Wat is er nieuw

Algen in mos (of is het iets anders?)

MPoorthuis

Member
Lid geworden
28 maart 2022
Berichten
6
Leeftijd
30
Hoi allen! Sinds een paar weken heb ik last van sliertjes in mijn mos, zie foto. Is dit een algsoort (draadalg), of is het misschien iets anders? Ook hoor ik graag hoe ik er van af kom, of juist niet als het iets goeds is natuurlijk. Alvast bedankt!

 
Ik kan het helaas niet goed zien. Alg in mossen komt wel vaker voor en wijst doorgaans op tekorten. Dat kan licht of voedingsstoffen zijn. Ik weet verder niet of je voedingsstoffen toevoegd en hoeveel lichtsterkte je geeft en lichtduur. Zou je die info met ons willen delen? Zo kunnen wij een beter advies geven.

Gr. Ed
 
Ik kan het helaas niet goed zien. Alg in mossen komt wel vaker voor en wijst doorgaans op tekorten. Dat kan licht of voedingsstoffen zijn. Ik weet verder niet of je voedingsstoffen toevoegd en hoeveel lichtsterkte je geeft en lichtduur. Zou je die info met ons willen delen? Zo kunnen wij een beter advies geven.

Gr. Ed

Tuurlijk! Ik geef FloraGrow en FloraGrow Carbo als CO2 vervanger. Lichtduur is 6 uur per dag, maar het aquarium staat ook op een vrij lichte plek.
Ik zat ook nog te denken aan Aegagropila linnaei, maar kan dat überhaupt?
 
Dit is draadalg. Ik verwacht teveel licht en of slechte stroming.
Bestrijding is een lastige klus.
Easy carbo of ander anti algenmiddel is niet aan te bevelen omdat hiervan ook je mos doodgaat.
Probeer zoveel mogelijk handmatig te verwijderen en/of weg te knippen. Let er op dat kleine vrijgekomen stukjes ergens ander in je bak weer verder kunnen groeien.

Aegagropila lijkt me onwaarschijnlijk
 
Dit is draadalg. Ik verwacht teveel licht en of slechte stroming.
Bestrijding is een lastige klus.
Easy carbo of ander anti algenmiddel is niet aan te bevelen omdat hiervan ook je mos doodgaat.
Probeer zoveel mogelijk handmatig te verwijderen en/of weg te knippen. Let er op dat kleine vrijgekomen stukjes ergens ander in je bak weer verder kunnen groeien.

Aegagropila lijkt me onwaarschijnlijk

Is Easycarbo juist geen goede toevoeging voor mossen en planten?
Ik zal in ieder geval het licht een verminder door de helft van de lamp af te plakken met zwart tape. Wegknippen probeer ik nog even te voorkomen aangezien mijn bak vol zit met baby garnaaltjes.
 
Is Easycarbo juist geen goede toevoeging voor mossen en planten?
De stof (glutaaraldehyde) in Easycarbo is meer schadelijk voor mossen dan voor andere planten. Zeker in overdosering
Andere planten planten hebben hier nauwelijks/ geen last van. Mossen wel.
 
De stof (glutaaraldehyde) in Easycarbo is meer schadelijk voor mossen dan voor andere planten. Zeker in overdosering
Andere planten planten hebben hier nauwelijks/ geen last van. Mossen wel.

Bedankt! Ik ga het mos in z'n geheel vervangen en hoeveelheid licht halveren. Lijkt mij de beste optie.
 
In mos blijft snel wat vuil hangen en dat geeft imo dan weer algen (soms). Daarnaast kan het ook een al door Corne genoemd probleem zijn.
 
Het is zeker een alg, ik hoop dat het geen cladophora is. Als het lange slierten zijn waar ook vertakkingen aan zitten dan is dat het geval.
 
Het is zeker een alg, ik hoop dat het geen cladophora is. Als het lange slierten zijn waar ook vertakkingen aan zitten dan is dat het geval.

Daar lijkt het wel op. Heb zojuist alle mos verwijderd, dus dan zou het weg moeten zijn.
 
Op hoop van zegen want de soort die Esther benoemt is amper uit te roeien.

Ja ik had het gezien inderdaad! Gelukkig is het een simpele bak, dus gewoon opnieuw beginnen dan maar!
 
bij mij groeit deze alg aleen op stenen niet op planten of mos het mos van de steen los halen dan zal de alg niet meer op het mos groeien
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan