Wat is er nieuw

algen in mijn bak drastisch aanpakken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rms90
  • Startdatum Startdatum
R

rms90

Guest
Goede avond

Enkele maanden geleden vroeg ik wat voor soort algen ik had op mijn achterwand. In de speciaalzaken zijden ze de ene keer blauwalg en de andere keer ook weer groene algen. Hier kwam al snel de conclusie dat het ieder geval niet op blauwalg leek.

Maar.... Ik zit nu nog steeds met die alg op de achterwand en het wordt steeds erger. Ik ben toen de EI gaan toepassen om te zien of dit effect zou hebben, maar helaas. Nu houdt ik me aan verversingen van 25% per week en eens per 3 weken 50%.
Ik voeg plantenvoeding toe na het testen om op een no3 van ca 20 uit te komen en een po4 van ca 1,5.

Mijn (led)verlichting staat aan van 10.30uur t/m 2300uur incl zonsop- en ondergang

Aankomend weekend is het dus tijd voor drastische ingrijpende maatregelen!
Ik ga na een tip van destijds hier op het forum, gezien de alg op de normale manier niet weg te krijgen is, de algen verdelgen met natuurazijn dmv een doseerspuit tijdens het verversen.
Maar ik wil hierna dan juist weer voorkomen dat de alg weer terugkomt.

Nu blijft de vraagt, welke alg is dit en waardoor zou dit worden veroorzaakt?

Mijn wekelijkse waterwaarden (test wekelijks dmv druppels):
No2 = 0
No3 = 20 a 25
Po4 = 1 a 1,5
KH = 2 a 3
PH = 6,8
GH = 8

Co2 wordt toegediend dmv ph controller.

887494_0_82_20141026_210525.jpg


986856_0_82_20141026_204915.jpg


841561_0_82_20141026_204917.jpg


986673_0_82_20141026_204922.jpg


541275_0_82_20141026_211808.jpg
 
Groeien je planten goed? Tonen die tekenen van tekorten?

Doorgaans moet onderscheid worden gemaakt tussen algen op 'dood' materiaal en op de planten.

~ Ivo
 
Ja de planten groeien goed. Ik kan geen tekorten herkennen aan de bladeren.
Voeg als plantenvoeding: profito, kaliumnitraat, kaliumfosfaat en carbo toe.
Ik heb laatste weken wel last wat last van lichte draadalg op die grote plant (foto 2) in het midden van de bak tegen de achterwand aan. Maar dan alleen de bladeren die tegen het wateroppervlak aanzitten. Ik vermoed dat dit door de stroming komt dat daar een soort van ''deadspot'' is. Die alg op de achterwand zat er al enige tijd langer als de draadalg.
 
Met de EI methode zal je toch ook genoeg CO2 moeten toevoegen. Zo rond de 30/40 ppm.
Het idee achter EI methode dat je van alles eigenlijk teveel toevoegd zodat er geen tekorten kunnen ontstaan. Dus ook CO2.

Met een KH van 2 zou je dan aan 6.3 pH moeten zitten.
Met een KH van 3 zou je dan aan 6.5 pH moeten zitten.
Of je vissen dat wel waarderen is een ander verhaal.

Vind je bakje ook niet echt geschikt voor de EI methode to be honest.
Je met zo'n dergelijke methode veel snelgroeiers verwachten die veel licht waarderen.
 
Hoe kan ik meer co2 toevoegen als dat via de ph controller geregeld wordt?
KH ophogen heeft dat nog zin? De KH is hier uit de kraan zo laag.
Heb wel ooit poeder van Colombo gekocht om het te verhogen maar eigenlijk maar zelden gebruikt.

En kwa bemesting, wat raad je me dan aan?
Is niet echt de EI meer maar zorn nu meer dat dat de no3 rond de 20 blijft en de po4 rond de 1,5.
Als ik dus bijv na het verversen een po4 van 0,5 meet, dan voeg ik toe zodat ik weer rond de 1,5 zit.
 
Aangezien zowel planten goed groeien (teken dat die geen tekorten hebben) als je alg op je achterwand hebt (teken dat algen met voedingsstoffen aan de haal gaan) vraag ik me af of er niet te veel voeding in de bak aanwezig is.

De doorgaans geponeerde stelling dat algen het gevolg zijn van tekorten zou zomaar eens niet kunnen opgaan in dit specifieke geval.
Ik denk hierbij aan Malawi/Tanganyika bakken waar zowel de planten (vaak vooral Vallisneria, soms hoornblad of Anubias) goed groeien als er een mooie - en gewenste - algenlaag op de stenen zit.

~ Ivo
 
NM verkeerd gelezen :X

@Ivo
Dat is toch juist de gedachtengang van de EI methode?
Teveel bestaat niet, en dus veroorzaakt geen alg.

Als je gezonde planten- groei en massa hebt met genoeg voeding kunnen de algen niet bloeien. Nergens.

@rms90
Neem aan dat je met deze pH controller ook de gewenste pH kan instellen.
Hij staat toch niet 'vast' op 6.8 pH?

De kH is prima. Misschien kan je het een keer preciezer meten. Met een druppeltest bijvoorbeeld.
Maakt wel degelijk uit of het 2 of 3 is.

De PO4 en NO3 aanvullen zoals je nu doet is prima.

Je moet het eigenlijk zo zien;
Het licht bepaald de groeisnelheid van de planten.
Als de planten snel groeien hebben ze ook veel voedingsstoffen nodig. (meer licht = meer voeding)
Als er 1 van deze voedingsstoffen ontbreekt kunnen de planten niet goed groeien.
Waar planten niet goed kunnen groeien kan alg dat wel.

Als je door wilt gaan met deze methode (veel licht + veel voeding) zou ik je toch aanraden meer snelgroeiers/stengelplanten in de bak te zetten.
En meer CO2 te gaan toe voegen.

Een andere optie is het licht dimmen of drijfplanten erin doen.
Hierdoor zal er minder licht in de bak komen waardoor de planten minder snel gaan groeien maar ook minder voedingsstoffen gebruiken en dus minder snel tekorten hebben.
 
Ik heb als bodem: jbl Manado, deze bodem schijnt voedingsstoffen op te slaan.
Profito voeg ik eigenlijk ook iets hoger toe als de dosis.
Dus dit zou een en ander kunnen verklaren.

Hoe kan ik dit dus het beste gaan aanpakken? Profito bijv 50% van de aanbevolen hoeveelheid per week of zelfs even helemaal niet? En dan de overige voeding?
 
Zo lang het op de wand zit vind ik het wel wat hebben eigenlijk.
 
Ik ga helemaal mee met de tekst van Frank en zn advies. Teveel voeding veroorzaakt echt geen algen hoor. Zelfs met dubbele waarden niet. Mijn no3 is hier rond de 30 a 40 en de po4 rond de 3 a 4 maar in mn FA kun je in die bakken echt geen groenalg ontdekken.
Zoals frank eigenlijk ook al zegt is je ph te hoog. Die moet je zo instellen dat je richting de 30mg gaat. Vandaar dat de planten het ook wel goed doen want je hebt geen tekorten bij je planten.
De achterwand is dood materiaal.
Ik zou de verlichting wat terugbrengen en drijvers gaan gebruiken.
Ook de co2 natuurlijk omhoog schroeven.
Misschien kun je de achterwand met de hand schoonmaken.
dat beetje draadalg bovenin komt omdat direct onder de lampen de intensiteit van je licht het grootst is en je daarvoor een tekort aan co2 hebt.
Ik heb dat in een ver verleden ook gehad. Ook daarvoor geld weer co2 omhoog en verlichting wat dempen en terugschroeven.

Je kunt als je toch de EI volgt ook de EI echt gaan gebruiken door wekelijks 25% te verversen en dan ook de helft van de normaal te doseren voeding erbij doen.
Profito wat meer dan aangegeven is helemaal niet verkeerd met veel licht en co2 hoor.
Verder is het een goed teken dat je planten het prima doen en zo zie je weer dat de EI toch wel weer werkt.
Op dode materialen heb je nu eenmaal sneller algen dan op planten.
ik heb heel sporadisch wel eens op mn kienhout een klein plukje penseelalg maar verder worden de planten niet aangetast.
Je bent echt wel op de goede weg hoor, alleen kun je het je veel makkelijker maken als je gewoon echt de EI gaat toepassen door wekelijks hetzelfde te verversen en toe te voegen. Ben je verder ook van meten af namelijk.
 
Dank voor alle berichten voor zover.

De verlichting heb ik gisteren in intensiviteit ookal wat teruggebracht in procenten.
Ik lees dat mijn ph te hoog is? ik kan op mijn ph controller de ph waarde instellen die ik wil. Zo heb ik hem dus op 6,8 gezet. Er wordt co2 toegediend zodrade ph waarde 6.89 bereikt, dan wordt deze weer teruggebracht naar 6,80 en dan wordt de co2 toevoer weer gestopt. Maar wat dien ik dan als ph waarde in te stellen op mijn controller? Ik weet dat de kh er mee te maken heeft. Nu weet ik bijna zeker dat de kh 3 is, gisteren ververst maar zal het einde vd middag nog even druppelen. Ik kan evt de kh ophogen want nog verder met de PH zakken is ook niet ideaal toch? Heb ookal een keer een ongeluk gehad door een filtermateriaal (silicatex) van JBL, dit ontregelde mijn ph waarde helemaal waardoor deze op 6,3 uitkwam zonder zelfs co2 toe te voegen gedurende 48uur. Dit heeft een L nummer, neon tetra en een dwergcichlide het leven gekost....

Drijfplantjes heb ik nog minimaal. Had een bak vol limnobium, dat heb ik echter alleen flink uitgedund en aadig wat weggeven. Maar dit is weer in aangroei.

De achterwand met de hand schoonmaken gaat lastig, hebben jullie daar nog tips voor? Het is geen vlakke achterwand en ik wil niet bijv met een schuurspons met achterwand kaal maken. Achterwand foto

Ik zal de EI ook weer gaan oppakken
 
Bij een kh van 3 mag je dan een ph van 6.5 instellen waardoor je op dik 25mg uit hoort te komen.
Beter gezegd je moet een ph van 6.5 hebben dan en hoe je de controller moet instellen dat weet je vast zelf wel mag ik aannemen.
 
Bedoel meer van dat een ph lager dan 6,8 te laag zou zijn omdat het bij een ph van 6,3 al een keer fout is gegaan.
Die contrller instellen is idd geen probleem
Maar 6,5 moet dus gewoon kunnen, dat is niet te laag voor de vissen?

L333
L134
Tetra's
Killi's
Ramirezi
Maanvis (gaan weg)
Waaierhandgarnalen
 
@Frank en @John:

Reageer dan eens op de Malawi en Tanganyika bakken waar de Vallisneria geen tekorten vertoont en prima groeit, maar er wel degelijk een mooie laag groene alg op de stenen aanwezig is.
Want keihard roepen dat zonder tekorten bij de planten geen algen kunnen voorkomen valt hiermee niet te rijmen.

jessicapilon zei:
ik heb heel sporadisch wel eens op mn kienhout een klein plukje penseelalg maar verder worden de planten niet aangetast.
Daar! Heb je het al. Jij gebruikt toch ook de EI?

Volgens mij is jullie kreet 'tekorten veroorzaken geen algen' te kort door de bocht.
Leuk,, heel fijn zelfs, geen tekorten bij de planten, waardoor planten niet aangetast worden, maar alggroei op dode materialen blijkt zo een vak apart.

~ Ivo
 
@Ivo
Als je gezonde planten- groei en massa hebt met genoeg voeding kunnen de algen niet bloeien. Nergens.
In een goed bemest planten-aquarium en goede distributie maakt alg geen kans.
Ook niet op ruit, achterwand, hout, stenen en andere dode materialen.

Je ziet als er bv. van bemesting/verlichting/etc wordt gewisseld dat de planten opnieuw moeten wennen.
Gevolg hiervan is algen op de ruit, achterwand, hout, stenen, etc.
Van deze momenten kan alg profiteren omdat de 'concurrentie' deels uitgeschakeld is.

Ik weet niet wat Malawi en Tanganyika bakken hiermee te maken hebben maar deze hebben over het algemeen een kleine plantenmassa.
Dus weinig tot geen 'concurrentie'. Gevolg algengroei.

vraag ik me af of er niet te veel voeding in de bak aanwezig is.
Als alg de overhand heeft pas dan profiteert het van teveel plantenvoeding.

@rms90
Had je toen de drijfplanten erin zaten ook deze algen?

Ik zal eens goed nadenken wat je wilt met deze bak.
6.8 pH met een kH van 3 is een mooie waarde.
Meer CO2 is waarschijnlijk niet eens nodig met dit plantenbestand.
En zoals je zelf al zegt kan het gevaarlijk zijn voor de vissen.
Maar dan zou je wel de verlichtings intensiteit moeten verlagen.

De alg kan je verwijderen met een oude maar schone tandenborstel.
Daarna wel water verversen.
 
Het is het geheel wat alles bepalend is. Vlak onder het oppervlak kun je best een beetje alg aantreffen.
Simpelweg omdat de lichtintensiteit hier te hoog is.
De EI werkt prima in een bak maar dan moet de stroming en de verlichting erbij in evenwicht zijn en ook goed. Een bak met heel veel voeding maar geen of slechte stroming heeft ook vaak algen.Idem dito bij teveel licht.
Het gegeven dat er voldoende voeding aanwezig is, is alleen niet genoeg.
Vlak voor het stukje kienhout die ik dus bedoel staat een grote bos Crypto die de stroming deels verhinderd. Niet vreemd dus dat net op het uiterste puntje van dat hout een plukje penseelg heel af en toe de kop kan opsteken.
Ik spreek dan over 1 plukje wat je zo weg haald en wordt veroorzaakt door te weinig stroming.

De Vallisneria die Ivo bedoeld vraagt niet veel voeding. Dus voor die plant is het best mogelijk dat de groei goed is maar dat wil niet zeggen dat er voor andere planten ook voldoende voeding aanwezig is.
Voor hetzelfde geld zou een andere plant in diezelfde bak wel algen vertonen.
Je zou met een zachte tandenborstel de algen kunnen wegpoetsen.

Buiten het puntje van het hout om is er verder in de bak geen alg te vinden. Maar ja als een Crypto eigenlijk te groot is voor mn bak en dus de stroming op dat punt belemmert dan is een incidenteel plukje alg best mogelijk.
Daarom is het ook dat ik altijd zeg dat een goede stroming belangrijk is.

Ik heb de ph op zo n 6.55 en dat geeft geen problemen met mijn bestand. Je moet wel even nagaan welke vissen je hebt en welke waarden die verlangen. Ik heb dus de ph op 6.55 en de kh is zo n 5.
Dat is dik 35mg co2.

Een goed voorbeeld van een niet werkende EI was met mijn vorige binnenfilter die was ingebouwd. Het lukte mij niet om overal een goede stroming te krijgen (itt tot anderen die dat wel lukte). De Javavaren vertoonde penseelalg.
Ik ben daarna op een Eheim 2213 overgestapt met meer en een betere stroming en de Javavaren blijft schoon.
Vanaf dat moment ben ik mij ervan bewust dat een goede stroming het halve werk is zeg maar.
Bekijk in mijn fotoalbum maar de foto van de 80 cm en de 1 meter om te zien hoe de planten ervoor staan en hoe de groei is.
 
Ja ik had toen mijn hele wateroppervlak vol met de drijfplantjes.
De alg had ik toen ookal. Ik kocht toen ook oa de drijfplantjes omdat deze alg op kwam zetten maar merkte geen vermindering. Maar als ik de verlichting iets minder uur laat branden kan dat dus al effectief zijn?
Want voorheen brandde de verlichting meer als 12uur op 100% intensiviteit. Dit is al teruggebracht zonder effect, Mijn (led)verlichting staat nu aan van 10.30uur t/m 2300uur incl zonsop- en ondergang met een max lichtintensiviteit van 80%. Zons-op en ondergang duurt ongeveer totaal 2uur per dag met een max lichtintensiviteit van ca 25% totaal.

Maar een kh van 3 met een ph van 6,8 is dus wel een goede verhouding waardoor er genoeg co2 in het water is begrijp ik of is dit toch te weinig want ik lees er nu verschillende meningen over? Ik zal zowieso uitzoeken wat mijn visbestand aan ph waarde kan hebben.

Stroming heb ik meer dan genoeg. Mischien wel iets teveel zelfs,
Mijn filter is een JBL e1501 en mijn aquarium is bruto 211 liter.
Op mijn filteruit staat middels een t-stuk een externe co2 reactor aangesloten die vervolgens via een aparte slang het aquarium weer in gaat.

Ik zie alleen de bomen door het bos nu niet meer haha.
Ik lees voor en tegens mbt de EI en wat nou mogelijk de oorzaak kan zijn.
 
Misschien is het volgende topic lezenswaardig, waar het barst van de gemaakte nuances: Concurreren planten en algen met elkaar?

Wat die Malawi en Tanganyika bakken ermee te maken hebben: die laten zien dat zowel een gezonde plantengroei als een gezonde alggroei naast elkaar kan staan. Inderdaad, de plantenmassa is er niet groot, maar wat doet dat af aan het voorgaande? Misschien bevestigd dit juist wel dat als er door planten ongebruikte voedingsstoffen aanwezig zijn in het aquarium en een bepaalde alg de kans krijgt zich ergens aan te hechten beiden in goede harmonie kunnen samenleven, in de omstandigheden zoals in een aquarium. Ik zie bovendien vooral weinig eisende en langzaamgroeiende planten in het aquarium van rms90, dus wie weet is dat aquarium wel heel vergelijkbaar met die Malawi of Tanganyika bakken in de zin van concurrentie voor de algen en daarmee veel vergelijkbaarder met de Malawi of Tanganyika bakken dan met de hollandse plantenbakken waaraan je doorgaans denkt bij de EI methode.

Denk je aan het feit dat algen v��l minder nodig hebben dan planten, is het een kleine stap verder dat als je planten geen tekorten hebben het niet ondenkbaar is dat er voor algen nog wat te snoepen overblijft. Zou dat soms een reden kunnen zijn voor een gezonde plantengroei waarbij de algen geen vat hebben op de planten, maar ook die laagjes alg op stenen en achterwanden? En dan nog, 'te veel voeding bestaat niet' is volgens mij een eenzijdige en wel alleen op de plantengroei gefocuste uitspraak.

Dan nog wat uit de praktijk:

Groene algen, Ceratophyllum demersum, Hydrilla verticillata en Vallisneria spiralis vormden de beplanting, waarbij opgemerkt dient te worden dat de laatstgenoemde plant is meegenomen uit het Malawimeer.
http://www.nbat.nl/aquarium7/keuringspec/berg08.html

De compositie bestond uit een groot aantal fraai bealgde stukken wortel- en kienhout, waartussen Echinodorus amazonicus, Echinodorus bolivianus, Hydrocleys nymphoides en enkele bossen Hydrocotyle leucocephala groeiden.
http://www.nbat.nl/aquarium7/keuringspec/vogels08.html

En dat zijn dan twee voorbeelden uit de landelijke huiskeuring en daar maken ze echt wel melding als de planten bealgd zijn of het niet goed doen (zie hier en hier, bijvoorbeeld).

En onze 'rimboebak', waar planten geen tekorten vertoonden en de plantenmassa niet mager genoemd kan worden. En wat kwam er achter die plantenmassa uit bij het grondig herzien van deze bak? precies, een achterwand vol met een fraaie alggroei.

Overigens beweer ik niet de wijsheid in pacht te hebben, maar planten- en algengroei is dusdanig diepgaande en zware materie dat je niet aan kunt komen met ongenuanceerde uitspraken als aangehaald. Vergeet ook niet dat er meerdere wegen naar Rome zijn.

~ Ivo
 
En dan nu heel praktisch:
rms90 zei:
Ja de planten groeien goed. Ik kan geen tekorten herkennen aan de bladeren.
Geen tekorten, wat moet er dan aangevuld worden?! Heel jullie verhaal is gebaseerd op het 'tekorten veroorzaken algen' statement, maar dat is hier dus niet aan de orde!

~ Ivo
 
@Ivo
Je maakt er een punt van dat algengroei en goede plantengroei ook samen gaan.
Dat geloof ik zeker. Maar dat is toch helemaal niet van toepassing?

De TS wil juist van de algen af..

Natuurlijk is het niet allemaal zo zwart-wit en zijn er veel meer variabelen.
Ik ben ook geen expert, en de boven beschreven verhalen zijn gebaseerd op ervaringen en bevindingen en misschien wel foutieve informatie & conclusies.
Maar het zijn verdomd goede richtlijnen voor een algenvrije planten bak.

Noem me een meeloper, maar ik ben overtuigd dat de 'EI' manier van plantenbemesten een algenvrije bak opleverd ongeacht hoeveel voeding je toevoegd.
Maar het gaat vaak fout als het plantenbestand niet aansluit met de hoge verlichtingsintensiteit.

Anyways @algenprobleem;

De gegeven opties zijn plantenmassa vergroten en CO2 gehalt verhogen.
Of licht dempen.
Wat zijn de andere opties?

Als je de fotos goed bekijkt zie ik niet alleen maar vrolijke planten.
Dat de planten goed groeien zegt mij niets zonder meer informatie.

Geen tekorten, wat moet er dan aangevuld worden
Teveel verlichting of tekort aan snelgroeiende plantenmassa en CO2. Het is maar net hoe je het ziet.

Maar ik hou het hierbij, ik probeer hier niet de waarheid te verkondigen.
PMen mag altijd als je nog wilt "discussieren".
Dit helpt rms90 helemaal niets en veroorzaakt alleen maar meer verwarring.

@rms90
Mijn ideeen om van je algen af te komen.
Allereerst handmatig verwijderen, dan water verversen. Vervolgens;

OF
Licht minderen dmv drijfplanten of de lampen dimmen.
OF
Stengelplanten toevoegen om de plantenmassa te vergroten en de CO2 naar 30+ppm verhogen.

Zorg ook dat er in de hele bak stroming is. Je filteruitlaat lijkt een beetje ongelukkig gericht.
 
Verder discussi�ren is inderdaad nergens voor nodig. Maar, verwarring ook niet en ook niet op dit moment, denk ik zelf. Waarom niet? Welnu: Er worden hier twee ideeen aangedragen om van de algen af te komen en van beiden is uitgebreid uiteengezet wat de redenering achter het idee is. Beide ideeen zijn ook gebaseerd op het in balans brengen van licht en voedingsstoffen in de bak, dus in feite is de basis van beide ideeen hetzelfde. Slechts de uitvoering verschilt.

rms90 kan nu alles even laten bezinken en voor de oplossing kiezen die hem/haar (?) het meeste overtuigt. Werkt het: prima. Werkt het niet: geen paniek, er is nog een ander idee.

Dit lijkt me vrij overzichtelijk.
Zo niet, rms90, trek aan de bel! Het is inderdaad niet de bedoeling om je in verwarring achter te laten.

~ Ivo
 
Idd ik zal er eens goed over nadenken wat k nu ga doen. Ten eerste van het weekend de algen eerst handmatig verwijderen zodat ik alg vrij ben.
Maar ik las in het laatste bericht van frank iets over mijn stroming, dat die iets ongelukkig zou zijn?
Hoe zou je mij dit adviseren? Gelijk van rechts naar links blazen? Hij staat nu schuin richting het midden van de bak en voorruit te blazen. En de co2 wordt recht vooruit met een veel mindere kracht de bak in geblazen.

Ik gooi sowieso denk ik de verwarming ook naar de andere kant van de bak komend weekend omdat die nu tegen de stroming in aan het verwarmen is. Merk nu het kouder in huis wordt dat die wel erg vaak aanslaat nu.

Maar ik kan toch ook de kh ophogen tot 4 a 5 en mijn ph dan verlagen naar 6.6 a 6.7 houden, dan zit ik ook op rond de 30 co2?
Licht zal ik ook nog iets verminderen en de drijfplantjes zullen zich vanzelf vermenigvuldigen.

Ieder geval bedankt voor zover!
 
Zorg dat ervoor dat er een circulaire waterbeweging ontstaat.
Zodat de stroming overal kan komen en kan wegkomen.

Bijvoorbeeld.
flowski8920334298.jpg


Denk ook aan je vissen. Misschien houden die er helemaal niet van om constant in de stroming te moeten zwemmen.
 
franketrank zei:
Zorg dat ervoor dat er een circulaire waterbeweging ontstaat.
Zodat de stroming overal kan komen en kan wegkomen.

Bijvoorbeeld.
flowski8920334298.jpg
het bovenstaande voorbeeld gaat alleen op bij een bepaald type
bak en krijg je een wild water baan bij de uitgang pomp maar verderop in de bak neemt de stromingssnelheid behoorlijk af
dus het voorbeeld gaat op voor kleinere bakken heb je een grotere bak zeg van 120 cm kun je beter een brede uitgang van je pomp in het midden van je bak tegen de achterwand wand zetten en deze via de voorruit laten circuleren en via een bodem buis weer afvoeren

groet

jaap
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan