Wat is er nieuw

algen en achterwand

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Tegen een achterwand zijn/zitten algen groei. Op welke wijze is deze te verwijderen.
Borstelen!

algen.jpeg
 
Je kan je beter even afvragen waarom je deze algen hebt, het is namelijk groenewier alg wat vaak betekent dat je teveel licht hebt en geen fosfaat aanwezig is in het water en lage Co2.
Weghalen zal denk niet gaan zonder je achterwand te beschadigen als je deze wieren eraf gaat borstelen of trekken, beter je fosfaat meten en zonodig aanvullen naar 0,2-1mg en als het mogelijk is je licht wat dimmen dan gaat dit na een aantal weken vanzelf weg.
Ook sterke door beluchting met een luchtpompje en bruissteen of een spraybar van een filter op de oppervlakte kan alsmede deze wieren geven omdat veel Co2 wordt verdreven uit het water en als je dat niet toediend gaat dit problemen opleveren zoals groenwieren en baardalgen.
 
Misschien is het handig als je de waterwaarden hier post met wat je toevoegt aan de bak en hoelang de verlichting brand.
 
Blijft toch altijd lastig om zo'n achterwand schoon te houden, op mijn achteruit zit ook weleens wat alg maar dat poets je zo weg, op een achterwand blijft zich dat opbouwen.
Je zou het kunnen behandelen met Easy carbo of waterstofperoxide (3%)
 
Ja toch raar dat je op de dode zaken zoals een achterwand in je bak toch soms wat algjes krijgt en ik denk dat daar de circulatie wat minder is waardoor zich daar algen vormen.
 
En de lamp zit daar vaak ook nog dichtbij, en ja, iets wat niet (of amper) groeit is vaak vatbaar voor algen.

Of de stroming daarmee te maken heeft weet ik niet, baardalg onstaat (bij mij althans) vaak op plekken met de meeste stroming.
In mijn oude bak had ik daar veel last, nu in de nieuwe een stuk minder, na 2 maanden indraaien heb ik het hout één keer schoon moeten maken, en nu 5 maanden later is het nog steeds niet terug.
 
Ja algen is een raar goedje en penseelalg houdt inderdaad wel van stroming. Bovenin op de spraybar zie je het vaak ook wel snel ontstaan doordat daar veel licht is.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan