algen explosie

M

M.oot

Guest
explosie van draad alg en andere algen

Na het verplaatsen van wat planten had ik last van een turf wolk.
ik had een jaar geleden wat plantevoedings bolletjes geplaatste bij een wortel plant.

na 4 keer in 1 week me filter watten moeten reinigen is eindelijk me bak helder geworden alleen ligt er op alle bladeren nog bruine turf(?). nu na 1 week heb ik explosie van algen. me anubis bladeren zijn groen van de algen met aan uit einde baardalg (zwarte lange draaden). tevens wilt er geen plant meer groeien. ik heb nu vanmiddag algol in gegooid. me waarde van het water is:
ik heb een 85 liter aquarium
no2 0
no3 10
ammonia 0
phosfor 0

ik gebruik voor plante voeding sera flora
en voor co2 gebruik ik om de dag zoon co2 tablet van sera.

me filter is een sera 800 plus met eheim substraat pro.
 
Je nitraat is 0 zie ik en dat is te weinig. Dat is hetzelfde bij de fosfaat.
Dit kan de oorzaak zijn voor de algen in je bak. Weet je ook de kh en de ph en hoeveel uur heb je het licht aan? Heb je ook een duidelijke foto?
 
let wel dat je ph waarde door die tabletten erg instabiel wordt
doordat de co2 afgifte in het begin hoog is en daarna in elkaar stort

groet

jaap
 
ik heb net nog even alles getest.

No2 0
No3 10
Amonia 0
Kh 7
Ph 7.5
Po4 = 0.5 mg/l
GH 8

me ph is nog nooit verandert dit is nog steeds het zelfde als met het kraan water.

licht staat 11 uur aan. maar dat is al 5 maanden zo.
ik maak gebruik van 1 superfish retro combi wou nog 1 extra halen omdat me postemon erctus niet wil groeien.
ik gebruikte 5 weken flora grow van colomba maar niks wou groeien. en ben 2 weken geleden terug gestapt naar sera flora.
en wil easy life gaan gebruiken omdat deze vroeger meer deed voor mijn planten (voor dat ik co2 tabletten ging gebruiken (dat gebruik ik nu 2 maanden). na gebruik van co2 tabletten gingen me planten erg groeien dat stopte ook na 3 weken.

een foto zal ik morgen maken licht is helaas al uit.
 
Die co2 tabletten werken vrij snel uit en dan is de co2 instabiel en daarbij heb je dan vrij lang het licht aan.
 
Ik dacht dat die tabletten de hele dag werkte. Er zit zoon bakje bij waar je het in gooit dit vult zich met o2 en verdwijnt over een verloop der tijd +-8 uur. Maar na co2 gingen me Alge juist weg.
 
Je geeft zelf al aan over een periode van 8 uur. Daarna zal de hoeveelheid co2 instabiel worden.
Ik denk zelfs al vanaf het moment dat je de tablet erin doet maar ik ken de tabletten zelf niet.
Hoe groot is je bak en wat voor verlichting zit hierboven? Ik gebruik in de 54 liter bakken ook geen co2 omdat je daar maar op een 0,25W/L licht uitkomt.
Misschien dat je eens de duur moet verkorten naar 9 uur.
 
Ik zie dat je led hebt en dat is weer anders dan de gewone T8 die ik boven de 60cm heb.
Ik lees ook dat er turf op de bladeren ligt waardoor deze minder goed voeding kunnen opnemen. Ik zou ook zorgen dat je bak proper is.
Samengevat zou ik hieraan gaan werken:
fosfaat en nitraat op peil brnegen en houden door dit wat te verhogen (zeg maar rond de 1,0 en 15mg)
licht naar 9 uur terugbrengen
proberen om stabiele co2 te verkrijgen door drukflessen of bio co2 (als dit nodig is)
bak proper houden en turf van de planten verwijderen

Daarnaast ook voor voldoende plantenvoeding zorgen. Ik hoop dat het dan weer de goede kant op zal gaan.
 
Wat ik begrijp uit de link is dat de tl 18W opbrengst heeft. Dat is niet veel op 80 liter want dat is net rond de 0,22W/L.
Ik verwacht dus niet dat je hierbij extra co2 hoeft te doseren.
 
even een foto,

981267moot_0_82_moot1.jpg

937996m.oot_0_82_moot2.jpg


vandaar dat ik nog een extra lamp wil bij halen. en deze aan voor zijde plaatsen.

met een dremeltje me kap bewerken en dan dus nog een extra superfish lamp plaatsen
 
hoe raad u aan om fosfaat en nitraat toe te voegen, welke manier en merk.
 
Ik zou niet direct een lamp erbij plaatsen nu want dan krijg je nog meer tekorten. ik zou eerst alles goed hebben draaien zonder algen en dan verder kijken.
Je kan bij aquariumbemesting.nl poeders kopen om de nitraat en fosfaat op peil te brengen en te houden. Ook kun je daar als je wil gelijk csm+b kopen als plantenvoeding.

http://www.aquascaping-blog.com/groene-puntalg

Ik zie vrij veel puntalg bij je en dat kan wijzen op een fosfaattekort zoals in de link staat te lezen.
De poeders die ik noem zijn makkelijk aan te maken en te doseren en anders mag je me voor uitleg wel een pb sturen als je dat zou willen.
Je kan de stoffen ook kant en klaar kopen bij de lfs maar dat is veel duurder.
 
ik heb de poeders besteld, me licht aangepast naar 9 uur. en heb me planten afgeveegd door middel van een kwast.
en ga beginnen met bioco2 (flipper of bakje?)

nog 1 vraag ik heb me watertemperatuur verlaagt zorgt dit voor een verhooging van algen ?
 
Temp zal weinig invloed hebben denk ik. Ik zou wel de afgeveegde troep van de bladeren wat weghevelen als dat kan.
Zelf zou ik een omgekeerd bakje gebruiken omdat je dan nog enigszins controle hebt.
 
M.oot zei:
en ga beginnen met bioco2 (flipper of bakje?)

Ik zou voor een flipper gaan. Het trappetje eindigt ook in een omgekeerd bakje ;)
 
Ja maar dat bakje van de flipper heeft niet de juiste maat denk ik dus zit je niet rond de geadviseerde 1%. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt en dan moet je dus wel enkele malen je waarden meten en kijken of je niet teveel co2 in de bak krijgt.
 
Dat bakje is vaak natuurlijk niet 1% en er wordt al veel opgelost in de flipper dus wa er in het water komt kun je dan alleen door meten te weten komen. Kan best meer zijn dan wat je wil bereiken met de normale 1%.
Al is die 1% ook geen vaste waarde want ik zat meestal rond de 1,5%.
Ook in dit geval is meten dus weten ;)
 
Ergens in een ander topic is dacht ik ook al aangegeven dat het geen echt stabiel systeem is.
In het begin heb je meer afgifte van co2 begreep ik. Daarbij is het denk ik ook niet goedkoop.
 
Ah, nu zie ik dat er aan het begin van dit topic al het 1 en ander over is gezegd, zat weer 's niet op te letten ;)
 
kellemes zei:
Ah, nu zie ik dat er aan het begin van dit topic al het 1 en ander over is gezegd, zat weer 's niet op te letten ;)

Dat geldt ook voor mij Mark want ik zei dat het in een ander topic was terwijl het hierboven dus staat aangegeven :D :sorry:.
 
Terug
Bovenaan