Algen en UV-C

EyeVisions

Member
Lid geworden
26 juli 2021
Berichten
9
Leeftijd
56
Hallo all,

Ik kon niets vinden over het bestrijden van algen dmv UVC.
UV-C werkt goed voor dood maken van eencellige en bacteriën Je lees dus dat zweef alg hierdoor word vernietigd. Maar geld voor de meeste algen in je aquarium.

Hoeveel is nodig stelt 20mj/cm2 voor drinkwater. Zwaarde variant stelt 40mj/cm2 bijv kassen.

Misschien ook eens het proberen waard als je veel last van algen heb.
 
Is deze post vragend bedoeld of mededelend? :p

Hoeveel watt UVC wordt gebruikt, verschilt sterk met de setting. En met de eisen die worden gesteld. Als het water voor onderzoeksdoeleinden of voor de veiligheid in één keer ontsmet moet worden, heb je veel bestraling nodig, dus een hoog wattage en/of een langere bestralingsduur.

Bij een aquarium heb je te maken met een recirculerend systeem, waarin het water meerdere keren per uur langs zo'n lamp komt. Dan ben je met +- 1 watt per 40 L wel klaar. Als het je echt alleen om die zweefalgen gaat (= minder bestand tegen UVC dan ziekteverwekkers) kan je daar in theorie nog wat onder zitten zelfs en nog steeds goede resultaten behalen.
 
Een Uvc is enkel doeltreffend tegen dingen die er effectief in passeren.
Geslachtelijke voortplanting van stationaire algen kunnen er wel mee vernietigd worden maar verder zal het niet rechtstreeks werken tegen deze algen.
Wat het wel kan doen is bepaalde voedingsstoffen op moleculair niveau aantasten waardoor ze niet meer of minder beschikbaar zijn voor de alg.
 
Hoi hoi,

Nou toch nog discussie over uvc je kan echt alles hier vinden :).
Hoe kom je bij dat laatste dat het voedingstoffen veranderd ? Wat natuurlijk wel goed zou kunnen.

Ook iets voor als je echt niks van weet kijk nooit maar dan ook nooit in brandende uvc lamp. Ook voor mensen is het schadelijk.
 
Wat het wel kan doen is bepaalde voedingsstoffen op moleculair niveau aantasten waardoor ze niet meer of minder beschikbaar zijn voor de alg.
Over welke stoffen heb je het dan want ik denk dat het dan ook niet meer voor de planten opneembaar is en dan krijg je voedingstekorten toch?
 
Over welke stoffen heb je het dan want ik denk dat het dan ook niet meer voor de planten opneembaar is en dan krijg je voedingstekorten toch?
Uvc zou de chellaten van bvb ijzerbemesting kapot helpen en andere oxideren. (of toch sneller doen oxideren dan anders)
Hetzelfde geld voor medicatie.
 
Ja dat klopt en dat herinner ik mij ook ergens nog. Maar goed het zal dan als het de chelaten aantast beperkte invloed hebben . Stoffen zullen zonder chelaat ook wel opneembaar zijn neem ik aan maar vaak minder makkelijk dan met een goed chelaat.
Ijzer kan dan bv binden aan fosfaat maar ik weet niet of planten iets kunnen met ijzerfosfaat.
 
ik ben geen chemicus of botanicus, zo in detail kan ik ook geen antwoord geven.
Ik weet wel dat ik, sinds ik een uv op m'n grote bak staan heb, ik m'n plantenvoeding dagelijks doseer (welks de doseerpomp voor me doet)
 
Terug
Bovenaan