Wat is er nieuw

Algen in week 6 vh 120l aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rlieon
  • Startdatum Startdatum
R

Rlieon

Guest
Hi, ik gebruik even de checklist die ik vond. Mn eerste grotere bak naast een 30l met garnalen die het overigens wel prima doet al 2 jaar. Ik zoek jullie advies, na al veel gelezen te hebben. Bedankt alvast!
  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al? 120 liter en draait nu 6 weken
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)? PH 6,5, geen NO2. De rest weet ik niet maar kan ik eventueel achter komen natuurlijk
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer? nu 2 keer per week, 1/3 tot een 1/2 van de bak
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe? ja, 1 keer (6*pompje) per week conform flesje van Tropica, specialized nutrition
  • Voeg je CO2 toe aan het water? ja, nogal veel denk ik, indicator is groen. Maar wel 3 bellen per sec.
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze? Aqua soil, 6 weken.
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen? Juwel Day en Juwel Nature
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)? Had draadalg, maar die is ondertussen verdwenen. Nu veel bruine alg (aanslag) op bladeren en ruiten.
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
  • IMG_2414.jpg
    IMG_2396.jpg
    IMG_2413.jpg

  • Er zitten sinds 2 dagen 11 Roodkopzalm en 5 Corydora Panda in. Sinds 2 weken ook 15 Crystal Red garnalen.
  • Hoe lang heb je dit probleem al? Sinds een week voordat de vissen kwamen, en na de draadalg.
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen? Wat meer CO2 gaan toevoegen. Staat in indirect licht, en lichten heb ik 7 uur aan.
 
Ik vermoed dat je bacteriecultuur zich moet aanpassen na het plaatsen van garnalen en/of vissen en dan kun je wat bruinalg krijgen . In de regel trekt dit wel weg als alles in balans is.
 
Eigenlijk weinig meer aan toe te voegen dan 2 nuttige weetjes:
- je waterkwaliteit is goed, anders zou er geen draadalg ontstaan. Dit zie je trouwens vaak bij net opgestarte bakken. De balans is er nog niet.
- bruine aanslag is eigenlijk ook een normaal fenomeen. Als het maar makkelijk weg te halen valt.

Verder als opmerking vind ik dat je nog veel waterwisseld momenteel. Je bak zou nu wel moeten volstaan met 1/3 tot 1/2 waterwissel per week. Dit komt de balans ook weer ten goede.

Verder leuk begin 👍.

Gr. Ed
 
50% per week wisselen zou afdoende moeten zijn inderdaad. Ik zou het licht op 8u zetten en ben benieuwd of je dimt of niet. Ik zie wel een paar mooie rode toppen op je stengelplanten maar heb ook het idee dat je monte carlo worstelt adhv de foto's.
 
50% per week wisselen zou afdoende moeten zijn inderdaad. Ik zou het licht op 8u zetten en ben benieuwd of je dimt of niet. Ik zie wel een paar mooie rode toppen op je stengelplanten maar heb ook het idee dat je monte carlo worstelt adhv de foto'
Hi, de timer staat nu op 7 uur, maar ik zal het naar verzetten. Ik heb er geen dimmer op. Het is echt een bak met licht wat er af komt. Zou ik juist wel of niet moeten dimmen?

Alles groeit en de Monte Carlo stond er slechter bij van de draadalg en krijgt nu fris groene uitlopers. De stenen slaan alleen lelijk uit van de alg. Verdwijnt dat later ook of moet ik die een keer wassen?
 
Hi, de timer staat nu op 7 uur, maar ik zal het naar verzetten. Ik heb er geen dimmer op. Het is echt een bak met licht wat er af komt. Zou ik juist wel of niet moeten dimmen?

Alles groeit en de Monte Carlo stond er slechter bij van de draadalg en krijgt nu fris groene uitlopers. De stenen slaan alleen lelijk uit van de alg. Verdwijnt dat later ook of moet ik die een keer wassen?
Juist niet dimmen; als je draadalg terugkomt, je co2 opschroeven of je distributie checken. Stenen kun je met een tandenborstel schrobben, even filter uitzetten en de viezigheid met een stukje slang afhevelen. Kun je goed combineren met een waterwissel.
 
Gewoon met je onderhoud meenemen. Even afborstellen met een tandenborstel. Ik zou ze er niet uit halen. Na het onderhoud een waterwissel en klaar ben je.
 
Alle bovenstaande tips opgevolgd. Maar ik wordt nu toch wat paniekerig voor de planten. Op alle bladeren ontstaan nu lichtere vlekken. Is dit een goed teken, dat de alg van de bladeren afsterft, of beginnen me planten het te begeven? Ik geef plantenvoeding conform het advies. CO2 belletjes zie ik door de hele bak dwarrelen, indicator is goren. Licht staat nu 8,5 uur aan. Ben ik te ongeduldig met de bruine alg of gaat er nog iets fout?

IMG_2420.jpeg
IMG_2421.jpeg
 
Op al je bladeren zit bruinalg, de lichte plekken op je bladeren is de kleur die je blad van de verschillende planten normaal heeft.

Kan je het van je bladeren zachtjes afwrijven? Zo ja, dan zou ik er een extra onderhouds beurtje tegenaan gooien om al je blad (indien mogelijk qua blad grote) na te lopen en een 50% waterwissel te doen om alles of te hevelen.

Daarna deze stap meenemen met je normale onderhoud en waterwissel.

Geen paniek, dat is absoluut niet nodig 😉.

Gr. Ed
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan