Wat is er nieuw

Algen hulp penseel,baard, staghoorn alg?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter NiKc
  • Startdatum Startdatum
N

NiKc

Guest
Hoi allemaal,
Ik hoop dat ik wat hulp kan krijgen ivm alg in mijn aquarium. Ik weet niet precies wat het is.

Hier wat info over me aquarium:
21-12-19 heb ik mijn bak (juwel rio 180 led) gevuld met water en planten. Dit is 150liter ivm zelfgemaakte achterwand. 4 weken later vissen er bij gedaan.
-Temp: 24,5
-gebruik filter zand als bodem.
-Interne filter word gebruikt, met van boven naar beneden: 1xwitte watte, 3xgrof blauw en 3x fijn blauw. Ik heb de zwarte koolfilter en groene nitrietfilter er later uitgehaald omdat ik er later achter kwam dat deze voeding voor de planten er uit haalde.

-Interne pomp heb ik ook vervangen van de 600 naar de ecoflow 1000 (1000l/h)

-Verlichting: 1x led day 2645lumen en 1x led nature 2645 lumen. Deze staan van 16:30 -23:30 aan. (7uur)
-ik ververs elke maandag op de even weken 20% water (30L). Ik voegde eerst aquapulse voeding toe maar kwam er pas later achter dat hier alleen ijzer in zat.

-Aangezien aantal plantjes wat geelig werden heb ik een sera test koffer aangeschaft om alles te kunnen testen.

-Waardes van 11-2: ph 7,5 gh 9 no2 0 fe 0.1kh 6 po4 0 no3 0 nh3/nh4 0 cl 0. Hier gebruikte ik nog alleen aquapulse plantenvoeding 1x om de 2 weken na verversen.
-waardes 17-2: ph 7.5 gh 9 n02 0 fe 0.5 kh 5 po4 1 n03 10 nh3/nh4 0 cl 0 hier was ik begonnen met all in one plantenvoeding van gilles, dit geef ik elke maandag.

Voor de rest doen me vissen het goed:
6 guppys, 10 corydoras panda, 1 ancistrus dolichopterus, 9 neontetras, 5otocinlus, 1kleine appelslak, en ik denk 50stuks vuurgarnalen ondertussen.

En nu het probleem alg, het begon bij me pogostemon stellatus octopus toen links in de bak, die kreeg kleine haartjes om het blad. Deze gestekt en daar zie je niks meer van. In mijn valisnera zaten deze haartjes in de toppen, deze heb ik vanaf de kroon er af gehaald en de nieuwe stekjes zien er goed uit Nu werden al mijn limophia sessiliflora geelig en ben toen over gegaan naar all in one. En daar groeien nu ook gewoon weer groenen koppen uit. Nu zag ik alleen gister dat de onderste gedeeltes wat geelig was dat hier ook die haartjes op zaten.
Op mijn achterwand zaten ook deze haartjes en dan voornamelijk in de stroming waar het dus ook op mijn valisnera op de toppen zat.
En dan zit er ook nog heel wat bij de filter ingang.
Alles links in me bak lijkt het nu goed te doen terwijl het daar dus wel leek te beginnen.

Ik heb ook nog wat fotos geplaats hopelijk kunnen jullie me helpen met wat ik het best nu verder kan doen.

Vriendelijke groet,
 

Bijlagen

  • 20200220_103214.jpg
    20200220_103214.jpg
    200.4 KB · Weergaven: 124
  • 20200220_103029.jpg
    20200220_103029.jpg
    645.4 KB · Weergaven: 141
  • 20200220_102744.jpg
    20200220_102744.jpg
    214.4 KB · Weergaven: 117
  • 20200218_224534.jpg
    20200218_224534.jpg
    138 KB · Weergaven: 132
Ik zie zo al dat met deze waarden je co2 erg laag zit en dat mag best een stuk hoger. Ik denk dat je geen co2 toevoegt. De no3 en de po4 zijn nu al beter met de AIO.
Ik zou zelf afwachten of het met de OIA beter gaat na enkele weken en ook kijken of je toch meer co2 kan krijgen. Je zit op zo n 5300 lumen op 180 liter zie ik. Dat is dan 30 lumen en redelijk gemiddeld maar let er wel op dat je voldoende voeding overhoudt voor het verversen en dat zou ik wekelijks eens meten.
 
Ik zie zo al dat met deze waarden je co2 erg laag zit en dat mag best een stuk hoger. Ik denk dat je geen co2 toevoegt. De no3 en de po4 zijn nu al beter met de AIO.
Ik zou zelf afwachten of het met de OIA beter gaat na enkele weken en ook kijken of je toch meer co2 kan krijgen. Je zit op zo n 5300 lumen op 180 liter zie ik. Dat is dan 30 lumen en redelijk gemiddeld maar let er wel op dat je voldoende voeding overhoudt voor het verversen en dat zou ik wekelijks eens meten.
Hoi jessica, bedankt voor de duidelijke uitleg, ik heb ivm het licht al drijfplanten toegevoegt deze vermeerdere zich al snel. En ik voeg geen co2 toe, dat klopt. Ik heb wel me stroming zo gezet zodat er zo weinig mogelijk rimpeling is in het water. En me water ga ik dan weer aankomende maandag testen, is dan de po4, no3 en fe meten voldoende? En hoeveel is ongeveer voldoende voeding watber dan nog moet in zitten? En het water verversen doe ik niet aankomende maandag maar die week er op weer, om de 2 weken.
Groetjes
 

Bijlagen

  • 15821955142124466431631112186879.jpg
    15821955142124466431631112186879.jpg
    115.2 KB · Weergaven: 93
Ik denk dat nu de co2 het belangrijkste is want die is erg laag en als je het licht niet kan dimmen dan is de hoeveelheid co2 niet voldoende. Je kan met drijvers wat dimmen maar of dat voldoende gaat zijn durf ik te betwijfelen met zo n 30 lumen/L boven de bak. Zelf zit ik op dik 20 Lumen en ik red het ook niet zonder co2.
 
Ik denk dat nu de co2 het belangrijkste is want die is erg laag en als je het licht niet kan dimmen dan is de hoeveelheid co2 niet voldoende. Je kan met drijvers wat dimmen maar of dat voldoende gaat zijn durf ik te betwijfelen met zo n 30 lumen/L boven de bak. Zelf zit ik op dik 20 Lumen en ik red het ook niet zonder co2.

Oke duidelijk. Zelf had ik gehoopt om het zonder co2 te doen. Ik had nog in gedachten om helialux spectrum + smart control aan te schaffen. Want dat lijkt me gewoon heel mooi en Daar kan ik natuurlijk het licht mee instellen, Zou ik het daarmee redden of heb ik dan nog steeds c02 bij nodig? En stel ik ga wel c02 toevoegen, zou ik dan een heel systeem aanschaffen of easycabro? Groetjes
 
Carbo is geen echte co2 maar kan soms wel helpen. Als je het licht kan dimmen dan zal de vraag naar co2 afnemen maar je planten moeten wel tegen minder licht kunnen want sommige planten vragen nu eenmaal gemiddeld of meer licht. Het mooiste is denk ik om met co2 te werken zodat de keus in planten ook groter is.
De hoeveelheid licht bepaald namelijk de vraag naar voeding dus met meer licht zal de vraag hiernaar ook groter zijn dan met weinig licht. Als je tov je licht niet voldoende voeding kan aanbieden dan heb je tekorten en dat resulteert weer in algen.
Het is dus een balans tussen de vraag naar voeding (door de hoeveelheid licht bepaald) en de aangeboden hoeveelheid voeding. In jouw geval heb je tov het licht in mijn ogen te weinig co2.
 
  • Leuk
Waarderingen: NiKc
Carbo is geen echte co2 maar kan soms wel helpen. Als je het licht kan dimmen dan zal de vraag naar co2 afnemen maar je planten moeten wel tegen minder licht kunnen want sommige planten vragen nu eenmaal gemiddeld of meer licht. Het mooiste is denk ik om met co2 te werken zodat de keus in planten ook groter is.
De hoeveelheid licht bepaald namelijk de vraag naar voeding dus met meer licht zal de vraag hiernaar ook groter zijn dan met weinig licht. Als je tov je licht niet voldoende voeding kan aanbieden dan heb je tekorten en dat resulteert weer in algen.
Het is dus een balans tussen de vraag naar voeding (door de hoeveelheid licht bepaald) en de aangeboden hoeveelheid voeding. In jouw geval heb je tov het licht in mijn ogen te weinig co2.
Oke was ondertussen online al voor c02 systemen aan het rond kijken. Heb jij toevallig nog bepaalde systemen die de voorkeur hebben. Zie er zoveel online. Nog belangrijke dingen waar ik op moet letten?
 
Ik lees nergens welke voeding je nou precies toevoegt en in welke hoeveelheid je dat doet, behalve in het bericht van John. Want je voegde eerst iets toe waar alleen ijzer in bleek te zitten. Maar wat doe je nu dan?
Bovendien mag er bij het advies om CO2 toe te gaan voegen wel gezegd worden dat de vraag naar plantenvoeding daarmee ook groter wordt anders raak je van de regen in de drup en eindig je na het aansluiten van je CO2 set na enkele weken met een enorme algen explosie.
 
Ik lees nergens welke voeding je nou precies toevoegt en in welke hoeveelheid je dat doet, behalve in het bericht van John. Want je voegde eerst iets toe waar alleen ijzer in bleek te zitten. Maar wat doe je nu dan?
Bovendien mag er bij het advies om CO2 toe te gaan voegen wel gezegd worden dat de vraag naar plantenvoeding daarmee ook groter wordt anders raak je van de regen in de drup en eindig je na het aansluiten van je CO2 set na enkele weken met een enorme algen explosie.
Hoi hoogheid, ik voeg nu wekelijk 15 ml toe: fe 0.5 po4 1 en no3 10. All in one plantevoeding van gilles (plantedbox).
Bedankt voor je aanvulling over de c02.

Groetjes
 
Als eerste stap zou ik CO2 toevoegen. Die is namelijk veel te laag met zo rond de 5 mg/l. Dat mag/moet rond de 23 mg/l zijn. Je geeft aan te denken aan nieuwe verlichting. Daar zou ik nog even mee wachten. Juwel verlichting staat bekend om z'n hoge kelvinwaardes wat de vraag naar CO2 mogelijk nog hoger maakt. Of er verder nog tekorten zijn kunnen we bezien na het op het juiste niveau brengen van je CO2. Maar ze zien er op het eerste gezicht d.d. 17-02-2020 niet eens zo raar uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: NiKc
Als eerste stap zou ik CO2 toevoegen. Die is namelijk veel te laag met zo rond de 5 mg/l. Dat mag/moet rond de 23 mg/l zijn. Je geeft aan te denken aan nieuwe verlichting. Daar zou ik nog even mee wachten. Juwel verlichting staat bekend om z'n hoge kelvinwaardes wat de vraag naar CO2 mogelijk nog hoger maakt. Of er verder nog tekorten zijn kunnen we bezien na het op het juiste niveau brengen van je CO2. Maar ze zien er op het eerste gezicht d.d. 17-02-2020 niet eens zo raar uit.
Hey benvo.
Ook bedankt voor je reactie, ik was al online aan het zoeke voor co2 systeem. Ga dat morgen nog even beter uitzoeken. Maar liever zou ik zonder co2 aan de slag gaan.
Met nieuwe verlixhting bedoel ik de helialux spectrum + smart control. Ik had ik begrepen dat je het licht enz kon dimmen dus minder lumen dacht ik. En zo dan minder co2 nodig te hebben. Maar dit werkt dan niet zo?
 
Hey benvo.
Ook bedankt voor je reactie, ik was al online aan het zoeke voor co2 systeem. Ga dat morgen nog even beter uitzoeken. Maar liever zou ik zonder co2 aan de slag gaan.
Met nieuwe verlixhting bedoel ik de helialux spectrum + smart control. Ik had ik begrepen dat je het licht enz kon dimmen dus minder lumen dacht ik. En zo dan minder co2 nodig te hebben. Maar dit werkt dan niet zo?
Ook heb ik juist planten genomen die geen tot weinig co2 nodig zouden hebben.
 
Bio co2 kan maar is bewerkelijker om alles een beetje stabiel te houden en het loopt tijdens de nacht ook door.
 
En ik voeg geen co2 toe, dat klopt. Ik heb wel me stroming zo gezet zodat er zo weinig mogelijk rimpeling is in het water.

Hierdoor beperk je juist de CO2 toevoer naar je water. Wil je meer CO2 toevoegen aan je water, dan moet je juist veel gasuitwisseling hebben en een sterke rimpeling.
De CO2 voor je planten moet tenslotte komen uit de omringende lucht.

De plantengroei die je nu hebt is ook aan die gasuitwisseling te danken (zonder CO2 gaan je planten dood uiteraard), en die knijp jij nu af.

Ik zeg niet dat het de oplossing voor je probleem is, maar met iets meer CO2 (door sterkere rimpeling) zou het maar zo kunnen dat je klachten al afnemen.


Weinig rimpeling wil je alleen als je wel actief CO2 toevoegt. Dan wil je juist de verliezen naar de lucht beperken. Maar bij jou is het andersom, je wil juist meer toevoegen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan