Algen in Superfish Home 60

G

Goeramietje

Guest
Hallo allemaal,

Mijn naam is Joost en ik ben een beginnend aquariaan. Een paar maanden terug heb ik een Superfish Home 60 gekocht met alles erop en eraan (van het merk Dennerle waar kon);
  • CO2-set met gasventiel (en terugslagventiel)
  • Thermometer
  • Rood afgerond grind
  • Plantenvoeding (S7, V30 en E15)
  • en 2 dosators voor plantenvoeding
  • FB7 BioActive(groen flesje) en watervoorbereider(roze flesje)
  • Nano flipper
  • Bij de speciaalzaak een aantal planten uitgezocht waaronder een houtstronk met planten eraan gegroeid. (kon geen kwaad voor verkleuring werd mij verteld, omdat hij al een tijd in hun aquaria lag)

Mijn waterwaardes waren (nagenoeg) perfect, water was kristalhelder en zag er heel mooi uit voor een lange periode. Ik heb niet altijd trouw de plantenvoeding en de CO2 bijgehouden, waardoor nu de gevolgen zichtbaar zijn. Ik heb last van een naar mijn idee aggresieve vorm van alg die enkel aan de randen groeien van mijn planten met grote bladeren. Kleine planten hebben hier geen last van.

Omdat ik deze hobby veel te leuk vind, wil ik graag de draad weer oppakken. Maar voordat ik zomaar spullen in huis haal, zonder écht te weten wat ik doe - wilde ik jullie hier om advies vragen. Ik heb wél al een testkoffer gehaald, zodat ik zelfstandig de waterwaardes kan bijhouden. De eerste, actuele resultaten zijn:

  1. PH = 8.5
  2. Zuurstof = 5 mg/l
  3. Fosfaat = 1 mg/l
  4. Nitriet = 0.30 mg/l
  5. Nitraat = 13 mg/l
  6. Ammonia = 0.25 mg/l
  7. Ijzer = 0.1 mg/l
Zelf had ik het idee (maar wil via deze weg dus vragen of dat goed is) om uiteraard weer te beginnen met CO2 toevoegen om PH omlaag te krijgen; een JBL CO2 permanent test te halen voor PH-controle, een JBL Taifun diffusor (nano flipper lost onvoldoende bubbels op), de planten met alg eruit halen en nieuwe planten die eventueel wat minder gevoelig zijn erin zetten en weer de plantenvoeding toevoegen.


Nu is mijn vraag; 'Zou dit inderdaad goed zijn, of kan ik het beter anders aanpakken?'

Ik hoor graag van jullie, met alle feedback ben ik blij! Alvast bedankt.

Foto:

IMG_2631.JPG
 
Allereerst.... Welkom hier!

Ik heb ook de Home 60 toevallig. Weet je zeker dat het niet de Home 40 is? Op je foto lijken de verhoudingen anders dan die van mij, en ik heb drie stukjes met blauwe lampjes en jij maar twee.

Lekker veel planten heb je!!!

Wat betreft Co2 kan ik je niet helpen, geen ervaring mee
Wat betreft de algen, denk dat je last hebt van baardalg?

Heb je wat duidelijkere foto's misschien?

Ik zie een echinodorus en flink veel cryptocorine en wat java varen geloof ik.
 
Een duidelijke foto zou mooi zijn. Heb je een idee waarom je nu nog nh3/4 meet want dat zou na indraaien 0 moeten zijn.Hoeveel uur heb je de verlichting aan?
Het is begrijpelijk dat je algen krijgt als je niet consequent voldoende voeding in je bak hebt voor de planten.
 
Allereerst.... Welkom hier!

Ik heb ook de Home 60 toevallig. Weet je zeker dat het niet de Home 40 is? Op je foto lijken de verhoudingen anders dan die van mij, en ik heb drie stukjes met blauwe lampjes en jij maar twee.

Lekker veel planten heb je!!!

Wat betreft Co2 kan ik je niet helpen, geen ervaring mee
Wat betreft de algen, denk dat je last hebt van baardalg?

Heb je wat duidelijkere foto's misschien?

Ik zie een echinodorus en flink veel cryptocorine en wat java varen geloof ik.


Bedankt voor je reactie!

Ik heb het opgezocht, je hebt helemaal gelijk. Het is de Home 40.
Ja, ik heb mij laten vertellen (in de winkel) dat je ongeveer 70-80% van je aquarium uit planten moet bestaan. Ik dacht zelfs dat ik nog wat te weinig heb op dit moment.

Qua planten heb je het goed gezien, een echinodorus, veel crypto's - die doen het goed dus heb ik er later wat bijgezet en een javavaren die op een stronk groeit. Verder weet ik niet echt wat geschikte planten zouden zijn voor kleine aquaria en niet zo gevoelig zijn (voor algen of schommelingen).



Een duidelijke foto zou mooi zijn. Heb je een idee waarom je nu nog nh3/4 meet want dat zou na indraaien 0 moeten zijn.Hoeveel uur heb je de verlichting aan?
Het is begrijpelijk dat je algen krijgt als je niet consequent voldoende voeding in je bak hebt voor de planten.

Bedankt voor je reactie!

Foto's volgen hieronder. Ja, ik weet dat die 0 moeten zijn.. maar gezien ik nu alles aan het controleren was, was het ook een kleine moeite die mee te nemen. Plus dat kan je mogelijke oorzaken toch weer uitsluiten. De verlichting draait van 09:30 - 13:00 en van 15:30 tot 20:30.


IMG_2632.JPG
IMG_2633.JPG
IMG_2634.JPG
IMG_2636.JPG
 
Dat is inderdaad flinke baardalg en ik zou dat zoeken in een co2 tekort. Ik begrijp niet echt hoe je nitriet en nh3/4 kan meten.
 
Okj, dat is duidelijk! Ik ben echter wel benieuwd wat je mening is over de diffusor. Ik heb nu een Nano flippertje erin hangen, maar heb het gevoel alsof de belletjes amper oplossen. Zou een grote flipper of een JBL Taifun beter misschien een betere oplossing zijn? En zijn deze planten nog te redden, of moet deze eruit halen en nieuwe erin zetten?
 
Er was laatst ook een lid die met die kleine flipper weinig kon beginnen en een co2 tekort had, Zelf gebruik ik de medium flipper maar ja voor zo n klein bakje is dat wat groot dus zou de taifun wellicht een oplossing zijn en een continutest om te kijken hoe het met de co2 staat.Ik zou bladeren met veel alg wegknippen.

Staat de Javavaren met de wortelstok in de bodem want dat mag namelijk niet:).
 
Dat zijn hele duidelijke foto's met idd heeeeel veel baardalg.

Ik zie ook een paar dunne lange sliertjes draadalg denk ik.

Ik vind het echt het mooi zo veel planten.

Wat ik in elk geval zou doen is de bladeren die het ergst zijn aangetast gewoon verwijderen.
Meestal zijn dat de oudste buitenste bladeren.
 
Er was laatst ook een lid die met die kleine flipper weinig kon beginnen en een co2 tekort had, Zelf gebruik ik de medium flipper maar ja voor zo n klein bakje is dat wat groot dus zou de taifun wellicht een oplossing zijn en een continutest om te kijken hoe het met de co2 staat.Ik zou bladeren met veel alg wegknippen.

Staat de Javavaren met de wortelstok in de bodem want dat mag namelijk niet:).


Dan ga ik eens zo'n Taifun proberen en een PH continutest. Is die van JBL goed of raad je een andere aan?
Javavaren met wortel in de bodem?:help: Wat bedoel je precies daarmee? Hij groeit op een houten stronk die in mijn bak ligt. Die houdt de planten goed stevig in de grond.



Dat zijn hele duidelijke foto's met idd heeeeel veel baardalg.

Ik zie ook een paar dunne lange sliertjes draadalg denk ik.

Ik vind het echt het mooi zo veel planten.

Wat ik in elk geval zou doen is de bladeren die het ergst zijn aangetast gewoon verwijderen.
Meestal zijn dat de oudste buitenste bladeren.

Ja, klopt... Maar ik verwacht dat die ook weg zullen gaan als ik weer CO2 en plantenvoeding consequent ga bijhouden.

Zijn er bepaalde planten die je/jullie aanraden? Planten die sterk zijn, geschikt voor kleine aquaria. De hele bak vol met crypto's zetten zie ik niet helemaal zitten :eek:
 
Als de Javavaren op hout zit dan is het goed maar dat kon ik niet goed zien. Ik heb inderdaad ook de continutest van JBL gebruikt en die zijn prima hoor.
 
Als de Javavaren op hout zit dan is het goed maar dat kon ik niet goed zien. Ik heb inderdaad ook de continutest van JBL gebruikt en die zijn prima hoor.

Super, dan ga ik hiermee aan de slag. Om toch (enigszins) on-topic te blijven en voor een kleine vraag geen nieuw topic te hoeven aanmaken, kan/mag je me advies geven qua planten? Ik zou graag ter vervanging van de planten die niet meer te redden zijn nieuwe planten plaatsen (en eventueel 2/3 extra) - maar welke zou je aanraden? Bepaalde planten doen het namelijk nog steeds relatief goed en hebben minder last van de algen.
 
Smaken verschillen maar de Sagitaria Sabulata is niet zo n moeilijk voorgrondplantje. Verder werk ik ook veel met Echino s en Crypto s;).
Ik zou de bealgde bladeren wegknippen.
 
Terug
Bovenaan