Algen algen algen en geen plantengroei

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Heey,
Ik heb een algenprobleem dat een beetje uit de hand groeit. Mijn aquarium staat nog bij mijn ouders dus het onderhoud is soms wat achterstallig. Altijd al last gehad van algen maar CO2 is tot nu altijd de oorzaak geweest. Echter, de laatste keer dat ik CO2 opvoerde werd het probleem alleen maar erger! Het aquarium zit helemaal vol met groene en grijze algenmatten. Ik heb algumin herbicide geprobeerd (heel dom, maar heeft eerder wel eens gewerkt) maar dat heeft de algen blijkbaar alleen maar geholpen want nu groeien de planten ook niet meer. Ondertussen zijn bijna alle planten aan het afsterven. NO3 en PO4 lagen altijd rond 0 mg/L maar zijn de afgelopen tijd extreem toegenomen door onbekende oorzaak (misschien door stop plantengroei?)
Waardes:
pH 6
kH 2
NO2 0 mg/L
NO3 50 mg/L
PO4 2 mg/L
FE 0 mg/L

Bestand:
1 ramirezi
7 corydorassen
10 roodkopzalmpjes
6 bijlzalmpjes
heel veel slakken

planten:
4 grote amazone zwaardplanten
4 kleine zwaardplantjes

Licht staat 11 uur aan per dag
Het gaat om een rio 180L aquarium met 2 TL balken.

135244merethe_0_82_20150803_175358.jpg


649894merethe_0_82_20150803_175404.jpg


933523merethe_0_82_20150803_175413.jpg


119785merethe_0_82_20150803_175421.jpg


373438merethe_0_82_20150803_175428.jpg


231569merethe_0_82_20150803_175456.jpg
 
Kan door de zandbodem komen. zitten silicaten in.
Zet er eens flink wat zuurstofplanten in, en ook drijvers.

Zuurstofplanten verbruiken de No3 . en drijvers de Po4.

haal dan wel de zwaardplanten eruit.
En zet die in een emmer water en haal de aangetaste bladeren eraf.
 
Bedankt Bertus!
De zandbodem zit er al een tijdje in. Blijft die silicaten afgeven?
Ik heb er drijfplanten inzitten, maar die was ik vergeten te vermelden dus dat zal ik aanpassen. Zou cabomba helpen tegen de No3?

En de zwaardplanten in een emmer met aquariumwater of kraanwater?
 
Ik kan het niet bewerken... maar er zit salvinia natans in
 
Zand,is in feite silicaten,he.

Siliciclastica - Wikipedia

... in een sediment of sedimentair gesteente bedoeld, die bestaan uit kwarts,
veldspaat of andere silicaten. ... Siliciclastische sedimenten zijn: grind, zand en
silt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Siliciclastica
 
Baard en penseelalg krijg je niet door silicaten denk ik.
Dat middel heeft de planten ook genekt deels en alle afval zal wel veel nitraat ten gevolg hebben gehad.
Ik zou de bak herstarten met nieuwe planten en zorgen voor goede waarden en de verlichting eerst terug naar 8 uur.
Let erop dat je voldoende nitraat en fosfaat hebt en voldoende co2 en plantenvoeding.

verder zou ik de helft verversen zodat je nitraat ook direct een stuk lager zit.

Hoe kom je aan die lage kh??
 
De algen zaten er al voordat ik met de algumin begon, maar ik denk dat het wel de planten heeft beschadigd. Het afsterven van de planten is denk ik niet de oorzaak van de hoeveelheid No3 en Po4.
Mijn bak was vroeger wel dichter beplant en toen heb ik planten verwijderd omdat ik het snoeiwerk niet kon bijhouden na verhuizing. Misschien vandaar de toename?
Wat zou ik tegen silicaten kunnen doen?
De kH van het kraanwater is hier ongeveer 5 en nog wat gedaald omdat ik af en toe eikenblad extract toevoeg.
Als ik de bak "reset" in hoeverre moet ik dat dan doen? alles vervangen of alleen de planten of bijv. ook het filter?
 
CO2 is ook het probleem niet deze keer. Eerdere algenplagen zijn altijd door CO2 veroorzaakt, maar deze keer gaat het met extra CO2 niet weg. Ik zou wel vloeibare CO2 willen toevoegen om te proberen, maar volgens mij vindt mijn ramirezi dat niet zo'n goed plan :/
 
Nee deze alg verdwijnt niet zomaar en raadzaam is alle bladeren met alg dus eraf te halen.
Als nu de co2 wel op orde is en ook de andere voeding dan zou de lag weg moeten blijven.
Als je filter goed doorstroomt dan zou ik daar weinig aan doen want anders spoel je alle goede bacteri�n weer weg.
Tegen silicaten kun je snelgroeiers gebruiken, maar ik betwijfel of die Si waarde wel zo hoog is. Dat veroorzaakt niet de baard en penseelalg in ieder geval.

Afval van de planten wordt afgebroken en dan kan de nitraat stijgen.
 
Waarschijnlijk is het verstandig om de duur van de verlichting terug te schroeven naar 6 uur per dag..

Het klinkt misschien een beetje cru maar als je geen tijd hebt om regelmatig op het aquarium te letten,
heeft bio-co2 geen enkele zin.

Je zou kunnen kijken of dat het hout heel zacht is geworden en eigenlijk aan het rotten is..
 
Help!!
ik heb hetzelfde probleem als Merethe. Baard en Penseelalg.
Ik had een Topic over mijn Co2, en dat het zo goed ging: Co2 Topic toen ik zo tevreden was.

Nu weken later, alles onder de algen. Zelf met Profito en Ferro in combinatie met Co2 toevoeging. Is echt hard achteruit gegaan.

Ik zit te denken om mijn bak half leeg te halen, alle aangetaste planten verwijderen en opnieuw beginnen.
mijn planten zien er nu zo uit, na weken lang gedroomd te hebben van Co2 en plantenvoeding toevoegen.
428355ikbenfrits_0_84_algen.jpg


Mijn Co2 gaat eruit en geen Profito of Ferro meer voor mij.
 
Frits,
Je planten hebben wel voeding nodig hoor. het is belangrijk om de oorzaak op te lossen o van de algen af te komen.
Btw, in je bak horen eigenlijk ook geen Maanvissen maar dat ter zijde ;)
 
en wat is dan de oorzaak van al die algen?
heb jaren lang geen Co2 of planten voeding gebruikt. Ging vaak prima. Maar nu doe ik alles met Co2 en Profito, op aanraden van forumleden.

Maar hoe komen we er van af? mijn licht brand al erg weinig.
 
Frits,
Wellicht kun je anders beter zelf even een topic aanmaken voor je vraag ;)

In het algemeen kun je stellen dat je algen kan voorkomen als alle voeding voldoende voorhanden is en er ook goede stroming staat waardoor je geen dead spots krijgt in de bak.
Ook het licht speelt een rol. Hoe meer/langer het licht aan is des te meer voeding zal er worden gevraagd. Dus bij weinig licht zal de vraag laag zijn en kan het zonder co2 toe te voegen best goed gaan.
 
we proberen samen naar een oplossing te zoeken toch, 2 Topics met hetzelfde probleem lijkt me een beetje overbodig. Toch?
 
In zoverre wel maar iedere bak is anders en heeft andere omstandigheden.
Wellicht dat er leden zijn die dan de zaken door elkaar gaan halen. Maar een algemene vraag stellen is het probleem niet zolang dit hetzelfde onderwerp is.
 
Ja, hoe gaan we deze Baardalg en Penseelalg aanpakken...?
 
Door planten er in te zetten,die de voeding verbruiken.
Die valesneria zijn kapot, lekken suikers.

haal die eruit, en snelgroeiers erin.

Ik zit te denken om mijn bak half leeg te halen, alle aangetaste planten verwijderen en opnieuw beginnen.
mijn planten zien er nu zo uit, na weken lang gedroomd te hebben van Co2 en plantenvoeding toevoegen.


Doen.
 
Is Dr. Pol werkzaam met planten in aquaria? Nee, dokter Pol doet dieren en Vee. Zelf werk ik op een Veehouderijbedrijf met 100 melk koeien en daar maak ik genoeg mee.
Maar geen aquaria ziektes of medicatie voor de planten. Wij zijn biologisch op ons bedrijf.

Dit allemaal even ter zijde...

Penseelalg is lastig... nu heb 2 van mijn 3 bakken onder handen genomen. Planten eruit, en � water verversen.
Alleen mijn Rio 125 moet nog even, planten knippen en water verversen. Vanmiddag nog wel even tijd daarvoor.
 
Ik moet zeggen dat ik dat niet weet hoor ;)
Wel heeft hij behoorlijk veel kennis in ieder geval.
 
en wat word de oplossing?
ik heb net � water ververst en planten gesnoeid. alle algen planten zoveel mogelijk verwijderd.
En nu draait mijn bak weer op volle toeren. (het filter moet het even helder trekken).
 
Tja, zal ik eens een leuk algemeen verhaal houden dan ;)
Penseelag is vaak een co2 tekort of een slechte stroming waardoor de co2 niet voldoende bij de planten komt. Ook baardalg kan een co2 of voedingstekort zijn.
Het is dus raadzaam om vanaf nu te zorgen dat alle voedingstoffen voldoende aanwezig zijn en dat de stroming goed is.
Dus voldoende plantenvoeding, nitraat, fosfaat en co2.
 
En dan niet de verlichting qua sterkte en tijdsduur vergeten mee te nemen in het verhaaltje ;)
 
Klopt helemaal Peter. Hij moet natuurlijk voldoende voeding hebben om te voldoen aan de vraag.
Hoe minder licht hoe minder vraag door de planten.
 
Hee ik heb even niet opgelet en ik zie dat ik aardig wat gemist heb :p
Ik ga bijna op vakantie en het lijkt me niet verstandig om vlak daarvoor aan de bak te sleutelen. Mocht er dan iets mis gaan, dan weten mijn ouders niet wat ze ermee moeten doen. Na de vakantie ga ik alle planten eruit halen en dan de bak vullen met snelgroeiers. Ik weet dat cabomba goed zuivert, maar nadeel van deze plant is dat hij in mijn bak meteen afsterft zodra de NO3 laag is (wat opzich wel logisch is). Zijn er andere snelgroeiers die het ook doen in wat armer water?
verder is het hout niet rot, maar wel flink begroeid. Ik wil het niet weggooien want het is duur! Hoe kan ik dit het best schoon krijgen?
En is 6 uur licht niet te weinig voor de vissen? Ik heb ze liever niet onder stress ivm kans op ziekte...
 
Penseel en baardalg kun je besproeien met carbo als het hout eruit is en dan laten drogen. dan sterft dat vaak wel af. ook borstelen zou kunnen met hout.
Je kan ook waterpest en hoornblad nemen maar ook cabomba is niet zo n lastige plant hoor.
 
Hoornblad heb ik nog niet geprobeerd, maar waterpest verslijmd in mijn aquarium en cabomba groeit altijd heel erg hard maar helaas maar voor korte tijd :p Ik denk dat de temperatuur van het water wat omlaag zou moeten voor deze soorten.
Cabomba zou opzich wel het water goed zuiveren en dan zou ik daarna een plant kunnen nemen die het langer doet.
 
Je hebt 2 soorten waterpest namelijk. ook is er een soort voor koudwater en die kan snel bruin worden of verslijmen. Je moet dus wel de goede soort hebben.
 
Terug
Bovenaan