Algen 'evolutie' in startende bak

FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allemaal,

Ik heb mijn juwel rio 125 nu 35 dagen draaien.
De start is prima gegaan, nitriet piek gehad en sinds 2 weken 5 japonicas en sinds 1 week 3 cory's en 4 platy's erin.
Tevens sinds 2 weken een CO2 systeem erin, alle waterwaardes zijn goed : dropchecker donkergroen, PH 6.7, KH 5 GH 6, Nitriet 0,10 en nitraat 10.
Belichting staat ondertussen op 10 uur per dag

Sinds de start zie ik echter een 'evolutie' van de alg.
Het begon met bruinalg, dit is langzaam weggetrokken en maakte plaats voor groene punt en draadalg. Ook dit trekt nu langzaam weg.
Echter lijkt het nu weer over te gaan in staghorn alg, vooral op de bladeren van de valisneria en op enkele plekjes van het kienhout groeien ineens van deze 'wortel-achtige' algen.

is dit ook weer een fase die bij de opstart hoort?
Op diverse fora vindt ik niet veel andere bestrijdingstips dan waardes checken, handmatig verwijderen en evt tijdelijk overbemesten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Bijgevoegd wat fotos ter verduidelijking:
[EDIT] de 2e foto is niet mijn beste, zie dat ik daar mijn buitenkant nog niet had schoongemaakt na de verversing, vandaar de waterdruppel sporen op t glas :)

staghornalg-18-4.jpg


Aquarium-18-4-resize.jpg
 
Laatst bewerkt:
Algen doen het bijzonder goed bij tekorten. Ze passen zich sneller aan als de omstandigheden veranderen dan planten dat kunnen doen. Als er dus onvoldoende plantenvoeding aanwezig is nemen algen dus heel snel de overhand. Zij kunnen zich immers wel snel aanpassen aan deze verandering. Er is heel veel te lezen op de website van @Cornelius over algen: https://www.tspt.nl/planten/alg.html

Overigens zie ik dat je een nitrietwaarde meet van 0,1. Die waarde moet 0,0 zijn als er vissen in je aquarium zwemmen. En tot slot mis ik de fosfaat waarde.Veel leden houden een balans tussen nitraat en fosfaat aan van 10:1. Dus als het nitraat gehalte 10 mg/l is mag het fosfaat gehalte 1 mg/l zijn.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! :petjeaf:
 
Zoals Daan al aangeeft meet je nog no2 wat voorkomt uit nh3/4 en dat laatste is vaak de reden van Staghorn algen. De bacteriecultuur is nog niet helemaal aangepast aan de bezetting en vervuiling van de bak denk ik.
Hoeveel licht zit erboven en hoeveel uur want het lijkt aardig veel en juist de Anubia die ik zie hebben graag een schaduwplekje omdat dit langzame groeiers zijn die anders zich niet kunnen wapenen tegen het vele licht.
 
Bedankt voor de reacties! Ik dacht dat zolang je nitriet waarde onder de 1 zit de concentratie dusdanig laag is dat vissen daar niet direct last van hebben. Dit staat ook zo aangegeven op mijn druppel test voor nitriet.

En gezien planten het omzetten in nitraat en het onderdeel is van de stikstof kringloop dacht ik dat 0.0 wellicht ook niet helemaal goed zou zijn (zonder nitriet geen nitraat was mijn gedachtegang)

Maar goed ik zal dat in de gaten blijven houden. Vooralsnog doen mijn vissen en garnalen het prima en ook de planten en riccia mos groeien flink.
Voor het fosfaat gehalte heb ik nog geen meetstrip of setje, daar zal ik ook eens naar gaan kijken!

Vwb het licht, ik heb gedurende de start het licht opgebouwd. Ik ben begonnen op 7 uur en ondertussen is het 10 uur per dag, hoger ben ik ook niet van plan te gaan.
Het zijn 2 Juwel Multilux 590 mm LED buizen (1 DAY en 1 NATURE).

De no2 is voor het toevoegen van de vissen meerdere dagen nagenoeg 0 geweest. Wellicht is de waarde door het toevoegen van de vissen (en dus ontlasting) weer iets gestegen?

Ik wist niet dat de Anubia van schaduwrijke plekjes hielden eerlijk gezegd, en die hebben wel het meeste last van de groene alg.
Wel is het zo dat de valisneria telkens meer de oppervlakte beginnen te bedekken en dus meer licht blokkeren, maar wellicht moet ik wat drijfplantjes overwegen als het licht inderdaad te veel is.

Tot zover nuttige tips in ieder geval, bedankt Daan en Jessica!
 
Oh en nog een zijdelings gerelateerde vraag:

De vissen produceren aardig wat ontlasting :) Hoevaak is het raadzaam om de bodem te stofzuigen. Ik doe het nu 1 keer per week voordat ik een 30% waterwissel doe.
Zou het stofzuigen vaker moeten? of zou wekelijks voldoende moeten zijn?

dit ook ivm de NH3/4 concentratie
 
Als de bacteriecultuur in de bodem goed werkt dan zou dat soort zaken moeten worden ontbonden door de bacterien. Zelf zuig ik de bodem zelden af en af en toe wapper ik even met de hand over de bodem met verversen en zuig dan eventuele stukjes mee.
 
Ik dacht dat zolang je nitriet waarde onder de 1 zit de concentratie dusdanig laag is dat vissen daar niet direct last van hebben

Ik lees hier andere waarden:

 
Ik lees hier andere waarden:


Dat blijft altijd bijzonder, op verschillende plekken verschillende informatie vinden :)

Maar zowel mijn test als de site die jij linkt zijn het er wel over eens dat mijn 0,1 waarde niet problematisch is. Het moet niet hoger worden uiteraard, maar het zit onder de 0,2 en zou dus geen probleem moeten zijn.
 
Daar heb je een punt maar ik sta wel vaker te kijken welke waarden ze adviseren bij strips of druppeltesten hoor.
 
Dat blijft altijd bijzonder, op verschillende plekken verschillende informatie vinden :)

Maar zowel mijn test als de site die jij linkt zijn het er wel over eens dat mijn 0,1 waarde niet problematisch is. Het moet niet hoger worden uiteraard, maar het zit onder de 0,2 en zou dus geen probleem moeten zijn.
het moet geen problemen zijn voor de vissen, maaaaaaar......nitriet meting duidt erop dat je nitrificatie proces niet voldoende gerijpt is.
Bovendien meet je 0.1, maar 100% zaligmakend zijn die metingen niet altijd...veel gebruikers maken ook nog eens meetfouten , lezen iets positiever af dan het werkelijk is. Het kan dus ook iets hoger zijn vandaar dat veel goede fabrikanten gewoon schrijven nitriet moet NUL zijn.
Nu er vissen zijn bijgekomen is er beslist een ammoniumpiek geweest, daarom heb je de staghorn algen die in het algemeen hierom bekend staan.
Jij hebt jouw filter vooraf ingedraaid volgens de kruimels methode ????

Verschillende informatie komt oa van copy en paste in tijd, wie iets domweg copyeert van een site die al eeuwen oud info heeft verspreid dus weer verdere eeuwenoude info.
En daarnaast is het maar hoe je info interpreteert, in het geval van nitriet voor vissen is dan 0.1 minder schadelijk maar mijn interpretatie is dan dat biofilter niet gerijpt is.
En nu kan je in een neergaande spiraaal komen....de staghorn consumeeert de ammonium en krijgt die direkt bij de bron...de vissen.
De bacteriën die al niet goed ontwikkeld waren krijgen door de staghorn minder voeding, ontwikkelen zich nog slechter.
Andere algen gaan mee profiteren, immers ammonium is het hoofdbestandeel van bijv kunstmest...en algen lusten ammonium.

Trouwens de meeste ammonium komt niet van ontlasting maar uit de kieuwen, sterker nog de ontlasting moet eerst door bacteriën omgezet worden naar ammonium.

Je zult nu de spiraal moeten doorbreken: staghorn aanpakken middels toepassen van oa Carbon dosering van seachem raad ik ten zeerste aan.
Zie verder info over staghorn hier

Verder dien je een fatsoenlijk bacteriepreparaat toe te gaan voegen om je minimale bacterie cultuur een boost te geven.

ben benieuwd met welke methode je bent opgestart.....ingedraaid ....
 
Op zich kun je de algen prima bestrijden door carbo gericht te doseren op de algen maar dat is pas zinvol als de oorzaak is opgelost en daarvoor moet de bacteriecultuur dus goed op orde zijn. Je kan het bacteriepreparaat wat Jan noemt gebruiken om hieraan bij te dragen.
 
Hoi Jan,

Ik heb, voor zover ik weer, niet echt een specifieke methode gebruikt (en ben niet bekend met de kruimel methode)

Mijn bioflow M filter met cirax (ipv nitraat filter) heb ik gestart met een bacterie starter die erbij zat (2 tabletten in een zakje die je onder je filterwatten in je filter plaatst).
Daarnaast een bio Co2 starters setje gebruikt, wekelijks bemest en regelmatig water wisselingen uitgevoerd.

Ondertussen blijven meten, vrijwel dagelijks (soms een dag gemist)

Na een paar dagen had ik al de bekende 'witte waas' welke langzaam weer weg trok.
De eerste week bewust geen water ververst. Na 1 week een 25% verversing gedaan.
Na 1,5 week dagen had ik de nitriet piek die ook weer langzaam weg ebte.
Na 2 weken een 50% water wissel gedaan.
Na 2,5 week een 25 % en na 3 weken nogmaals 25%

na 3 weken leken de waardes stabiel, ook de KH die in het begin nog erg hoog was (mij is verteld dat dat in het begin kan bij gebruik van een voedingsbodem).
nitriet was toen meedere dagen nagenoeg 0 (kleur ergens rond de 0,05 maar zoals anderen al zeggen is dat soms lastig om nauwkeurig te zien).

Vanaf nu wekelijkse water wissel van ong. 30%
na 3,5 week de 5 Japonica's erin en waardes bleven onveranderd.

Na 4 weken de bioCo2 starterkit vervangen door een volwaardige Co2 installatie en diffusor
2 dagen later 4 platy's en 3 cory's toegevoegd. Nitriet is sindsdien dus ietsjes hoger (rond de 0,1).

Ik had het idee dat de start gewoon prima ging. Van alles wat er te lezen valt leek ik de gewone opstart fases doorlopen te hebben.

Omdat alle waardes stabiel en binnen de marges zaten heb ik besloten de vissen toe te voegen om zo het eco systeem compleet te maken.
En ik moet zeggen, zowel planten als vissen doen het ook prima.

Het is alleen dus sinds een dag of 3 dat ik wat staghorn alg begon te krijgen.
Ik heb zelf vooralsnog niet het idee dat er iets structureel mis is mijn bacterie cultuur, meer gewoon dat de bak 'reageert' op de recente wijzigingen.

Hier ook nog een dag 1 en nu vergelijking:
dag1-dag35.jpg
 
Je bak reageert inderdaad op de wijzigingen en wel zo dat er door de toevoeging van vissen extra belasting is gekomen terwijl de bacteriecultuur daar nog niet voor aanwezig was en dat heeft wat nh3/4 veroorzaakt met als gevolg de Staghorn.
Ik heb het ook gehad met het toevoegen van de Manen hier en na zo n week was de nh3/4 weer netjes op 0. Je hebt ook bij de opstart geen voer verkruimeld lees ik en dan zal de populatie bacterien vrij gering zijn want die passen zich aan aan de belasting van de bak. Door wat voer te verkruimelen ontstaat er belasting en hebben de bacterien te eten en gaan zich vermenigvuldigen. Zo doet het gros van de mensen het nog en sinds kort heeft Jan de salmiakmethode gelanceerd die ook op het forum staat beschreven.
 
De verversingen, de waterwissels die je hebt gedaan, is dat volgens de aanwijzingen op de voedingsbodem die je gebruikt?

Of had ik je verkeerd begrepen en gebruik je geen voedingsbodem?
 
Ok, ik had daar idd over gelezen, over het toevoegen van voer bij de start. Echter zat ik toen al op mijn nitriet piek en had het volgens mijn aquarium speciaalzaak niet heel veel nut meer om in dat stadium nog voer toe te gaan voegen, omdat de start al op gang was gekomen.

Ik heb eergisteren een grote schoonmaak gedaan inclusief wat snoeien en een waterwissel, en er is wel wat staghorn terug gekomen, maar het is nog zeker geen groot probleem.

Vooralsnog volsta ik denk ik nog wel even met dagelijks wat staghorn weghalen (je plukt het gelukkig vrij eenvoudig weg) en kijk het even aan of het verder toe neemt of juist weer afneemt.
Wat Jessica ook al bevestigde, is dat het lijkt dat mijn bak zich gewoon nog even moet aanpassen aan de veranderingen vanwege de toegevoegde vissen.

Ja ik heb een voedingsbodem, te weten Dennerle Deponitmix Professional 9 in 1

de verversingen zijn niet volgens aanwijzingen op mijn voedingsbodem gedaan (moet eerlijk bekennen dat ik die ook niet gezien of gelezen heb).
Het is op basis van voorbereidend inlezen van talloze artikelen en fora's .
Ik heb net even teruggekeken in de downloadbare pdf, maar die adviseren minstens 1 keer per 14 dagen een 25-50% wissel te doen. Nou daar heb ik dus iig wel aan voldaan :)
Ze zeggen ook in die handleiding om bij de start 80% van de bodem te beplanten. Dat heb ik dan weer niet gedaan, klinkt ook wel als heel erg veel (zeker voor een Zuid Amerika biotoop)

Ik kan in ieder geval concluderen dat er niet echt een standaard lijkt te zijn qua kwantiteit en frequentie van waterwisselingen.

Sommige spreken van dagelijkse wissels, anderen 1 of 2 wekelijkse wissels. De een zegt minstens 50% per keer, de ander weer 10-20%. Allemaal hebben ze hun eigen plausibele argumenten :)
Van alles wat ik gelezen heb heb ik icm mijn eigen 'gevoel' de waterwissels gedaan. Tesamen met waardes meten en de plantengroei in de gaten te houden.
 
Een voedingsbodem kan, vooral in het begin, veel invloed hebben op de waterwaarden. Dat hoeft niet zo te zijn voor die van jou, maar dat was de reden dat ik het vroeg.

Dat je aangeeft dat de vissepoep lang blijft liggen, geeft al aan in mijn ogen, dat de bacteriën die het organisch materiaal afbreken nog niet op peil zijn.

Ik zou in jouw geval minder vaak de bodem schoonmaken, de bak een beetje z'n gang laten gaan om op peil te komen.
Ik zou het water goed in de gaten houden, vooral nh3/4 en nitriet. Die 2 moeten eigenlijk 0 zijn. Waarden daarboven hoeven niet direct de dood van je bewoners te betekenen, maar kunnen wel schade toebrengen, die ook later nog slechte gevolgen kan hebben.
Dus bij waarden boven 0 zou ik zorgen voor waterwissels waarbij je, in dit geval, de bodem wat met rust laat. Je bak heeft tijd nodig om bacteriën op te bouwen en in balans te komen. Je kan er allerlei bacteriepapjes of andere dingen in gaan gooien, maar wat geduld doet in dit geval meer.

Wat in bijna geeneen preparaat zit zijn de nitrificerende bacteriën die je nu heel hard nodig hebt om een goede balans te krijgen. De heterotrofe bacteriën die organisch afval omzetten zullen zich bij wat aanwezig vuil erg snel vermenigvuldigen.

Daarnaast is het verstandig je nitraat en fosfaat in de gaten te houden. Beide zijn belangrijke voedingsstoffen voor je planten.

Met een voedingsbodem vind ik het altijd lastig wat er nou aan voedingsstoffen in de waterkolom moeten worden toegevoegd. Ik lees wel eens dat het hetzelfde moet zijn als bij zand, maar ook wel eens dat het veel minder moet zijn. Misschien is er iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen in jouw geval.

Je waarden kan je eigenlijk alleen zinnig meten via druppels. Waarden via strips gemeten zijn onbetrouwbaar en zetten je bijna altijd op het verkeerde been.
 
Nou ja, ik weet niet wat de definitie van lang is. Het is alleen wel zo dat mn bewoners flink produceren zeg maar.

Ik heb geen idee hoelang bacterien erover zouden moeten doen om 1 deel ontlasting te "verwerken". Is dat uren? of dagen?

Mijn platy's eten aan een stuk door, overal vinden ze wel wat alg om te knabbelen :)

ik ga straks weer even een detail meting nitriet en nitraat doen. Fosfaat moet ik nog een testkitje voor kopen.

En wat je zegt, ik zal idd nog wat meer geduld moeten hebben. Ik ben ook geen voorstander van er allerlei goedjes e.d. tegenaan te gooien, ik wil immers gewoon een goede natuurlijke balans in de bak.
Pas als ik echt een plaag oid krijg, ga ik denken aan extra hulpmiddelen.

Ik ga in ieder geval zeker nog even wachten met het bewoners aantal uitbreiden.
 
Ben ff heel kort en bondig, je hebt simpelweg geen nitrificerende bacterie cultuur gehad die voldoende was om uberhaupt vissen op te vangen ..probleemloos.
Simpelweg omdat je geen voeding voor de bacteriën hebt gehad.
Je bak was voor vissen gewoon niet klaar, en daardoor kwam de ammonium piek.
Het kleine nitrietpiekje wat je hebt gezien zal afkomstig zijn uit het mineralisatieproces van een beetje organisch materiaal.
Er is beslist wel een preparaat dat nitrificerende bacterieen bevat, alleen lastig verkrijgbaar in nederland.
Mijn eerder genoemd preparaat helpt je alvast ook op weg.
Maar wil je echt goed spul....
https://store.drtimsaquatics.com/one-only-nitrifying-bacteria.html
 
Ik vind je reactie zo gek niet, nog los van dat geduld heel lastig kan zijn.

Bij sommige algsoorten, zoals bijvoorbeeld blauwalg, is het heel belangrijk om zo snel mogelijk in te grijpen. Het op zijn beloop laten is niet altijd de beste keuze.

Voor nu lijkt het voor mij op een nog niet goed ingedraaid aquarium. Je aquarium lijkt niet klaar te zijn geweest voor het aantal vissen dat je geplaatst hebt.

Met de waterwissels zorg je er voor dat de bewoners geen of minimale schade oplopen, terwijl het aanwezige afval je bacteriën laat groeien. Maar dat heeft wel tijd nodig.

Mochten de waarden verslechteren of met een paar weken niet in elk geval verbeteren, dan zou ik zeker nog eens kijken of er mogelijk nog iets anders speelt.
 
Ben ff heel kort en bondig, je hebt simpelweg geen nitrificerende bacterie cultuur gehad die voldoende was om uberhaupt vissen op te vangen ..probleemloos.
Simpelweg omdat je geen voeding voor de bacteriën hebt gehad.
Je bak was voor vissen gewoon niet klaar, en daardoor kwam de ammonium piek.
Het kleine nitrietpiekje wat je hebt gezien zal afkomstig zijn uit het mineralisatieproces van een beetje organisch materiaal.
Er is beslist wel een preparaat dat nitrificerende bacterieen bevat, alleen lastig verkrijgbaar in nederland.
Mijn eerder genoemd preparaat helpt je alvast ook op weg.
Maar wil je echt goed spul....
https://store.drtimsaquatics.com/one-only-nitrifying-bacteria.html

Het door jou genoemde preparaat neutraliseert volgens de omschrijving ammoniak, ammonium, nitriet en nitraat.

Hoe verbetert dat het nitrificatieproces in dit aquarium?
 
Het door jou genoemde preparaat neutraliseert volgens de omschrijving ammoniak, ammonium, nitriet en nitraat.

Hoe verbetert dat het nitrificatieproces in dit aquarium?

Dat soort preparaten bevatten bepaalde bacterien die je nodig hebt in de bak en deze zullen zich dan ook vermenigvuldigen.
 
Dat soort preparaten bevatten bepaalde bacterien die je nodig hebt in de bak en deze zullen zich dan ook vermenigvuldigen.

Welnee, het bevat hooguit heterotrofe bacteriën, voor het omzetten van organisch afval naar oa. Ammoniak/ammonium. En die bacteriën heb je met wat afval vlug genoeg.
De nitrificerende bacteriën die je daarna nodig hebt zitten er niet in. Zeker niet. Volgens de omschrijving zijn de ingrediënten lang houdbaar door vriesdrogen. Nitrificerende bacteriën overleven dat niet.

Maar, het product beweert al die stoffen dus te neutraliseren, blijkbaar op een andere manier. De genoemde enzymen? Geen idee. Maar het betekent wel dat je dus met dit middel blijkbaar niet de nitrificerende bacteriën gaat aanmaken die het aquarium heel hard nodig heeft, omdat de voeding daarvoor geneutraliseerd wordt.

Dat lijkt mij uitermate onhandig, tenzij je tot in lengte van dage dit neutraliserende middel wil blijven toevoegen.
 
Ja dat zijn vaak de verhalen die je hoort maar er zijn zover ik weet uitzonderingen en daarbij behoort die van Dr Tim dan ook alsmede bv de Special Blend.
Veel soorten bevatten inderdaad enkel de heterotrofe bacterien. Zover ik weet werken nitrificerende ook niet als ze gevriesdroogd zijn zoals je al benoemt. Dat zijn bv de potjes poeder van Velda.
 
Het door jou genoemde preparaat neutraliseert volgens de omschrijving ammoniak, ammonium, nitriet en nitraat.

Hoe verbetert dat het nitrificatieproces in dit aquarium?
geen idee wat jij hebt gelezen, maar ik lees, weet en heb het gebruikt.
dan toch maar citeren.
DrTim's One & Only Nitrifying Bacteria are the result of the latest scientific research and are used by public aquariums and professionals around the world to control ammonia and nitrite.

En om je verder te helpen ...Dr tim heet Tim Hovanec en is inderdaad een Dr.
Hier mag je ff lezen wie hij is, en wat hij heeft gedaan:
http://www.drtimhovanec.com/

Maar omdat je niet leest maar meteen welnee roept.....

M.S. in ammonia excretion and toxicity
Ph.D. in phylogenetics and detection of nitrifying bacteria
Hovanec, T. A. and E. F. DeLong. 1996. Comparative Analysis of Nitrifying Bacteria Associated with Freshwater and Marine Aquaria. Applied and Environmental Microbiology Vol. 62, No. 8: 2888-2896.

Deze man heeft de basis gelegd voor de kennis mbt identificatie van nitrificerende bacterieen. kijk, hier is zijn patent.....em dat is slechts eentje, hij heeft er meerdere.
US Patent 7544501
Nitrite-oxidizing bacteria and methods of using and detecting the same
United States Patent 7544501
Issued 06/09/2009

Abstract:

Described herein are nitrite-oxidizing bacteria. Particular bacteria of the present invention are tolerant of saltwater environments, saltwater environments, or both. Furthermore, in various embodiments, various bacteria of the present invention are capable of surviving a freezing or freeze-drying process, and may remain viable thereafter. Methods for preventing or alleviating the accumulation of nitrite in aqueous environments are also provided, using the nitrite-oxidizing bacteria of the present invention. Methods for detecting the bacteria of the present invention are also provided. Compositions comprising the nitrite-oxidizing bacteria of the present invention and, inter alia, ammonia-oxidizing bacteria, are also provided

En tenslotte:
The Principal of Hovanec Consulting, Inc. is Dr Timothy A. Hovanec.
Dr. Hovanec developed the aquatic research laboratory at Marineland Aquarium Products and was the Chief Science Officer at Marineland for nearly 17 years.
Dr. Hovanec was instrumental in the development of the BioWheel® and other filtration systems.
Dr. Hovanec was the first scientist to show that bacteria in the phylum Nitrospira, not species of Nitrobacter, were actually responsible for nitrification in aquatic systems such as aquaria.
Dr. Hovanec developed BioSpira®, the first microbial based product that truly eliminated new tank syndrome.
Dr. Hovanec has published several peer-reviewed, scientific papers on nitrifying bacteria, water filtration and fish culture.
Dr. Hovanec has presented over 50 talks at a variety of venues including being a keynote speaker or invited speaker at scientific meetings, symposia, international aquarium conferences and aquarium society meetings.
 
geen idee wat jij hebt gelezen, maar ik lees, weet en heb het gebruikt.
dan toch maar citeren.
DrTim's One & Only Nitrifying Bacteria are the result of the latest scientific research and are used by public aquariums and professionals around the world to control ammonia and nitrite.

En om je verder te helpen ...Dr tim heet Tim Hovanec en is inderdaad een Dr.
Hier mag je ff lezen wie hij is, en wat hij heeft gedaan:
http://www.drtimhovanec.com/

Maar omdat je niet leest maar meteen welnee roept.....

M.S. in ammonia excretion and toxicity
Ph.D. in phylogenetics and detection of nitrifying bacteria
Hovanec, T. A. and E. F. DeLong. 1996. Comparative Analysis of Nitrifying Bacteria Associated with Freshwater and Marine Aquaria. Applied and Environmental Microbiology Vol. 62, No. 8: 2888-2896.

Deze man heeft de basis gelegd voor de kennis mbt identificatie van nitrificerende bacterieen. kijk, hier is zijn patent.....em dat is slechts eentje, hij heeft er meerdere.
US Patent 7544501
Nitrite-oxidizing bacteria and methods of using and detecting the same
United States Patent 7544501
Issued 06/09/2009

Abstract:
Described herein are nitrite-oxidizing bacteria. Particular bacteria of the present invention are tolerant of saltwater environments, saltwater environments, or both. Furthermore, in various embodiments, various bacteria of the present invention are capable of surviving a freezing or freeze-drying process, and may remain viable thereafter. Methods for preventing or alleviating the accumulation of nitrite in aqueous environments are also provided, using the nitrite-oxidizing bacteria of the present invention. Methods for detecting the bacteria of the present invention are also provided. Compositions comprising the nitrite-oxidizing bacteria of the present invention and, inter alia, ammonia-oxidizing bacteria, are also provided

En tenslotte:
The Principal of Hovanec Consulting, Inc. is Dr Timothy A. Hovanec.
Dr. Hovanec developed the aquatic research laboratory at Marineland Aquarium Products and was the Chief Science Officer at Marineland for nearly 17 years.
Dr. Hovanec was instrumental in the development of the BioWheel® and other filtration systems.
Dr. Hovanec was the first scientist to show that bacteria in the phylum Nitrospira, not species of Nitrobacter, were actually responsible for nitrification in aquatic systems such as aquaria.
Dr. Hovanec developed BioSpira®, the first microbial based product that truly eliminated new tank syndrome.
Dr. Hovanec has published several peer-reviewed, scientific papers on nitrifying bacteria, water filtration and fish culture.
Dr. Hovanec has presented over 50 talks at a variety of venues including being a keynote speaker or invited speaker at scientific meetings, symposia, international aquarium conferences and aquarium society meetings.

Je kan er nog veel meer van maken, maar de producten die je in eerste instantie aanraadde waren seachem flourish en aquavital bactosprint. Ook in je post daarna zeg je dat dat de topicstarter goed op weg zal helpen.

Daarna raad je als extra goed alternatief aan een fles nitrificerende bacteriën voor 16 dollar, waar nog transportkosten uit ik neem aan de US bijkomen, plus douanekosten?
Voor een nitrietwaarde van 0,1 en wat alg in een startend aquarium?

Ik vind daar het mijne van. Ik heb mijn mening gegeven en toegelicht.
Daar ga ik het bij laten.
 
Jan, je noemt dat ik een ammonium piek heb, maar waar baseer je dat op? op het feit dat ik een klein beetje staghorn alg heb?
Ik heb al gezegd dat mijn vissen het prima doen, dus als ik echt een serieuze ammonium piek had dan had ik dat aan mijn vissen kunnen merken.

En vervolgens zeg je ook dat ik maar "een klein nitrietpiekje" heb gehad. Ook hiervan vraag ik me af waar je dat op baseert, want ik heb geen gegevens gedeeld over de duur en hoogte van de nitriet piek dus je kunt niet weten hoe groot of klein die was en dus ook niet concluderen dat die afkomstig was uit "een mineralisatieproces van een beetje organisch materiaal".
Voor mijn gevoel ga je hier iets te snel in de aannames en conclusies.

Begrijp me niet verkeerd ik waardeer alle meningen en input en dus ook die van jou, ik wou alleen even delen hoe je post/informatie op mij overkomt.

Om weer even verder te gaan met mijn oorspronkelijke topic:

Ik heb net weer een detail meting NO2 en NO3 gedaan, en beide zijn nu 0.
Dus die waardes lijken weer helemaal in orde en zoals eerder aangegeven lijkt het op een simpele reactie op de veranderde omgeving.

Ik zie ook geen echte toename van staghorn, dus hopelijk verdwijnt dat net als de bruinalg weer vanzelf.

Iedereen bedankt voor de input en info!
 
Je kan er nog veel meer van maken, maar de producten die je in eerste instantie aanraadde waren seachem flourish en aquavital bactosprint. Ook in je post daarna zeg je dat dat de topicstarter goed op weg zal helpen.

Daarna raad je als extra goed alternatief aan een fles nitrificerende bacteriën voor 16 dollar, waar nog transportkosten uit ik neem aan de US bijkomen, plus douanekosten?
Voor een nitrietwaarde van 0,1 en wat alg in een startend aquarium?

Ik vind daar het mijne van. Ik heb mijn mening gegeven en toegelicht.
Daar ga ik het bij laten.
In het eerste product schreef ik om je bestaand cultuur een boost te geven.....en dat doet dat product niet meer en niet minder. En dat zal hem goed op weg helpen.
Al ik daar iets schrijf wat niet klopt daag ik je uit om dit te weerleggen. ik verheug me op die discussie.

Daar waar jij mij een quote gaf doelde je op dr Tim, en daar heb ik je repliek op gegeven.
Die repliek is niets anders dan dat je moet lezen en niet zo snel moet oordelen....welnee dat is.....en zeker niet.
Maar jij weet helemaal niet wie Tim Hovanec is.

En nu ga je wat zeuren om toch een beetje gelijk te krijgen over 16 dollar en douanekosten poeh poeh.

Ik heb mijn mening ook, maar ik onderbouw ze.
 
Jan, je noemt dat ik een ammonium piek heb, maar waar baseer je dat op? op het feit dat ik een klein beetje staghorn alg heb?
Ik heb al gezegd dat mijn vissen het prima doen, dus als ik echt een serieuze ammonium piek had dan had ik dat aan mijn vissen kunnen merken.

En vervolgens zeg je ook dat ik maar "een klein nitrietpiekje" heb gehad. Ook hiervan vraag ik me af waar je dat op baseert, want ik heb geen gegevens gedeeld over de duur en hoogte van de nitriet piek dus je kunt niet weten hoe groot of klein die was en dus ook niet concluderen dat die afkomstig was uit "een mineralisatieproces van een beetje organisch materiaal".
Voor mijn gevoel ga je hier iets te snel in de aannames en conclusies.

Je nitrietpiek is afhankelijk van je ammonium hoeveeelheid, en die zal laag zijn geweest omdat je niets hebt toegevoegd ..kruimelmethode of andere methode.
Veel succes
 
Ik weet dan niet helemaal waar de ammonium vandaag gekomen is, al zal er natuurlijk een deel van de afbraak van organisch materiaal zijn van de plantjes.
Ik weet niet of een nieuwe voedingsbodem wellicht ook tijdelijk tot ammonium verhoging kan leiden.
Wel duurde het even voordat mijn riccia mos goed aansloeg, en liet geregeld stukjes los, wellicht dat afbraak daarvan ook voor de nodige ammonium heeft gezorgd.

De nitriet en nitraat piek die ik gezien heb was na 1,5 week, waarna ik voor 2-3 dagen nitriet ruim boven de 1mg zat en nitraat rond de 70mg.
In verhouding tot waardes in een gebalanceerde bak leekt mij dit toch een flinke piek, maar wellicht zijn deze waardes bij een kruimelmethode nog veel hoger, daar heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal van.

Het zou dus goed kunnen dat mijn cultuur nog niet de capaciteit had om de toevoeging van 7 visjes ongemerkt op te vangen, maar gezien de water waardes na 4 dagen weer hersteld en mijn vissen geen last gehad lijken te hebben denk ik dat de klap niet al te groot is geweest.

En gezien mijn Japonicas, die toch wel erg gevoelig zijn voor ammonia, ook gewoon vrolijk de hele dag in de weer zijn en geen last lijken te hebben gehad, denk ik dat de ammonium verhoging door het uitbreiden vna het vissenbestand ook niet extreem is geweest.
 
Terug
Bovenaan