Algen na vakantie

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Heey,
Ik zit nu al een tijdje te rommelen in het aquarium om algen weg te krijgen en als de ene soort weg is, neemt een andere soort weer zijn plek in. heel irritant! :stom:
Nu ben ik een tijdje weg geweest en bij terugkomst waren mijn planten er niet goed aan toe: De rode cabomba en Alternanthera rosaefolia zijn bijna helemaal kaal/verslijmd en de Salvinia natans was overwoekerd. Daarbij zit er nu weer een nieuwe soort algen in het aquarium waar ik graag vanaf wil.
Ik dacht eerst dat het kwam doordat de planten geen licht hadden (door die overwoekering). Op dit moment groeien de planten wel weer en een echinodorus heeft zelfs stengels met jonge plantjes, maar die algen gaan maar niet weg!

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Het gaat om een Rio 180L van iets ouder dan een jaar.
Wat zijn je waterwaarden?
pH 6,0
gH 5 dGh
kH 2 dKh
NH3/NH4 0 mg/L
NO2 0 mg/l
NO3 10 mg/L
PO4 0,1-0,25 mg/L
FE 0,25 mg/L
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Elke week 30-40 liter
Maak je gebruik van plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Om de dag voeg ik Sera Florena toe en soms een beetje easycarbo (als de CO2 indicator een tekort aangeeft). Daarbij voeg ik soms wat PO4 oplossing toe als deze niet meer meetbaar is en er zitten voedingstabletten bij de wortels.
Voeg je CO2 toe aan het water?
HS aqua CO2 starterset
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Geen voedingsbodem, slechts voedingstabletten.
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
van 11:30 tot 21:30 branden:
Juwel High lite day T5 (iets ouder dan een jaar)
Juwel High lite colour T5 (ongeveer half jaar)
Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Volgens mij meerdere soorten, maar weet niet precies welke.
Bruin/grijzige aanslag op de ruiten en planten en groene aanslag op de ruiten.
Heb je een foto van je aquarium en de algen?
169582merethe_0_82_20140629_13.jpg

152748merethe_0_82_20140629_13.jpg

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Een aantal echinodorussen (amazonicus, magdalenensis en ozelot), bacopa caroliniana, rode cabomba, alternanthera rosaefolia en salvinia natans.
Hoe lang heb je dit probleem al?
Heb al algen sinds het begin, maar deze soort sinds ongeveer 3 weken.
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
CO2 toevoegen, pH verlagen, NO3 toevoegen, PO4 toevoegen, lichtduur verlengen/verkorten, andere soort verlichting, voedingstabletten en verschillende soorten vloeibare voeding.

Ben echt heeeelemaal klaar met al die algen! Ik hoop dat iemand me er voorgoed vanaf kan helpen :)
 
Een goede doorstroming helpt ook.
Je no3 mag ook omhoog naar 25 30 mg/l, die vind ik nogal laag.
Waarom je ph verlagen? die is al vrij laag. Net als je kh en gh, die laatste 2 zijn wel bijzonder laag, bijna nooit zo laag gezien eigenlijk, maar die waardes vind ik toch moeilijk hoor, de meeste zijn druk bezig om deze voor hun vissen te verlagen, maar zo erg laag ?
Wat snelgroeiers erbij, kan ook helpen.
De rode planten hebben wel veel licht nodig, dus dat de bak overwoekerd is geraakt kan de oorzaak zijn van onvoldoende licht bij de rode planten die dood zijn gegaan.
Ook zijn deze zeer alg gevoelig.
Je po4 en fe zijn op orde, co2 moet ook wel goed op orde zijn, vaak door een te kort aan co2 krijg je ook alg.
Probeer die blaadjes eens te poetsen, kijken of je het makkelijk eraf krijg ( met een plukje filterwatten.
Tja, geen bak is het zelfde, en daarom moeilijk advies te geven.
Ik vind je waardes gh en kh erg laag, maar misschien weet iemand anders daar meer raad op, want ik zou niet weten waarom die zo laag moeten zijn.
 
Veel wijze woorden van Astrid :thumbs:
Je co2 is nu 59mg/L en dat is flink hoog. Je kan dus best met iets minder co2 toe.
Je hebt denk ik rond de 0,4W/L verlichting.
Dat tesamen met de co2 is een reden voor de planten om wel te willen groeien. Je had er veel drijvers boven en dat remt dan wel weer wat.
Ik zou de po4 ook zeker op 1,5 mg brengen want dat is nu vrij laag en ik denk dat ik groene puntalg zie in je bak op het blad.
De beide foto s vind ik niet echt duidelijk en zou je misschien betere kunnen foto s.
Ook de nitraat mag wel wat hoger zoals Astrid al zei.
 
Bedankt voor jullie antwoord :D
De pH verlaag ik nu niet verder. Hij is ongeveer 6 omdat (volgens mij) de vissen in mijn bak dat prettig vinden. gH komt zo uit de kraan en de kH is met de pH gedaald. De waarden zijn zo laag omdat het kraanwater hier heel zacht is. Maar het is een Zuid-Amerikaanse bak, dus het zou dan juist goed zijn... toch?
Hoe kan ik het best de NO3 en PO4 verhogen? Ik heb een stockoplossing PO4 staan, maar is dat de beste manier? Want dan haal ik ook NO3 erbij :)
En welke snelgroeiers raden jullie aan voor dit aquarium? Ik heb waterpest en cabomba gehad, maar die deden het hier erg slecht :(
Ik zal straks proberen betere foto's te maken!
 
Door het toevoegen van co2 wordt de kh niet noemenswaardig beinvloed hoor.
Dus die hele lage kh kan niet door de co2 komen lijkt mij.
Je kan prima met de stockoplossing de waarden verhogen hoor. Ik doe dat zelf ook.
Er zijn tal van leuke snelgroeiers te koop hoor. Kijk anders bijvoorbeeld eens bij aquaplantsonline.
 
De lage kH komt niet door de CO2, maar door eikenbladextract. Ik heb alleen nog een vraag over de snelgroeiers, want als ik die toevoeg, worden de NO3 en PO4 waarden dan niet juist nog lager?
 
Alle planten verbruiken po4 en no3. Als je dat niet hebt dan groeien de planten niet goed.
Als je de waarden verhoogd dan is dat juist bedoeld om ervoor te zorgen dat de planten het kunnen gebruiken voor de groei.
 
Probeer in eerste instantie eens wat grotere drijvers zodat je ook kunt zien hoe schoon je water is..
 
@Tom zei:
Probeer in eerste instantie eens wat grotere drijvers zodat je ook kunt zien hoe schoon je water is..
Deze snap ik niet, water kan er schoon uitzien maar toch in waardes niet kloppen dus echt, snap dit niet :S
 
Ik wil supergraag grotere drijvers erin (ook omdat ik ze mooi vind) maar ben bang dat ze tegen de lampen aan zitten. Is dat zo?
 
astrid j zei:
Deze snap ik niet, water kan er schoon uitzien maar toch in waardes niet kloppen dus echt, snap dit niet :S

Geen probleem Astrid om je eens een stukje te vertellen over omstandigheden..
Vooral omdat ik ook een grote waardering voor je vriendelijke reacties heb..
Je kunt planten ook zien als de uitkomst van de situatie zoals die in geweest.
Hoe kan het nu eigenlijk dat zijn water z'n heel lage hardheid heeft.
Hoe kun je met een realitief simpel opgezet co2 set toch een lage pH bereiken ?
Hoe vaak en welke hoeveelheden voeding worden er werkelijk gegeven ?


Drijfplanten hebben een aantal heel interessante eigenschappen..
Als je de juiste soorten hebt, kun je aan de wortels zien of er te weinig voeding in het water zit.
Je kunt dit nog een stukje verder trekken en het aantal jonkies gaan tellen van sommige.
Zelf verspreid ik, met veel plezier al een hele tijd de grootste soort die er is.

Ceratopteris%203.jpg

En ik kan je er ook indirect aan helpen..
 
Ik kan zeggen dat die plant van Tom groeit als kool en heel erg groot en mooi wordt.Ik kreeg er ook zeer veel nieuwe jonge plantjes aan.
Maar dit even over deze drijver terzijde ;)
 
Lijkt me een leuke plant voor in mijn bak :D
Verder komen de lage hardheid en pH dus niet door de CO2 maar doordat ik eikenbladextract toevoeg tijdens het verschonen. Dit doe ik omdat mijn pH steeds op 7,5 bleef hangen (terwijl ik turf gebruikte) en ik geen goed CO2 systeem kan kopen. Had dus constant te weinig CO2 waardoor ik in het begin veel draadalg had en al mijn planten waren "harig" van de algen. Nu is dat in ieder geval weg :p maar er zit dus wel weer iets anders.
Als je me aan die plant zou kunnen helpen zou dat heel fijn zijn! :D
 
@ Tom, duidelijk ;)
 
Terug
Bovenaan