Algen op achterwand

E

EdtheGREAT

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb nog niet zo lang geleden mijn aquarium opgestart. Er zit een natuurstenen achterwand in die, toen ik hem 2ehands kocht, vol zat met alg. Dit heb ik voor de opstart schoon gemaakt, maar ik merk dat het nu al weer vol zit met alg. Kan ik deze alg schoonboenen, zonder dat ik de vissen eruit haal? Het water zal vast troebel worden als ik dit doe. Is dit dan schadelijk voor mijn vissen? En hebben jullie nog tips?
 
Wat voor alg zit erop? Heb je een foto hiervan?
 
Alg op achterwand.jpg
Ik heb het al eens schoongemaakt en toen had ik net 2 dagen nieuwe vissen. 2 zijn er dood gegaan(kardinaal tetra's). Heb het vermoeden dat het draad alg is. Is nu moeilijk te zien op de foto, maar zie het geleidelijk weer terug komen.
Alg op achterwand.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vaak een beetje bruin alg op de achterwand zitten, dit haal ik er wekelijks af tijdens de verversingen zodat je de rotzooi gelijk kan afhevelen. Ik gebruik hier een afwasborstel voor
 
Het kan ook bruin alg zijn, maar voor dat ik het voor het eerst schoonmaakte zaten er lange slierten bij. Vandaar dat ik dacht dat het draadalg is. Maar is het schadelijk voor de vissen, ongeacht of het bruinalg of draadalg is, als je dit schoonmaakt als de vissen in de bak zitten i.v.m. troebelheid van het water?
 
Ik durf ook haast niet te zeggen welke alg het is maar zou denken aan kleine plukjes baardalg misschien, Dat zie je vaak nog weleens op dode objecten.
Je zou en stootkuur carbo kunnen geven maar de kans is groot dat het op zo n achterwand weer de kop opsteekt,
 
Btw, als je het er makkelijk af kan wrijven dan kan het bruinalg zijn wat bij de opstart hoort en ook omdat je bak vrij kort draait kan het te maken hebben met de opstart. Dan heb je vak een wat verhoogde nh3/4 en dat is een boost voor de algen.
 
wat bedoel je met een stootkuur carbo? is dat easycarbo?
 
En nee dat kan geen kwaad.

Nog nooit last van ondervonden iig.
 
Je begint met 5x de dosering en dan 4x enzovoorts elke dag. Maar dat helpt voornamelijk tegen roodwieren en draadalg.
 
Mijn opmerking ging trouwens over het eraf poetsen.

Met carbokuur heb ik geen ervaring
 
Ik zou zelf ook nog niets aan de achterwant doen want echt veel algen zie ik niet en het kan met de opstart te maken hebben.
Als de planten geen algen hebben dan zou ik het even aankijken.
 
sommige planten hebben ook een beetje alg
 
Een algvrij aquarium bestaat overigens niet. Je zult altijd her en der wel wat alg hebben.
 
Terug
Bovenaan