Wat is er nieuw

Algen laten in nano garnalenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter willy99
  • Startdatum Startdatum
W

willy99

Guest
Heb een nano aquarium van 20 liter opgestart met garnalen. Begonnen met 30 stuks, hout met mos begroeid.
Gaf tegen de algen easy carbo, maar heb nu heel veel jonge garnaaltjes waardoor ik mij afvraag of het nog aan te raden is om easy carbo te gebruiken daar garnalen toch algen eten. Geef slechts 50% van de voorgeschreven hoeveelheid en dagelijks een kleine hoeveelheid profito.
Zouden de garnaaltjes de algen de baas kunnen?

Ik heb hier slechts 20/25 garnalen en die zijn de algen makkelijk te baas 🙂 vinden ze heerlijk. Ik ben sowieso geen voorstander van middeltjes tegen dingen in kleine bakjes ivm wisselde waterwaardes.

Je kan je ook afvragen waardoor je algen hebt en deze oorzaak dan proberen te bestrijden. Met middeltjes werken zou je niet moeten willen denk ik😉

Je kan je ook afvragen waardoor je algen hebt en deze oorzaak dan proberen te bestrijden. Met middeltjes werken zou je niet moeten willen denk ik😉
Heb geen algen, mijn vraag is of ik er niet beter wat zou hebben ten behoeve van de garnalen.

Een bak 100% zonder algen bestaat volgens mij niet en hoeft natuurlijk ook niet.
Om het binnen de perken te houden kan je beter naar dingen kijken zoals oa de verlichtingsduur bv en geen chemische middeltjes gebruiken,zeker niet bij garnalen.

Dus je hoeft daarvoor geen middeltjes meer van Easy te gebruiken Willy,gewoon niet te lang verlichten en wekelijks een bepaald percentage water verversen.

Heb in een vision 450 samen met alle soorten levendbarenden in de loop der jaren duizenden mooie vuurgarnalen opgekweekt en gans de omgeving hiervan voorzien. Dagelijks easy carbo gegeven gedurende 4 jaar. Dus uit ondervinding weet ik dat garnalen geen last hebben van easy carbo. De levendbarenden op termijn wel.
Nu heb ik een klein bakje met enkel garnalen en daar heb ik geen ervaring mee. Vroeger aten die gewoon mee met de vissen, nu moet ik ze afzonderlijk van voeding voorzien wat prima lukt. Alleen weet ik niet of de garnalen een klein aquarium algen vrij kunnen houden, en vooral of de garnalen het niet leuk vinden om wat algen ter beschikking te hebben.
Dus nogmaals ik vraag niet hoe ik algen uit mijn aquarium hou, want ik heb er geen, maar is het niet beter voor de garnalen dat ik in beperkte mate wel wat algen heb.

Lees nu dat mijn antwoord idd ook niet echt een goed antwoord op je vraag is ondanks dat ik je vraag wel goed begrepen had! 😉

Zaten er algen in die Vision 450?

Zo niet is dat je antwoord aangezien de garnalen in die bak het uitstekend deden/doen.

Vuurgarnalen staan niet zo heel bekend dat ze echt noemenswaardig algen eten dat het opvalt zeg maar,eigenlijk geen enkel dwerggarnalen soortje.
Japonica's bv zouden bv erg goede draadalg opruimers zijn.

Laatst bewerkt:
Bedankt, dan hou ik hem zoveel mogelijk algen vrij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan