Algen bij garnalen en slakken

K

Klaske

Guest
Hallo,

In mijn kleine bakje heb ik last van algen op het raam, de planten en de schuilhollen voor de garnelen.

Wanneer is alg schadelijk voor de appelslakken, vuur- en citroengarnalen?

Ik heb net allemaal jonge appelslakken dus wil voorzichtig te werk gaan in dit aquarium. Vindt algen op het schuilhol wel mooi staan :D

zal even proberen wat foto`s te uploaden.

Groet Klaske
 
Als is niet schadelijk verder hoor. Waarschijnlijk heb je een tekort en/of heb je het licht lang aan.
Als je het mooi vindt is er niks aan de hand want algen zijn verder niet schadelijk voor de bewoners.
 
873238klaskehoekstra_0_82_imag06371.jpg



541899klaskehoekstra_0_82_imag06381.jpg



832845klaskehoekstra_0_82_imag06391.jpg
 
jessicapilon zei:
Als is niet schadelijk verder hoor. Waarschijnlijk heb je een tekort en/of heb je het licht lang aan.
Als je het mooi vindt is er niks aan de hand want algen zijn verder niet schadelijk voor de bewoners.

Ik dacht altijd dat bepaalde soorten alg wel schadelijk zijn?
 
Ja, blauwalg. wel.

WAt zijn je waterwaarden?
Ververs je vaak?
 
Hallo Bertus,

Is dit blauwalg dan?

ik heb maar een paar gisteren gemeten (allemaal druppels)

PH: 7
nitraat: 10
nitriet: 0

Wil je nog anderen weten? Het verversen(bodem) is nu een tijdje niet gebeurt omdat ik eerst jonge garnalen had en later al die jonge appelslakken. Heb wel water van bovenaf ververst. ongeveer 20% vorige week.

Kunnen deze problemen voorkomen uit een voedinigsbodem? Heb het aquarium zo overgenomen met water en vissen, planten en met een voedingsbodem in een panty? wil dit graag veranderen maar wil dan eerst de meterbak ingedraaid hebben.
 
Blauwalg is een bacterie en geen echte alg. Dit lijkt me groenalg op de ruiten en mss wat bruinalg.
 
Ik zal het licht eens in de gaten houden. Bij het ander aquarium staat er een tijdklok tussen.
wat ik mij nog afvroeg: ik weet niet zeker of er wel een lamp boven zit die geschikt is voor een aquarium. Kan ik dit checken op de 1 of andere manier?
 
Wat voor bakje is het dan en wat zit erboven??
 
Nee, er zit altijd een zwart, anti licht doorlatend rolgordijn voor.

aqua 40 uit mijn hoofd. Het lampje lijkt een spaarlamp te zijn...
 
Is de filtering goed of is de voedingsbodem aan het rotten??
Hoeveel uren brandt het licht en is de alg bruinig van kleur en makkelijk weg te wroijven?
 
Kleur van de alg zwartig op de planten en groen op de ruiten. Weghalen valt niet mee. De bodem is wel smerig, maar volgens mij niet aan het rotten.
 
Lamp brand ongeveer 10 uur op een dag.
 
Dan heb je ergens tekorten. Zijn het plukjes alg of meer draden/haren.
 
Haren. Op de plantenstengels vooral.
 
Heb je misschien als je de ramen poetst wat duidelijkere foto s??
 
Dan ben ik bang dat ik de baby appelslakjes beschadig.
 
Terug
Bovenaan