Algen niet op alle planten?

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Goedemiddag,

Ik heb last van of groene punt algen of blauw alg op een bep. soort planten.
Ze zitten vooral op de echinodorus en de staugyne repens.
Klopt het dat algen liever op een bep. soort planten gaan zitten?
De rode lotus heeft er totaal geen last van en de cryptocoryne beckettii ook niet de limnophila hippuridoides wel een beetje.
Water distributie is goed alles beweegt en heb drop checkers door de gehele bak gehad.
Volg EI methode, dit zijn de water waardes NA de wekelijkse waterwissel van 50 % ik heb dan nog niet de macro's toegevoegd.
Kh 6
Gh 7
Nh3 0,0 - 0,5
No2 0,0
No3 10,0
Po4 1,0
Ph 6,6

Ik heb wel zink oxide gekocht, maar weet niet of ik dat wil en ga gebruiken.
Heb er in het verleden wel goede ervaringen mee gehad.
Licht staat van 's ochtends 10:00 uur tot 's middags 17:00 uur met een ramp on en off van 90 minuten.
Kan ik aan dit gehele verhaal nog iets aanpassen om toch van de laatste algen af te komen?
 

Bijlagen

  • IMG_2823.jpeg
    IMG_2823.jpeg
    526.9 KB · Weergaven: 92
  • IMG_2824.jpeg
    IMG_2824.jpeg
    371.6 KB · Weergaven: 98
  • IMG_2825.jpeg
    IMG_2825.jpeg
    513.3 KB · Weergaven: 80
  • IMG_2826.jpeg
    IMG_2826.jpeg
    208.4 KB · Weergaven: 79
  • IMG_2827.jpeg
    IMG_2827.jpeg
    454.9 KB · Weergaven: 80
Zou niet al te snel met zinkoxide aan de slag gaan, zo slecht ziet het er nog niet uit om dit te gebruiken. Lijkt mij meer dat je het meer moet zoeken in de plantengroei, maar dat is niet mijn specialiteit.
Maar ik verwacht daar voor jou nog wel wat reacties, van overige forumleden.
 
Waar meet je mee? Hopelijk niet met strips? Volgens je meting is je CO2 level hoog maar klopt dit ook? Voeg je CO2 toe? Welke bemesting gebruik je nog meer? Want bij een hoog CO2 gehalte zou je waarschijnlijk minder last hebben van puntalg. Hoewel je fosfaat hoogte daar ook een rol bij speelt. Verder is het belangrijk dat je een goede waterdistributie hebt zodat allen bemestingsvormen je planten ook kunnen bereiken. Dat bepaalde planten wel en anderen geen last hebben kan daar op wijzen. Hoewel de planten soort ook wel uitmaakt.
 
Heb je een dropchecker en heb je daarvan een foto?
 
Goedemiddag,

Ik meet met een wesdijk koffer.
Voeg ook co2 toe.
Ik maak 4 flessen macro oplossingen van poeders van aquariumbemesting.nl
1 fles met Kno3 toevoeging 80 ml
1 fles met Kh2po4 toevoeging 70 ml
1 fles met K2so4 toevoeging 150 ml
1 fles met Mgso4 toevoeging 60 ml
1 fles met sporen elementen csm+b toevoeging 15 ml

Ik voeg dit 1 x per week toe na de waterwissel
 

Bijlagen

  • IMG_2828.jpeg
    IMG_2828.jpeg
    200.3 KB · Weergaven: 72
  • IMG_2829.jpeg
    IMG_2829.jpeg
    221.3 KB · Weergaven: 81
  • IMG_2830.jpeg
    IMG_2830.jpeg
    162.3 KB · Weergaven: 78
Enkele gemakkelijke snelgroeiers bijplaatsen
+ ander merk sporenelementen bij doseren
 
Is de fosfaat hoogte van invloed op de groene punt alg?
Wil je dan juist een hoge of juist een lage fosfaat?
Welke snel groeiers zou ik dan het beste kunnen nemen?
 
Een te laag fosfaatgehalte zou/kan groene puntalg triggeren maar denk eerder aan blauwalg bij je .
Blauw alg is niet echt een alg maar een bacterie
Meestal zie je deze in bakken met een hoge organische belasting waar waar de plantenmassa te klein of te weinig groeit en de filter tekort schiet.

Om de planten vlug in massa bij te laten komen heb je
licht -------------------------------------- hoeveel watt heb je aan verlichting?
co2 --------------------------------------- ziet er OK uit met je continu-test
NPK ------------------------------------- Je no3/po4 van 10/1 zou voldoende moeten zijn om NPK tekorten maar met dubbele waardes ervan doe je niets fout
sporenelementen------------------------ doseer eens een tijdje ander merk sporen zoals profito van easy life
gemakkelijke/snelgroeiende planten--- wat je zelf leuk vind bv Hydrocotyle leucocephala (braziliaanse klimop), Hygrophila polysperma/difformis/stricta,Myriophyllum

ps
als je profito gebruikt doseer eens een tijdje geen K2so4 en Mgso4 meer bij
 
Laatst bewerkt:
Een stukje terug lees ik dat je de EI volgt, maar waarom gebruik je dan geen basic recept voor de EI.
En dan bedoel ik met name waarom gebruik je Mgso4?

Ten 2e;
stel dat je waterwaarden kloppen en je hebt een KH van 6 en een pH van 6.6. Dan zou je theoretisch 45.2ppm CO2 in het water hebben.
Waarom zoveel? Je plantenbestand heeft meer dan genoeg aan 20ppm. Sterker nog; bij de kritische grens van >40ppm krijgen de planten een drastische remming in hun fotosynthese.
 
Ik meet net een Po4 van bijna 5,0
De No3 is 20,0
Ik vermoed dat de No3 wel iets omhoog kan.
Cornelius, heb de co2 zo hoog omdat dat meestal de oorzaak is van de groene punt algen.
Wat bedoel je met een basic recept voor de EI?
Ik gebruik Mgso4 omdat vroeger met de calculator van aquariumbemesting.nl ook berekend werd.
Triple, ik heb er niet zoveel vis in zitten, maar jij denkt ook dat blauw algen zijn?
Zal er snel groeiers bij zetten en zal minder co2 toevoegen.
Ander sporen elementen gebruiken en kijken wat er gaat gebeuren.
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
 
Een te laag fosfaatgehalte zou/kan groene puntalg triggeren maar denk eerder aan blauwalg bij je .
Blauw alg is niet echt een alg maar een bacterie
Meestal zie je deze in bakken met een hoge organische belasting waar waar de plantenmassa te klein of te weinig groeit en de filter tekort schiet.

Om de planten vlug in massa bij te laten komen heb je
licht -------------------------------------- hoeveel watt heb je aan verlichting?
co2 --------------------------------------- ziet er OK uit met je continu-test
NPK ------------------------------------- Je no3/po4 van 10/1 zou voldoende moeten zijn om NPK tekorten maar met dubbele waardes ervan doe je niets fout
sporenelementen------------------------ doseer eens een tijdje ander merk sporen zoals profito van easy life
gemakkelijke/snelgroeiende planten--- wat je zelf leuk vind bv Hydrocotyle leucocephala (braziliaanse klimop), Hygrophila polysperma/difformis/stricta,Myriophyllum

ps
als je profito gebruikt doseer eens een tijdje geen K2so4 en Mgso4 meer bij
Profito bevat geen nitraat of fosfaat zoals bekend is. Dat kan natuurlijk gebruikt worden maar ik begrijp dat Ts de producten van aquariumbemesting. nl gebruikt. Hij kan dus gewoon z'n dosering aanpassen zonder op een ander product over te gaan wat ook weer gewenning vraagt. Bij de aanwezigheid van puntalg is het eigenlijk wat bijzonder om je fosfaat te minderen. Maar daarbij zijn de meetwaardes wel weer raar want ik zie juist een overschot aan CO2 en ook aan fosfaat. Daarom ook mijn opmerking over de waterdistributie, komt dat bemestingsoverschot dan wel overal? Deze opmerking plaats ik ook omdat, volgens Ts, kennelijk niet overal dit algen probleem zich voordoet.
 
en zal minder co2 toevoegen
Als je CO2 gaat verminderen moet je er wel op bedacht zijn dat de planten een terugval kunnen krijgen.
Die moeten zich weer gaan aanpassen aan de aanwezige/afwezige concentraties CO2.

Wat bedoel je met een basic recept voor de EI?
Als je een originele EI gebruikt maak je alleen maar gebruik van KNO3, KH2PO4 en K2SO4.
MgSO4 word voornamelijk gebruikt als een onderdeel om het water te mineraliseren als je (gedeeltelijk) osmosewater gebruikt.
Als je ververst met leidingwater (bij de 50% waterwissel per week die noodzakelijk is bij de EI) heb je geen extra toevoeg nodig van magnesiumsulfaat.
 
Terug
Bovenaan