Wat is er nieuw

Algen, hoe kom ik eraf?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MijnAquarium
  • Startdatum Startdatum
M

MijnAquarium

Guest
Ik gebruik vaak middeltjes tegen alg maar daar ben ik nu mee gestopt, omdat ik er niet zoveel suc6 mee heb, ook heb ik nu een alg in mijn javamos hangen die ik niet kan vinden op internet

Iemand iedeeën over het best verwijderen van alg? Ik sta er voor open

Alvast bedankt!
 
Middeltjes tegen alg werken maar een bepaalde periode. Je moet de oorzaken aanpakken!

Heb je wat informatie over je bak? Wat voor een plantenvoeding geef je, gebruik je co2, enz enz!
 
Zorgen voor voldoende voeding en stroming voorkomt vaak algen. Weet je de waterwaarden en wat voeg je allemaal nog toe en heb je een foto van de alg?
In mos zie je vaak snel alg komen omdat daar vuil in blijft hangen wat vergaat en dan zie je de algen de kop opsteken.
 
Eee ja mijn test-stripjes zijn op dus dat gaat niet door

Maar ff tussendoor: hoe plaats ik een foto?😀

En verder gebruik ik nu eigenlijk niks voor mijn bak maar ik heb hem via marktplaats, met alle vissen, planten en bodem gekregen en de vorige eigenaar had in de bodem voeding gedaan, dus zogouw ik mijn bak opnieuw opstart gaat er ook een nieuwe bodem in, samen met nieuwe planten en mischien wat nieuwe vis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Naast de knop plaats reactie heb je ook de knop upload een bestand . Je drukt hierop en je kan een foto vanuit uw pc hierin opladen . Wanneer je dan op plaats een reactie drukt kan iedereen het op het forum ook zien
 
Upload bestand staat onderin het vak je kan tikken en daarop klikken en dan de foto toevoegen. Staat dus naast plaats reactie.
 
Bedankt dan is hier de foto, sommige van deze alg zijn zeegroen gekleurd, deze is donker

image.jpeg
 
Wat ik tegen de middelvinger aan zie zitten is volgens mij wat levermos.
 
Het is wel echt moeilijk te zien, maar hier is nog een foto

image.jpeg
 
Raadsels hier, ook al van die regenworm:S
 
Wat ik tegen de middelvinger aan zie zitten is volgens mij wat levermos.

Ik zou eerder zeggen dat het cyanobacteriën zijn. Het lijkt wat blauwig en het ziet er niet draderig uit als algen.
 
Ik zie niks om eerlijk te zijn maar de blauwalg zou je er dan zo af moeten kunnen wrijven.
 
Nee het zit wel echt stevig vast en ik heb laatst alles dat besmet was eruitgehaald maar dat geeft niet geholpen, het is ook alleen het mos
Maar het neemt (gelukkig) niet zo erg meer toe als eerst
 
Bij elke verversing goed je mos uitwapperen en met de hevelslang het losgekomen vuil opzuigen.
 
Ja net gedaan werkt beetje
Heb er laatst algexit in gedaan en dat hielp wel een beetje
 
Algexit is chemisch en ik zou dat alleen in uiterste nood gebruiken.
 
Ja dat is een goede vraag want in principe zou je met voldoende voeding en stroming het tegen moeten kunnen gaan. Ik heb het 1x gebruikt in de 60cm toen ik daar wat draadalg zag en dat werkte wel goed maar enkele planten kunnen er soms moeilijk tegen. In dat bakje gebruik ik verder ook niks van co2 en daarom heb ik dat zo voor een keer bestreden.
 
Ja dat is een goede vraag want in principe zou je met voldoende voeding en stroming het tegen moeten kunnen gaan. Ik heb het 1x gebruikt in de 60cm toen ik daar wat draadalg zag en dat werkte wel goed maar enkele planten kunnen er soms moeilijk tegen. In dat bakje gebruik ik verder ook niks van co2 en daarom heb ik dat zo voor een keer bestreden.

Oh zo. Ja, in de periode van mijn bak nu verdwijnen de algen beetje bij beetje, ik heb geen haast, maar ik kan natuurlijk de algen zo 'killen' met een algkiller😀 Dat doe ik lekker niet hoor
 
Algen staan dicht bij de planten dus het zal ook niet erg goed voor de planten zijn.
 
Zou baardalg kunnen zijn. Misschien slechte doorstroom tussen het mos en vuil er tussen waardoor de algen een lekkere voedingsbodem hebben. Foto niet scherp genoeg om iets met zekerheid te kunnen zeggen. Had het aangetaste deel weggeknipt groeit wel weer toch!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan