Wat is er nieuw

Algen in aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Richard100
  • Startdatum Startdatum
R

Richard100

Guest
Goedemiddag,

Ik heb sinds kort last van alg. Hopelijk heeft iemand advies voor mij.

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Rio125 5 maanden.
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Ik maak gebruik van de kant en klare vloeibare EI methode van aquariumbemesting.nl. Volgens de website "25ml voegt op 100 liter het volgende toe: 0.5ppm ijzer, 15ppm NO3 en 1.5ppm PO4"
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
1x per week 50 %
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ei methode.
Voeg je CO2 toe aan het water?
Ik maak gebruik van bio co2. Bakje 1 % van het wateropvlak. Geplaatst net naast mijn uitstroom.
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Geen voedingsbodum
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
8 uur per dag. 2x t5 lampen met reflectoren. 4 maanden oud.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Heb je een foto van je aquarium en de algen?

ca7465f4-8ec1-46b7-9590-574b1e36d426.jpg

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Vol met planten. Snelgroeiers als vallisneria, waterpest, belgisch groen.
Hoe lang heb je dit probleem al?
Sinds een paar weken. Het begon met plekjes op de ruit maar het probleem begint zich nu uit te breiden. Zie foto
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Ik heb de dosering van de vloeibare kant en klare ei methode aangepast. Iets meer. Ook heb ik het bakje bio co2 iets groter gemaakt.

Hopelijk kan iemand mij van advies voorzien. Alle feedback (zowel positief als negatief) is welkom.

Groetjes Richard
 
Ik denk zelf een co2 tekort. Heb je het ook op de planten?
Zijn de ph en de kh ook bekend?
 
CO2 is, zoals John terecht opmerkt, belangrijk. Heb je de harde groene variant is het ook goed om naar je fosfaatgehalte te kijken. Verder moet je je watercirculatie in de gaten houden. Heb je hier iets verandert, komen al je voedingsstoffen overal goed terecht?



Groet,
Ben.
 
Ja dan heb je weinig co2. je kan ook op MP kijken voor een goede set. Ik heb ze alle 3 via MP gekocht voor nog geen 100 euro.
 
Bedankt voor de tip. Ik had er ook al gekeken maar omdat ik niet zo ervaren ben met co2 sets vind ik het altijd een risico. Als er iets lek is of niet werkt.
 
Je hoeft niet bang te zijn voor flessengas.

Maar zeker in een bakje van die maat moet Bio C02 ook goed werkend te krijgen zijn.

Een probleem waar ik tegenaan liep was te veel beweging aan de oppervlakte. Ik zou daar ook een snaar kijken.
 
Zoals Aquamuis al zegt zou ik daar niet bang voor zijn want de flessen worden streng gekeurd.
Ik heb er ook 2 van 2 kilo in de woonkamer staan. Verder werkt bio co2 prima maar is wat meer werk en minder stabiel vaak.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan