algen op bodemzand


DeScheveninger

Well-known member
Lid geworden
19 september 2010
Berichten
96
Leeftijd
65
Locatie
Den Haag
Hallo,

Heb al een tijdje een hardnekkige blauwalgspots op het zand op de bodem.
Heb al al het zand vernieuwd maar na een goede week komt het weer terug.
Waterwaarden zijn normaal,ververs regelmatig water,heb ook gelijk maar nieuwe lampen erin gedaan.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
 
Hoe lang draait deze bak en wat zijn de waterwaarden en heb je een foto? Als je het zand vernieuwd dan ben je de bacterien kwijt en dan krijg je juist sneller vaak blauwalg.
Vaak is het probleem een tekort aan bacterien/teveel belasting.
 
Sorry voor het wat late antwoordt maar moest op stap voor het werk.

Waterwaardes zijn al lang hetzelfde,PH 6.8 met co2 toevoeging,Kh 4,Gh 6,geen nitriet,nitraat niet of nauwelijks aanwezig,alle waterwaarden worden gemeten met de druppeltests.
Ik voeg elke week met zeg maar 50liter nieuw water easycarbo en profito toe.
Het aquarium is een rio 300,alle lange tijd in bezit van mij.
Ik heb het water opgevangen in plastic container en zeg maar voor 3/4 weer terug gegooit na het vernieuwen van het bodemzand.
Ook vissenbestand is niet zwaar,schooltje amadea van 10 visjes,1 grote maanvis met 3 jonge kleine maanvissen om de grote maanvis gezelschap te houden,een 5 corydorassen,en 3 nannacara anomala.
Eigenlijk draait het zo al het hele jaar maar opeens komt die blauwalg op het zand.
Bij het verwisselen van het zand heb ik nog eens gekeken hoe dat oude zand eruit zag,was ook niet zwart of zo,zag er gewoon luchtig uit.
Plante doen het ook goed maar doordat er blauwalg op het zand komt zie je nu ook sporen van blauwalg op de planten komen.
staan ook niet veel planten in aangezien ik een beetje een Z.A.bioloog nabootst.

Sta voor een raadsel,zeker omdat er weinig is veranderd het afgelopen jaar,maar ergens gaat het gewoon mis.

Op het ogenblik heb ik geen foto aangezien ik tot donderdag dag en nacht op mijn werk zit.

Enigste wat ik kan bedenken is dat het kienhout,het meeste ervan heb ik bekleed met mossen,te oud wordt,dit kienhout zit er al een 2 jaar in en wordt wat soppig.
Misschien dat dit de oorzaak is.
 
Blauwalg.. mja ken het probleem met een bak van 10jaar terug, wat ik lees is dat je nitraat nauwelijks of niet aanwezig is maar die moet zo a 20ppm zijn in een planten bak , mag iets schommelen tussen 10-40ppm maar moet wel aanwezig zijn voor de planten om te groeien.
wat is je fosfaat gehalte? denk dat die ook wel erg laag of te laag zal zijn.

Blauw alg is eigenlijk geen alg maar een bacterie en heeft licht nodig om te groeien en kan door allerlei omstandigheden ontstaan, ik verdenk ook het kienhout in je bak dat er teveel organische vuil ophoopt en het hout aan het oplossen is wat bacterien als voeding gebruiken.
wat je kan proberen is de voorste lamp uit zetten als dit mogelijk en of het kienhout uit je bak te halen en dan kijken of de komende dagen/week de blauw alg verminderd.
fosfaat mag tussen de 1-5ppm zijn en het beste meet je aan het begin van de dag en einde van de dag je waardes om te zien hoeveel nitraat en fosfaat je hebt voor het licht aangaat en aan het einde van de dag om te bepalen hoeveel er wordt verbruikt door je planten.
wat bij sommigen heeft geholpen is met een pipetje of injectiespuit easy carbo direct op de blauw alg spuiten en dit elke dag herhalen.

Blue exit van easylife werken tijdelijk maar het is te proberen.
 
Ok,ik ga proberen om die voorste lamp te bedekken.
Met easycarbo gaat het wel lukken om die blauwalg te lijf te gaan voor een weekje.

Zal komende donderdag of anders vrijdag eens een foto maken want dan ben ik weer thuis.
 
dat verhaal van easy carbo kom je meer tegen denk zelf dat het niet gaat werken
bij gewone alg prima maar bij blauwbacterie weinig kans
zoals de naam al aangeeft is het een bacterie die zeer hardnekkig is
kent vele oorzaken in jouw geval kan het best zijn dat er plantwortels afgestorven zijn en dat die het probleem veroorzaken in en op de bodem
eigenlijk zou je de oorzaak eerst moeten achterhalen anders heeft bestrijden geen zin
als je die eenmaal weet dan een water/bak zuivering uitvoeren met waterstofperoxide mits je geen gevoelige vissen garnalen hebt anders deze tijdelijk ergens anders onder brengen
Blue exit gaat niet werken de tijds spanne is te lang tevens kunnen andere problemen opduiken bij de vissen omdat Blue exit een soort zuur is
wat wel goed werkt is het middel van veldhuis genaamd vt anti blauwalg
dit middel gaat een verbinding aan met de blauwbacterie en zorgt er voor dat deze geen licht meer op kan nemen
bacterie sterft dus af
nadeel is wel dat het middel dus in contact met de blauwbacterie moet komen op plekken waar geen stroming is of in hele fijne planten en mos zal dit moeilijker gaan
en ook hier weer de waarschuwing garnalen en gevoelige vissen niet aan bloot stellen

groet

jaap




 
Zolang je de oorzaak niet blootlegt en ook oplost is het denk ik vaak dweilen et de kraan open.
 
Helemaal met je eens John.

Dat is nou het moeilijkste,de oorzaak vinden,maar goed iedereen heeft wel eens met blauwalg te maken gehad,hoort zeg maar bij het leerproces van aquarianen.
Net thuis gekomen van mijn werk,2 weken op stap geweest.
Nitraat en fosfaat een test op losgelaten deze gaf aan dat er zeer weinig van deze stoffen aanwezig waren,zeer weinig verkleuring op de kaart.
Sommige stelen van planten waren zwart gekleurd en ook de planten waren niet of weinig gegroeid,de Glandilufeira die erin stonden waren zwart,deze heb ik gelijk weg kunnen gooien.
Lijkt dit niet of de planten een stof tekort komen?
Normaal voeg ik altijd wat profito en easycarbo toe,de normale dosering die op de flesje staan.
Waterwissel gedaan,ong 50liter schoon water erin,de paar planten eruit gehaald en bijgewerkt,wortels waren prachtig wit en het meeste blauwalg verwijderd.
Nu maar eens als proef wat Nitraat en fosfaat toegevoegd misschien dat dit helpt,geen profito en easycarbo toegevoegd.
Kijken de komende dagen eerst eens hoe zich dit ontwikkeld voor ik zwaardere maatregelen neem.
Ik wacht even met een foto toevoegen want na die waterwissel en opschonen bodem hangt er een aardige mist.
 
Gisteren de hele bodem schoon gemaakt van blauwalg maar je ziet hoe snel het terug is.
Beetje zweefvuil is nu ook neergedaald sinds gisteren,zo meteen maar weer weghalen.

Iemand een idee hoe dit kan?

DSC04436.JPG


DSC04437.JPG
 
Ik vecht zelf ook al geruime tijd met een lichte ontwikkeling van blauw alg. De ene week gaat het wat langzamer, de andere week iets sneller. Echter op basis van waterwaarden is er bij mij geen enkele aanwijsbare oorzaak te bepalen. Dus ik blijf hardnekkig weg halen, riant verversen en vol houden. Dus in antwoord op je vraag, nee eerlijk gezegt geen idee!

Heel veel succes en doorzetting toegewenst.......
 
We knokken door en hopen op de gouden greep.
Ergens gaat er wat mis,als de vissen het geen probleem vinden dan experimenteren we gewoon door.

Alle tips zijn welkom.
 
Misschien staat het wel ergens maar heb je led verlichting?
 
Je hebt de gehele bodem vervangen begrijp ik dus je bent veel bacterien kwijtgeraakt daardoor.
 
Allereerst de beste wensen John,

Dus nu even afwachten hoe dit zich ontwikkeld?
Dan blijf ik eerst de komende tijd de blauwalg maar verwijderen en gewoon de waterwissels doen elke week.

Nee ik heb geen LED verlichting,2 buizen van 54 watt hangen erboven.
 
Het is inderdaad een kwestie van geduld en volhouden. Zelf heb ik ooit ook wat blauwalg gehad en ververste om de dag 10%.
 
probeer je water zo schoon mogelijk te houden dit helpt ook prima om kaamlaag voederresten en plant-zweef vuil te verwijderen http://www.aquariaveldhuis.nl/index...LAKTEAFZUIGER-SKIM-350--EHEIM&productID=18755
daarnaast als ik de foto zo bekijk heb je te weinig stroming over de bodem.
als je het wil oplossen met alleen water verversen is 1 keer per week te weinig
zou on te beginnen om dag doen.
houd wel je andere waarden in de gaten anders is het ene probleem opgelost en zit je weer met een ander.

groet
jaap
 
Ik ben op moment ook dagelijks plukjes blauwalg weg aan het halen in mijn nog jonge bak.
Sinds ik de UV heb aangezet heb ik minder verspreiding de hele bak door en blijven het 2 hot spots.
Durf niet te zeggen of dit zeker door de UV komt of dat mijn bak stabieler word maar het valt me wel op.
De blauwalg is wel de reden dat ik de uv aan heb gezet, als het bacterien dood dan hopelijk ook de blauwalg bacterie.
Overigens staat deze niet 24 uur per dag aan maar gelijk met de verlichting en ik haal als de verlichting aan staat ook de plekjes blauwalg weg.
 
Bedankt Jaap voor je reactie,maar ik heb al een jaar of 2 een oppervlaktereiniger van Eheim erin hangt aan de rechterkant bovenin het aquarium.
Stroming loopt van links naar rechts,rechts achterin,net boven de bodem wordt het opgezogen en links bovenin is de uitstroom die schuin op de bodem naar de voorkant staat gericht,ik zal eens proberen om de uitstroom wat meer te richten op de achterkant en naar de bodem.
Filter is de 2273 van Eheim,1000liter per uur,eigenlijk nog wat te groot voor die 250liter water van die rio300,merk dat door de stroming moeite hebt om mijn Co2 constant te houden.
Dus wat meer kleinere waterwissels en dat per dag doen.
Gaan we proberen.

Samzee ik ben helaas niet meer in het bezit van een UV installatie.
Ik geloof best dat de UV het algenprobleem bestrijdt,toen ik die installatie nog gebruikte kreeg ik het idee dat het water te steriel werd en ik had ook geen algen.
Mijn maanvissen kregen dus geen nakomelingen meer,chicliden die ik had ook niet.
Het water wat ik ververste zag er ook helder uit,niet die gelige kleur die je normaal ziet.
Voor het onderhoud was de UV perfect maar wij kregen geen jonkies meer van de vissen.
Let wel,dit heb ik alleen maar meegemaakt grote kans dat het bij jou zo niet is hoor of met de vele andere die een UV installatie hebben,spreek alleen uit eigen ervaring.
 
Om dat het water te steriel word heb ik hem ook alleen met verlichting geschakeld.
 
Okay,volgende experiment gedaan om de blauwalg op het zand te verdrijven,zie wel dat het iets minder wordt maar is nog niet helemaal weg,lijkt wat te sluimeren.
40ml Niraat en 40ml Fosfaat toegevoegd,met de laatste druppeltest gaven deze parameters erg weinig aan.
Ik weet niet hoe snel de planten de voeding opnemen,ik heb alleen maar 3 kleine waterplantjes erin staan,het kienhout is omwikkeld met mos.
Zie wel dat deze waterplanten slecht groeien en de bladeren verdorren iets wel zie ik dat deze plantjes uitlopers hebben/krijgen.
Co2 systeem geeft 20bellen per minuut,Ph staat op 6.85.

Komende zaterdag maar weer eens een 50liter water verversen,nu om de dag,afgelopen week,een 10liter ververst.

Wordt vervolgd.
 
Weet je zo hoeveel mg dat is van de no3 en de po4? Met de planten die je noemt zal de vraag naar voeding niet echt groot zijn. Ik zou de no3 zeker op 15mg proberen te krijgen en de po4 op zeg maar 0,5-1,0mg.
 
Hoe dik is je bodem?
 
Ok John,ga het proberen.

Bodem is net een paar weken nieuw en is ong 3 a 4 cm,vooraan bij het raam ligt bijna niks,0,5 cm,achteraan oplopend 3 a 4cm.

zal zo een foto maken van het geheel.
 
Ok John,ga het proberen.

Bodem is net een paar weken nieuw en is ong 3 a 4 cm,vooraan bij het raam ligt bijna niks,0,5 cm,achteraan oplopend 3 a 4cm.

zal zo een foto maken van het geheel.

Ik denk dat je bodem te dun is en de belasting van afval op de bodem te hoog is. 0.5 cm zal geen gezonde bacteriecultuur in de hand werken. En 3 a 4 cm vind ik ook maar magertjes. Er ontstaat een ophoping van bacteriën op de bodem waardoor je zo'n blauw tapijtje aan het kweken bent.
 
hierbij een nieuwe foto van hoe de bak er nu bij staat

DSC04439.JPG
 
Ziet er mooi uit! Zie geen blauwalg
 
Ziet er mooi uit! Zie geen blauwalg

Dat vind ik dus ook.Maanvissen vervuilen behoorlijk dus zou ook de bodem aanvullen om meer bacteriecultuur te ontwikkelen.
 
Dus meer zand erin?

Wat je veel ziet bij aquariums is dat het zand aan de voorkant niet hoger is dan de inkijk rand.

Hoe hoog ligt het dan met jullie aan de voorkant en achterkant?
 
Dus meer zand erin?

Wat je veel ziet bij aquariums is dat het zand aan de voorkant niet hoger is dan de inkijk rand.

Hoe hoog ligt het dan met jullie aan de voorkant en achterkant?

Mijn bakken zijn niet vergelijkbaar ik gebruik aquasoil dat zijn een soort klei bolletjes van 3 mm groot. Ik had minstens voor 3 cm gedaan en achter 5.
 
Ik had 6cm achter en 3 voor, is nu iets vlakker maar toch zeker een cm of 5 achter en 3.5 voor.
 
Ik had 6cm achter en 3 voor, is nu iets vlakker maar toch zeker een cm of 5 achter en 3.5 voor.
'
Heb je al bodem aangevuld dan? Eerder zei je wat anders:) Heb geduld als dit je bodem is.
 
Ruben,
Nee nog niet,ik ga vandaag als het weer meezit naar Hornbach,daar heb ik het andere zand ook vandaan.
En dan ga ik voor 6cm achter en 3 cm voor.
 
Zo 25kg zand toegevoegd,achteraan ligt het zand nu 9cm hoog en aan de voorkant 3a3,5cm,het zand zal nog wel wat van achter naar voren zakken.
Gelijk een 75liter water ververst en nu maar eens een tijdje afwachten of de blauwalg weg is of blijft

DSC04443.JPG
 
Hopelijk blijft het weg idd.
Mooie bak trouwens en wat een prachtige manen,heb geen verstand van ze maar is dat een speciaal soort?
 
Nee hoor John,het zijn 2 x Scalare en 3x Smokey scalare.gewoon gekocht bij de aquariumwinkel.
Alleen de grootste heb ik al een 2 jaar in bezit,het vrouwtje van de grootste is pas geleden overleden door onverklaarbare redenen,had bijna elke week eitjes van het koppel.
Omdat hij alleen zat heb ik er wat bijgekocht,de groep gaat nu goed met elkaar om,de 4 kleinere groeien als kool,kwestie van veel voeren en water verversen elke week.
Helaas hebben er door het blauwalg op het zand 3 corydorassen het loodje gelegd,ik denk dat deze er niet tegen konden van dat blauwalg.
 

Terug
Bovenaan