algen, maar hoe kom ik ervan af..


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
hierbij heb ik het vragen lijstje even ingevuld misschien kunnen jullie me helpen. ik heb last van beginnende baardalg, af en toe slijmerige bruine alg op de ramen en groene alg op de ramen.
  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
mijn aquarium is een rio 180, 180 liter meter lang.
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
PH = 7 , KH = 5 , NO3 = 25mg/l , PO4 = 0,25mg/l , CO2 kom ik uit op ongeveer 19mg/l ik heb ong. 50 bellen per minut. temperatuur is kamer temperatuur koud water vissen. NO2 = 0mg/l , NH3 = 0mg/l en NH4 = 0mg/l
getest met sera aqua test box.
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
1 x per week 50%. en af en toe een poep opruim ronde dan haal ik er 1 emmer uit van 15 liter.
  • Voeg je CO2 toe aan het water?
ja.
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
nee
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
50 Watt T5 lampen van 8 tot half 6 = 9,5 uur
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)?
- bruine alg.
- baardalg.
- groene alg.
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
op dit moment niet.
  • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
- juncus repens.
- hygrophila polysperma.
- vallisneria.
- waterpest.
- echinadorus
  • Hoe lang heb je dit probleem al?
aantal weken.
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
nog niks.

waar ligt het probleem?
 
Hoelang draait de bak nu? Welke filter gebruik je?
 
Tja, met sluiers (toch?) heb je zo veel vervuiling dat je altijd wel alg blijft houden...... Ik zit ook al heel lang met dit probleem, maar als de planten het goed doen maak ik me geen zorgen.
 
Daar ben ik ook bang voor en je filter is dan heel belangrijk. Hoeveel vissen zitten er in deze bak overigens?
 
Inderdaad beaam ik het wat hierboven genoemd wordt. Echter zou ik altijd eerst beginnen met je lampen sowieso afbouwend naar 8 uur doen. Hoe langer je lampen aan staan, hoe vaker en sneller alg de kans krijgt op te groeien. Fase 1 van het zien van Alg is dus bij mij mijn lampen lager of minder lang zetten. Dit is een tijdelijke oplossing uiteraard. Verder baat ik mij zorgen over het feit dat je zelf aangeeft al enkele weken hier last van hebt en nog niets hebt gedaan. Zeker met baardalg is snel handelen het devies. Als baardalg eenmaal genesteld zit dan is het een verschrikkelijke klus het weg te krijgen. Dus inderdaad, wat voor filter heb je en ik zou aanraden je lampen iets korter te zetten. En het alg wat je hebt goed te verwijderen dmv snoeien ect.
 
Goede constatering, laten we eerst die vraag ook even afwachten, echter als hij gewoon de std lampen van de juwel rio 180 heeft moet dat niet het probleem zijn.
 
Hier nog een aantal antwoorden op jullie vragen het zijn 2 lampen van 50 watt.

Vissenbestand 3 sluiers. En daarbij haal ik 3 a 4 keer per week de poep en andere resten eruit.

Ik heb er een tetra tec 700 op ong 700 liter in het uur.

Heb al wel enkele weken last van wat alg het is niet heel veel vandaar dat ik er nog niks mee heb gedaan.

Bak draait nu ong 3 a 4 maand.

Planten groeien snel en zien er gezond uit.

Misschien kunnen jullie hier iets mee dat mij kan helpen?
 
Is je co2 installatie onoverhoopt uitgeweest? Heb je je co2 24/7 aan of schakelt het tegelijk met je lampen? Verder raad ik altijd aan altijd zsm te handelen, ook bij een beetje. Een beetje is al snel een hoop. Algen zijn vervelend, maar zeker niet onoplosbaar.
 
Ik denk dat die filter erg krap is met Sluiers.
 
Tja.... Eigenlijk moet ik ook nog een extra filter, het probleem is: ze zijn zo duur..... (en het past niet....... Denk ik:D)
Gewoon eens per maand een deel schoonmaken, dat zal wel helpen.
 
Ik zou juist pas de filter schoonmaken als de uitstroom vermindert. Op MP kun je voor niet veel geld vast wel een filter nog vinden;).
 
Ik maak meestal om de 3 week mijn filter schoon en dan de filtermatten om en om zodat ik niet alles kwijt ben. Maar mijn waterwaardes zijn goed. Maar is het filter dan niet goed?

Over co2 gesproken deze gaat een half uur voor het licht aan en een half uur voor dat het licht aan gaat weer uit.
 
Ik ben geen Sluierkenner maar weet wel dat het behoorlijke vervuilers zijn.
 
Ja dat zijn ze vandaar dat ik ook probeer elke dag een rondje te doen om het meeste vuil eruit te halen. Alleen denk niet dat hun de boosdoeners zijn van de alg daarom zoek ik een "tweede" oorzaak in bijv licht of tekort san voeding etc.
 
Lichttekort zal het niet zijn denk ik met bijna 0,5W/L. Heb je een goed totaaltje van de bak en ook van de algen die je hebt? Geef je voeding en zo ja welke en hoeveel?
 
Baardalg wil ook wel is voorkomen bij overvoeren van de vissen?
 
Dan wordt de bak door overvoeren teveel belast dus.
 
ik zal morgen even een totaal maken van de bak en foto's van de algen. ik geef rode muggenlarven, af en toe doperwten en zinkend voer. maar als ik iets voer dan gaat alles binnen 5 min op. dus wanneer voer je te veel als het blijft liggen?
 
Tja, sluiers zijn lastig hoor. Ik doe ook alles wat zou moeten, co2, EI, weinig licht, maar ik blijf algen houden. Ik denk persoonlijk dat je er niet vanaf gaat komen.......
 
Tja, sluiers zijn lastig hoor. Ik doe ook alles wat zou moeten, co2, EI, weinig licht, maar ik blijf algen houden. Ik denk persoonlijk dat je er niet vanaf gaat komen.......

haha dan maar proberen zo weinig mogelijk algen te houden :p
 
haha dan maar proberen zo weinig mogelijk algen te houden :p

Altijd vooruitstreven:D Omdat ik die algem soms zat ben, heb ik nu ook een nano bakje met garnalen, en daar is al in geen weken ook maar één algje geweest behalve wat bruinalg (en die wordt binnen no-time opgesmikkeld door garnalen, dus die kan ik ook afstrepen) Sluiers zijn mooie vissen, maar voor mensen die graag een plantenbak willen zonder algen lastig. Misschien is een piepklein aquariumpje zonder algen een optie:D
 
Altijd vooruitstreven:D Omdat ik die algem soms zat ben, heb ik nu ook een nano bakje met garnalen, en daar is al in geen weken ook maar één algje geweest behalve wat bruinalg (en die wordt binnen no-time opgesmikkeld door garnalen, dus die kan ik ook afstrepen) Sluiers zijn mooie vissen, maar voor mensen die graag een plantenbak willen zonder algen lastig. Misschien is een piepklein aquariumpje zonder algen een optie:D

ja zat er ook al aan te denken heb nog een bakje met een zelf gemaakt filter erin enzovoort. misschien dat ik daar dan maar eens mee moet starten xD
 
Ja wanneer er voerresten blijven liggen inderdaad.
 

Terug
Bovenaan