Algen Explosie.

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Hallo,

Sinds een paar weken krijg ik een algen explosie in mijn aquarium. Algen zitten op het raam, planten, hout en stenen, het ziet er niet uit.
Ik geef dagelijks een kleine dosis Profito en Easycarbno. Dit deed ik ook voordat ik algen had en dat ging prima. Daarnaast heb ik Bio-Co2, Deze werkt elke week 2 dagen niet goed omdat de fles vervangen moet worden. Planten en vissen doen het goed. Waterwaardes gemeten: PH:7,5 KH:6 GH:16 No2:0 No3:10 NH4:0 Po4:1 Fe:0,4. Wat gaat hier fout?
Wat de ervaringen met de Redfield Ratio.

Aquarium staat niet in direct zonlicht, Lamp staat 8 uur per dag aan op timer. Voeding voor vissen wordt precies gegeven dus geen overschot.
 
Hallo Xifiz, er zullen zeker mensen hier zijn die je kunnen helpen.
Ik mis alleen nog wat gegevens om het totaalbeeld te kunnen zien.

Welke algen heb je last van? foto?
Waaruit bestaat je filtratie en of stroming?
Hoelang draait de bak al?
De bakmaat en de bewoners.
En je verversbeleid.
 
Ik denk dat Ton al voldoende goede vragen heeft gesteld. Ik ben zelf ook benieuwd naar welke alg het is en wellicht kun je een foto van de alg en je bak plaatsen.Welke bak heb je?
Je co2 is met zo n 5 mg niet aan de ruime kant.
 
Hier een foto van de algen. Het lijkt om 2 soorten te gaan. Een groene soort die vooral tegen het raam en het blad groeit en een soort sliert die vooral op het houd groeit en alleen voorkomt aan de bovenzijde van het raam waar veel licht is.

view


view

view



Waaruit bestaat je filtratie en of stroming?
Het aquarium is ongeveer 100ltr en er zit een JBL Crystalprofi e901 pomp die ongveer 600ltr per uur pompt. Standaard filterset met 2 soorten spons en cilinders en balletjes. water is helder.

Hoelang draait de bak al?
Mijn aquarium staat nu ongeveer 1 a 1,5 jaar

De bakmaat en de bewoners.
Zou ongeveer 120ltr moeten zijn maar met de inrichting ongeveer 100ltr. De 100ltr houd ik ook aan met toevoegingen van mest etc.
En je verversbeleid. Geen voedingsbodem. 1siamensis algeneteter. 7ciprinidae karpertjes, koppel ballonmolly. 2xpuntius ticto, 1dwergkogel. 10neonterta 2xcorys.

Verversbeleid is 30% elke week en een enkele keer om de 2 weken. Waarom? omdat ik vind dat het water snel geel kleurt. Filter doe ik weinig mee. soms even licht omspoelen als de stroming minder word

Ben heel benieuwd naar de tips. Ik heb me geprobeerd goed in te lezen op internet maar ik twijfel erg wat ik moet doen. ik heb de Po4 verhoogt om zo aan de redfield theorie te voldoen met een nitraat van 10.

De Co2 is nu laag omdat ik de fles heb vervangen en dat duurd altijd een dag of 2 voordat hij weer eindelijk op gang is.
 
Je co2 is niet echt hoog en ik weet niet hoeveel uren je de verlichting aan hebt boven de bak.
De groene alg kan dus een co2 tekort zijn of eventueel een po4 tekort.
http://www.aquascaping-blog.com/groene-puntalg

Ik neem aan dat de po4 na het ophogen zoals je al aangeeft 1 mg is. Dus wellicht was dat voorheen een tekort.
De RR is niet zo van belang maar het is belangrijker om ervoor te zorgen dat alle voeding voldoende voorhanden is alsmede een goede circulatie.

De plant op de foto, en dus die tegen het hout aanstaat, is dat een echte aquariumplant? Ik kan het lastig zien maar heb wel mijn twijfels.
 
Voorheen kwam de Po4 uit op 0,5 en vrijwel nooit nul. Mocht het verhogen van Po4 de uitkomst zijn van het alg probleem verdwijnt de alg dan ook vanzelf weer of moet ik deze zelf verwijderen door alles algvrij te maken met een spons of iets? De voedingstoffen Po4, Fe en No3 zijn altijd voorradig en nooit 0, wat zijn de beste waardes om aan te houden? Mijn sera testkit zegt ook dat een Po4 waarde van hoger dan 0,5 niet goed is terwijl er op internet waardes van 3 voorbij komen zonder problemen. Het is vooral de Fe waar ik elke week schrijnend tekort aan heb ondanks de profito. Wekelijks moet een paar ml van Ferro toegevoegd worden. Wat is de Max waarde van Fe zonder dat er vissen dood gaan?.

Wat betreft de plant, dat is inderdaad die plant. Die staat er nu ongeveer 6 maanden in en komt van de plant die hier in de woonkamer staat. Ik heb nooit problemen ondervonden ondanks dat ik regelmatig slechte bladeren afknip. Als deze plant echt zo slecht is voor het aquarium dan haal ik hem natuurlijk zonder moeite eruit.
 
Ik volg de EI en voeg wekelijks 2 mg po4 toe en er zit gemiddeld rond de 3 mg in de bak. Teveel voeding geeft geen algen als de bak normaal beplant is.Extremen daargelaten natuurlijk.
Of de plant zelf slecht is weet ik niet maar vaak gaan ze wel dood na verloop van tijd en dat kan ok de reden zijn dat deze niet goed groeit en dus algen gaat krijgen. Zit de alg ook op je andere planten dan?
Een Fe van rond de 0,2 is normaal al voldoende. Zelf zit ik rond de 0,8mg dacht ik.
Welke verlichting heb je boven de bak en hoelang staat die aan?

Mijn no3/po4 zit rond de 35/3-4mg/Liter maar dan spreek je over de EI in een behoorlijk beplantte bak.
Toch denk ik dat je co2 wellicht ook meespeelt omdat die niet echt hoog is met zo n 5mg. En als de fles moet worden vervangen dan is die wellicht nog lager.
 
Dus als ik het goed begrijp kan de Po4 en de No3 dus wel wat opgeschroeft worden. Als ik nu minder waterwissels uitvoer dan gaat de Po4 en No3 stijgen en zou ik enkel Fe moeten toedienen? Mijn normale Fe waarde met enkel profito is 0,1 of minder en dat is te zien aan het wat oudere blad van de hygrofilia. Wat betreft die Co2, ik ga een extra fles erbij maken zodat ik de 2 dagen waarbij er geen co2 beschikbaar is kan verminderen. Ik vervang de fles nu als de continutest richting blauw gaat.
 
Je moet proberen om de co2 zo stabiel mogelijk te houden en als het kan mooi groen/lichtgroen.
ik weet nog niet hoelang je het licht aan hebt en wat voor verlichting maar een waarde van 15/1,5 is echt niet teveel. Of het nodig is kan ik zo niet bepalen maar dan heb je in geen geval tekorten bij een gemiddelde bak. ik meet de Fe nooit eigenlijk maar als je een ijzer tekort waarneemt dan zou ik het iets opvoeren als dat kan. Je kan ook wat extra profito toedienen en kijken of dat verbetering laat zien.
 
Xifiz zei:
Aquarium staat niet in direct zonlicht, Lamp staat 8 uur per dag aan op timer. Voeding voor vissen wordt precies gegeven dus geen overschot.
;)
 
Ik zal mn bril even poetsen Ton. En ja, nu zie ik het ook :D :D.
 
Xifiz zei:
Dus als ik het goed begrijp kan de Po4 en de No3 dus wel wat opgeschroeft worden. Als ik nu minder waterwissels uitvoer dan gaat de Po4 en No3 stijgen en zou ik enkel Fe moeten toedienen? Mijn normale Fe waarde met enkel profito is 0,1 of minder en dat is te zien aan het wat oudere blad van de hygrofilia. Wat betreft die Co2, ik ga een extra fles erbij maken zodat ik de 2 dagen waarbij er geen co2 beschikbaar is kan verminderen. Ik vervang de fles nu als de continutest richting blauw gaat.

Groene puntalg, de harde variant, de alg die ik op je bladeren zie wordt vooral veroorzaakt door een te laag CO2 gehalte en misschien ook een fosfaat tekort.
Meststoffen kunnen wellicht ook slecht hun weg naar de planten vinden door een minder goede watercirculatie.
Je schrijft verder dat je de CO2 fles vervangt op het moment dat je continutest richting blauw gaat. Je veroorzaakt daarmee CO2 schommelingen ook een grond voor alg toename. Met name loop je hiermee de kans op Baardalg.


Groet,
Ben.
 
Ben het met Ben eens en in die hoge regionen is de intensiteit meer en dan zal je daar wellicht onvoldoende voeding hebben. Misschien kun je eens overwegen om co2 uit de drukfles aan te schaffen.
 
Ik gebruik zelf ook bio CO2. Echter ik heb er 2 flessen op staan. Elke week vervang ik de inhoud van 1 van de twee flessen zodat er geen CO2 tekort ontstaat. Elke fles draait dus 2 weken voordat deze vervangen wordt. Mijn CO2 test is altijd lichtgroen, tegen het gele aan.

Groeten Leopard
 
Veel mensen wisselen ook tussen 2 flessen waardoor er geen tekorten ontstaan.
 
Terug
Bovenaan