Wat is er nieuw

Algen en temperatuur

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
639
Locatie
Gelderland
Ik heb afgelopen zondag de eerste visjes toegevoegd in mijn bak na ruim 3 weken indraaien, Neon diamant tetras. Helaas hebben er een paar Witte stip opgelopen, denk van de stress. Heb zondagavond gelijdelijk de temperatuur opgehoogd naar 30 graden. Zie nu al verbetering gelukkig.
Maar de vraag is: Kan een temperaar van 30/31 graden een stimulerende invloed hebben op algengroei? Zoals draadalg of blauwalg etc? Heb nu minimale algen en wil dat graag zo houden.
 
Wat zijn je waterwaarden?
 
Ik meet alleen No3 en Po4. Die zijn 25 en 1.
 
Blauwalg zie je vaak bij de opstart als de bacteriecultuur nog niet goed op orde is. Draaalg is vaak een co2 probleem. Zover ik weet is de temp daar niet van invloed op.
 
Bij mijn weten heeft de temperatuur voornamelijk een daling van de zuurstof in de bak.

Planten hebben zeker in de avond zuurstof uit het water nodig als voeding, maar of dat algen tengevolig heeft kan ik je niet zeggen.
Mogelijk waren de 3 weken opstart te weinig en is er te vroeg vis aan toe gevoegd.
 
Er wordt gesproken over minimale algen. Wat versta je daar onder en welke algen zie je dan?
In de opstart moeten planten ook vaak wennen en dan kun je weleens een algje zien.
 
Er zit wat draadalg en dons op de bodem en enkele plantjes, zoals de E. Tenellus. Was overigens al aanwezig voordat vissen kwamen. Ik denk geen blauwalg nog. Ik heb in het verleden een Algen trauma opgelopen dus ben al snel bezorgd hierover, vandaar mijn vraag over de temperatuur. Voorlopig houd ik de temperatuur in ieder geval hoog totdat stip volledig weg is.
 
Dat dons is denk ik penseelalg. ook deze en draadalg kun je krijgen door een co2 tekort of slechte stroming.
Weet je de kh en de ph ook?
 
Maar penseelalg is toch bruin? De alg die ik heb is een beetje kikkergroen achtig. Ik zal vanavond een foto maken.
Kh en Ph meet ik niet. Ik geef dagelijks 3 ml Carbo, is geen CO2... I know.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan