Wat is er nieuw

algen moeten weg

• Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
Ik heb groene draad alg en penseel alg en ik wil er vanaf!!

Ik lees nu veel over easycarbo of alpenexit, iemand ervaringen met deze produkten?

Welk te gebruik. Ik las ook wel dat de easycarbo tevens ook voeding is en kan gebruikt worden samen met co2 toevoer.

Wat raden jullie aan?

alvast bedankt voor jullie reacties

Ik zou geen Exit gebruiken maar de oorzaak oplossen. Carbo is te gebruiken tegen deze alg.

Easycarbo is prima tegen draad en groene alg evenals een stabiele Co2, rustige maar goede doorstroming, niet teveel licht intensiteit en duur.
zijn deze voorwaarden stabiel ben je in principe snel van de algen af.

Ok, ik ga de easycarbo bestellen en proberen.

Kijk eens bij aquariumbemesting.nl voor carbo of lid Backplay want daar is het goedkoper dan van Easy life.

Ok ga ik ook checken, bedankt iedereen, laat jullie weten wanneer ik iets beslist heb en wat het wordt :book:

Ok ik ben vandaag begonnen met easycarbo bij te voegen en heb ook een PH controller geplaatst.(want schommelingen van PH was ook en probleem)

Met deze hoop ik die algen weg te krijgen,
Ik geef een binnenkort update

Hallo Olav,

Kan je een foto plaatsen van je aquarium? Weet je de waterwaarden?
Misschien zijn er op de foto dingen te zien die de oorzaak zijn van je algengroei of er een positief effect op hebben.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hallo Jos

Hier zijn mijn waterwaarden na PH: 7 (ik ververs zo'n 140L osmose water wekelijks)
Ik geef ook wekelijks profijt en dus sinds vandaag ook dagelijks easycarbo.
Met de dennerle evolution ph contoler zal ik nu ook een stabiel PH verkrijgen, want die was te hoog en schommelde nogal

PH: 7
KH: 6
GH: >14
NO2: 0,25
NO3: 15
PO4: 0,05
CO2: 18
Chlor: 0
O2: 8
NH4: 0,07
FE: 0,1
hier een paar foto's

de 2 onderste staan op hun pok, sorry weet niet waarom, maar je kan duidelijk de algen zien op de blaadjes en tussen het javamos.Ik hoop dat dit genoeg info is

S40zIYMnGy0i8mFiUyzN4K-9xd4czywp.jpeg

Hallo Olav,

Je hebt een flinke bak met aardig wat planten er in. Onder het aquarium zie ik twee grote potfilters dus je pompt heel wat water in de rondte per uur.

Vraagje: als jij een glas water uit je aquarium haalt is dat dan net zo helder als kraanwater of zit daar zweefvuil in?
Gebruik je vlokvoer voor je vissen?

Hobbygroet,
Jos Hut

Je Po4 vindt ik erg laag. Hij is dan wel niet absoluut nul maar ik zou deze toch wat opkrikken.

Geef je voldoende voeding ? (profito) Soms kan de dosis op de verpakking toch te laag zijn.

@ Jos : heb vandaag een glas uit aquarium gehaald en water is kraakhelder. Ik gebruik geen volvoer, maar poedervorm (korrels zo gout als zoutkorrels) afwisselend met diepvriesvoer.

@Maurice :Ik heb vandaag nogmaals de waarden gemeten en P04 nog steeds 0,05! Hoe voer ik dit op?
Ik geef wekelijks Profito zoals aangegeven 10ml per 100L. Moet ik meer geven?

Het heeft niks met je vraag te maken, maar DAMN wat heb je gave verlichting in je kast. Doe je de deurtjes ooit wel dicht ? 😀

In plaats van profito kan je ook alleen Po4 toevoegen. Is dat misschien een optie ?

In Profito zit geen fosfaat en daar kun je ook flesjes voor kopen. Ook kun je kijken op aquariumbemesting.nl voor poeders om dit aan te vullen.
Hoelang draait de bak want je meet nog wel nh3/4 zie ik. Dat is vaak een boost voor de algen.

jessicapilon zei:
In Profito zit geen fosfaat

Is ook waar ook! 😉

Niwla zei:
Het heeft niks met je vraag te maken, maar DAMN wat heb je gave verlichting in je kast. Doe je de deurtjes ooit wel dicht ? 😀

In plaats van profito kan je ook alleen Po4 toevoegen. Is dat misschien een optie ?

Bedankt 😎, ik wel de deurtjes wel open houden, maar de baas wil dat niet he, 😀

De bak is opgestart op 2 februari

Voor de P04 zal ik maar wat fosfo van easylife bestellen!!

Ik gebruik nu easycarbo sinds 6 dagen, PH is stabiel en ik moet eerlijk zeggen, de algen verminderen!! In het lavamos zie ik "roestige vlekken", dus algen die dood zijn en op het kienhout eten de garnalen het gewoon weg!!! Op dit ogenblik werkt het!!!
Bedankt voor de info!!!!!

Super!!

Gaat dus de goede kant op.

Idd gaat goede kant op,
Ga dit verder doen en Ik hou jullie op de hoogte volgende week :thumbs:

Weer een weekje verder en ik zie de algen steeds verminderen! Die easycarbo werkt wel degelijk :thumbs:

Had op vrijdag ook 10ml Fosfo bij gedaan, vandaag getest; P04 nog steeds 0,05,
dus niets veranderd. Heb er dus nog 10ml bij gedaan. (getest met JBL PO4 sensitive)

Iemand hier een idee over? of verbruiken de planten echt zoveel PO4?

Mijn waarden zijn:

Temp: 25�
PH : 7
KH: 8
GH: >7
NO2: 0
NO3: 10
CO2: 23
Chlor: 0
FE: 0,1
PO4: 0,05

Verhoog je po4 eens tot 1,0mg en kijk dan bv. om de dag wat er is verbruikt of desnoods dagelijks.

de dosis zegt 10 ml per 500L, de dosis dus verhogen en meerdere malen indoen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan