voor krassen of dat het glas breekt. Is dit laatste überhaupt mogelijk?

Had ik hem maar laten zitten :stom:
 
Maar Ts lost haar algenproblemen ook op met een "kuurtje"? Dat is niet de goede manier. Als algen telkens de kop opsteken is daar een reden voor. Het is zaak om daar achter te komen. Kuurtjes heb ik zelf altijd wat problemen mee. Het is als met hoofdpijn, zoek de oorzaak, elke dag een aspirine is ook niet de juiste weg. Verder zou Ts eens kunnen kijken naar haar watercirculatie. Een binnenfilter heeft o.m. als nadeel dat de circulatie wat moeilijker te regelen is.

Helemaal eens. Maar ik denk helaas dat het meerdere factoren zijn. Ik zie soms door de bomen (alg) het bos niet meer!
Een van de grote boosdoeners was dat iemand tijdens mijn vakantie 14 dagen lang elke dag (!!) een blokje week-voer heeft gegeven. :( Alles was aan het rotten op de bodem.
Ik had daarna gewoon meteen goed moeten ingrijpen, en daar ben ik te makkelijk in geweest. Sindsdien is de bak nooit meer hetzelfde geweest.

Overigens was de alg al aanwezig achter het filter. Maar deze aktie hielp natuurlijk niet mee.
 
Een van de grote boosdoeners was dat iemand tijdens mijn vakantie 14 dagen lang elke dag (!!) een blokje week-voer heeft gegeven. :( Alles was aan het rotten op de bodem.
Ik had daarna gewoon meteen goed moeten ingrijpen, en daar ben ik te makkelijk in geweest. Sindsdien is de bak nooit meer hetzelfde geweest.

Oh daar heb ik ook ervaring mee gehad ja..... Dus voortaan zet ik voor elke dag een bakje neer met wat ze die dag moeten voeren als we op vakantie gaan
 
Ik heb ook ooit een Juwel binnenfilter willen verwijderen en na enig werk hoorde ik wat kraken en zag in gedachten het glas al barsten. Ik ben dus gestopt en heb mij een Ferplast aangeschaft en heb de Juwel verkocht. Er zijn genoeg leden die de filter er wel makkelijk uitkrijgen maar mij is het niet gelukt en ik wilde geen risico lopen op schade.
Misschien kun je het met een lang hobbymes proberen want dat doet men ook wel. Aan de andere kant snap ik je helemaal als je denkt dat het misgaat en daarom dus maar ermee stopt.
 
Ik heb de mijne er relatief makkelijk uitgehaald toen de bak nog leeg was, maar als die al reeds gevuld is......
 
Ik heb de mijne er relatief makkelijk uitgehaald toen de bak nog leeg was, maar als die al reeds gevuld is......


Hij is gelukkig nog leeg :)
Hoe heb jij hem er uitgehaald?
 
Na 3 plamuurmessen, 1 stanleymes, meters aan visdraad en flink wat geweld...is de filter eindelijk verwijderd!

Ik moet zeggen dat bij het zien van al die extra ruimte, een buitenfilter opeens wel heel verleidelijk wordt. :rolleyes:
 
Mooi dat het je toch is gelukt. De extra ruimte is inderdaad een voordeel bij een buitenfilter en je kan de stroming beter en makkelijker regelen vind ik.
 
Voor het geval dat je een buitenfilter wil aanschaffen...Ik heb er nog 2 in de aanbieding, een eheim 2213 en een eheim professional 2226.
Als je interesse hebt, stuur maar een PB.
 
Voor het geval dat je een buitenfilter wil aanschaffen...Ik heb er nog 2 in de aanbieding, een eheim 2213 en een eheim professional 2226.
Als je interesse hebt, stuur maar een PB.

Bedankt. Wel heel interessant, maar voorlopig hou ik het nog even bij mijn Juwel filter.
Als mijn mega voorraad filterwatten op zijn, en mijn bak stabiel, draait durf ik het risico misschien wel te nemen, Baby steps... ;)
 
Terug
Bovenaan