Wat is er nieuw

Algen in opstartcyclus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joan1995
  • Startdatum Startdatum
J

Joan1995

Guest
Beste leden,

Zoals al eerder vermeld help ik mijn vriend met het opstarten van een aquarium. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor een 120 cm aquarium en twee weken geleden heeft hij deze bak ingericht. Met ingericht bedoel ik 4 stekjes uit mijn bak geplaatst en een alternanthera rosanervig gekocht en erbij gezet. Verder bevatte de bak toen een stuk hout (vandaar de schimmel) en twee dragon stones. Ik had hem namelijk aangeraden op het vivarium rond te kijken voor leuke plantjes.

Hij heeft vervolgens de lichtduur van zijn Juwel Rio met ledverlichting op zo'n 12 uur gezet. Hier kwam ik vorig weekend pas achter waarna natuurlijk de (draad)alg al had toegeslagen. Op het vivarium hebben we braziliaanse klimop en nog een stengelplant gekocht (hier weet ik de naam niet van). Ook heeft hij wat plantenvoeding in de bodem gestopt. De lichtuur is op dit moment teruggeschroefd naar 7 uur per dag en de twee nieuwe planten slaan goed aan. Op de overige planten zit nog steeds alg die in de afgelopen week flink is verergerd (zie fotoś).

WhatsApp Image 2018-11-29 at 12.07.58.jpeg
WhatsApp Image 2018-11-29 at 12.08.37.jpeg

Doordat de rest van de planten wel aanslaan en na een week ook nog geen alg vertonen, lijkt het mij dat het wegknippen van de bladeren met alg en de plant met enkele gezonde bladeren laten staan nog uitkomst kan bieden. Ik had hier, voordat dit plan wordt uitgevoerd, graag toch nog wat meningen over gehoord.

Met vriendelijke groet,
Joan Smeets

Groene draadalg kun je makkelijk met de hand verwijderen, het zit niet echt vast. Als de planten nog niet te diep geworteld zijn kun je ze ook even uithalen, afspoelen onder de kraan en weer terugzetten. De bladeren zien er gezond uit, dus daar zou ik zelf niet snel in gaan knippen. Beide planten zijn ook niet echt snelle groeiers en weet niet hoe goed ze het gaan trekken met maar een paar bladeren. De andere alg die ik zie is bruinalg. Die krijg je altijd wel wat bij de opstart en trekt vanzelf wel weer weg. Maar ook die kun je gemakkelijk afhevelen.

Ik zou er nog snelgroeiers en drijfplanten bijdoen. En waarschijnlijk ook nog gewoon wat planten.

Ik zou inderdaad de oude bealgde bladeren wegknippen. Mocht er weinig alg opzitten dan kun je het wellicht goed nog verwijderen.

Groene draadalg kun je makkelijk met de hand verwijderen, het zit niet echt vast. Als de planten nog niet te diep geworteld zijn kun je ze ook even uithalen, afspoelen onder de kraan en weer terugzetten. De bladeren zien er gezond uit, dus daar zou ik zelf niet snel in gaan knippen. Beide planten zijn ook niet echt snelle groeiers en weet niet hoe goed ze het gaan trekken met maar een paar bladeren. De andere alg die ik zie is bruinalg. Die krijg je altijd wel wat bij de opstart en trekt vanzelf wel weer weg. Maar ook die kun je gemakkelijk afhevelen.

Dat de bladeren van de althernanthera er gezond uitzien ben ik met je eens. De bladeren van het andere plantje horen lichter groen te zijn naar mijn idee, al moet ik toegeven dat dit een lastige inschatting is om te maken door de alg die erop zit. In ieder geval een goede tip om eerst een poging te wagen met het verwijderen van de alg alvorens ingrijpendere dingen te proberen.

Ik zou er nog snelgroeiers en drijfplanten bijdoen. En waarschijnlijk ook nog gewoon wat planten.

Drijfplanten zitten er ook in, die was ik nog vergeten te vermelden. Ik heb hem een stuk of 3 middelgrote Limnobium laevigatum gegeven, waar nog 2 of 3 kleinere exemplaren aan vast zaten. Ik heb geen idee hoe goed deze aanslaan, al groeien de wortels al flink. Meer planten heb ik ook aangeraden, echter wil hij dit liever niet. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak. Wel overweegt hij er nog een snelgroeiende plant bij te zetten die ik helaas een maand of 2 geleden aan de schildpad gevoerd heb. Ik vond het een onding, maar hij vond hem mooi. Helaas zoeken we nog naar de naam van de plant zodat hij deze nog kan aanschaffen.

Ik zou inderdaad de oude bealgde bladeren wegknippen. Mocht er weinig alg opzitten dan kun je het wellicht goed nog verwijderen.

Ik denk inderdaad dat dit ook een beetje het plan gaat worden nu. Eerst de algen proberen te verwijderen en als vervolgens de inschatting gemaakt kan worden over de gezondheid van de bladeren kunnen eventueel de slecht uitziende bladeren verwijderd worden.

Wel overweegt hij er nog een snelgroeiende plant bij te zetten die ik helaas een maand of 2 geleden aan de schildpad gevoerd heb. Ik vond het een onding, maar hij vond hem mooi.
Oh jee, je vriend vind iets mooi en jij niet dus wordt het aan de schildpad gevoerd :br:😀
Hoop dat je er achterkomt welke het is. Misschien kun je hem omschrijven? Misschien dat iemand het dan weet.

Oh jee, je vriend vind iets mooi en jij niet dus wordt het aan de schildpad gevoerd :br:😀
Hoop dat je er achterkomt welke het is. Misschien kun je hem omschrijven? Misschien dat iemand het dan weet.

Dat was mijn eigen aquarium. Het ding groeide zo de pan uit dat ik de vissen niet meer zag. Maar misschien had ik hem de plant wel in een vaas moeten meegeven, aangezien er toen nog geen sprake was van een eigen aquarium :!.

En het was een groene plant :br:. Maar alle gekheid op een stokje, de plant was een flink snelle groeier zodra hij groot was moest je hem elke dag snoeien, anders was er geen houden meer aan. Aan de top kwamen miniscule nieuwe blaadjes die snel uitgroeiden tot vertakkingen met bladeren die enigszins leken op vingers. Ook was de groeiende top naar beneden gekruld en groeide dan verder open. En het was een bos stengels die aan weerszijde dus om de paar cm deze vertakkingen hadden.

(Ik weet wel dat als ik een plant moest zoeken met deze knullige info, dat ik nog wel even bezig was :sorry:)

Ik zou het zo niet weten :sorry:
Maar misschien gaat er bij iemand nu een lampje branden:!

Ik hou wel van dit soort raadsels 😀 Eerste wat mij te binnen schiet is Ceratopteris siliquosa of een andere Ceratopteris soort

Het is inderdaad een ceratopteris soort. Naar mijn idee was het de thalictroides, maar ik kan je niet vertellen wat nou het verschil zou moeten zijn met de siliquosa. Daar vind ik niet echt continue dezelfde plaatjes van via google. Dat vind ik toch knap moet ik zeggen, ik zou er zelf puur op de beschrijving niet uit gekomen zijn.

Btw, gister las ik in de chat de tip om met draadalgen het licht 1 of liever 2 dagen uit te laten en te verduisteren. Dit zou moeten werken al heb ik er zelf geen ervaring mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan