algen op de bladeren van planten

C

Cookieboo!!!

Guest
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje.

Er zitten nogal veel algen op de bladeren en stengels van mijn planten. Ik vind het echt vet lelijk en je aquarium gaat er meteen zo onverzorgd van uit zien.Ik heb echt geen idee wat voor soort algen het zijn, maar de algen op de stengels zijn kleine groene plukjes bij elkaar, en die op de bladeren zijn kleine groene haartjes aan de boven en onderkant van het blad. Eerst haalde ik gewoon de bladeren en stengels waar algen op zaten eraf maar als ik dat nu zou doen houd ik geen planten meer over!
Ik wou eerst zon anti-algen goedje halen uit de dierenwinkel,maar ik betwijfel of dat wel helpt.

Weet iemand misschien hoe ik de algengroei kan voorkomen en hoe ik het kan verwijderen?

Groetjes Cookieboo
 
Vet lelijke algen?

Misschien een foto ervan?
 
Niet gelijk grijpen naar kuurtjes maar de oorzaak aanpakken!
Foto's en waterwaardes zouden ook nuttig zijn om te posten. ;)
 
Hier nog wat informatie.

Informatie over de bak:

Ik heb een 50L bak. De bak draait nu zon 2 jaar en er zit sinds 3 maanden geleden een nieuwe lamp in waar volgens mij niks mis mee is. Verder goed werkend filter en een nieuwe termostaat (nadat ik mijn oude kapot heb laten vallen). De temperatuur in de bak is altijd 26 graden.

Schoonmaken:

Ik heb jonge guppy's dus ik doe er dagelijks een beker verst water bij. 1x per week maak ik het grondig schoon. ongeveer 1/3 van de bak leeg, nieuw water erbij, ruiten en grote kalksteen schoonmaken, filter verschonen en oude plantenresten verwijderen. (Dat doe ik trouwens door de week ook).

Aantal vissen:

Ik heb op dit moment geen algeneters of wat dan ook maar toen ik die wel had was het echt niet minder erg.In mijn bak zitten op dit moment; 4 jonge guppen van drie weken, 1 jonge gup van een half jaar nu 2 cm, 2 zwaarddragers, 4 kardinaal tetra's, 2 vuurtetra's en 1 neontetra. Er komen binnenkort weer nieuwe guppen bij.

Waterwaarde;

Ik heb hem 3 weken geleden voor het laatst getest toen was het goed. Nu zijn mijn strookjes op en ik heb geen idee waar ik nieuwe kan halen. alle dierenzaken uit de buurt al afgereden nergens gevonden.

hopelijk schieten jullie hier iets mee op. En foto's heb ik net gemaakt, ik heb alleen geen idee hoe ik ze op de computer kan zetten. Mijn broertje (Die veel handiger is met computers) gaat me morgen helpen.

Groetjes Cookieboo
 
Cookieboo!!! zei:
Hier nog wat informatie.

Informatie over de bak:

Ik heb een 50L bak. De bak draait nu zon 2 jaar en er zit sinds 3 maanden geleden een nieuwe lamp in waar volgens mij niks mis mee is. Verder goed werkend filter en een nieuwe termostaat (nadat ik mijn oude kapot heb laten vallen). De temperatuur in de bak is altijd 26 graden.

Schoonmaken:

Ik heb jonge guppy's dus ik doe er dagelijks een beker verst water bij. 1x per week maak ik het grondig schoon. ongeveer 1/3 van de bak leeg, nieuw water erbij, ruiten en grote kalksteen schoonmaken, filter verschonen en oude plantenresten verwijderen. (Dat doe ik trouwens door de week ook).

Aantal vissen:

Ik heb op dit moment geen algeneters of wat dan ook maar toen ik die wel had was het echt niet minder erg.In mijn bak zitten op dit moment; 4 jonge guppen van drie weken, 1 jonge gup van een half jaar nu 2 cm, 2 zwaarddragers, 4 kardinaal tetra's, 2 vuurtetra's en 1 neontetra. Er komen binnenkort weer nieuwe guppen bij.

Waterwaarde;

Ik heb hem 3 weken geleden voor het laatst getest toen was het goed. Nu zijn mijn strookjes op en ik heb geen idee waar ik nieuwe kan halen. alle dierenzaken uit de buurt al afgereden nergens gevonden.

hopelijk schieten jullie hier iets mee op. En foto's heb ik net gemaakt, ik heb alleen geen idee hoe ik ze op de computer kan zetten. Mijn broertje (Die veel handiger is met computers) gaat me morgen helpen.

Groetjes Cookieboo

Stel de thermo eens af op 22-23 graden en gooi die kalksteen in de tuin.
Nieuwe lamp zou zomaar de oorzaak kunnen zijn :juggle:
Die geeft namelijk een bak meer licht dan een oude en versleten lamp. Hoeveel uren licht geef je? En heb je nog iets aan de groei van de planten gemerkt?

Over het visbestand begin ik niet want dat is de vraag ook niet. :D
 
Indrdaad, een nieuwe buis geeft scherper licht, dus nu korter laten branden.
Of wat PVC buis er over schuiven.

Kalksteen hoeft niet perse hogere waarde te geven.
Dacht ik vroeger ook.
heb een bak vol kalksteen.Malawibak.
Heb je er snelgroeiers in?
Als jij water ververs komen er ook weer silicaten in.
 
Ik heb de Thermometer zo afgesteld.
Die kalksteen geeft geen troep af hoor. Hij ligt er ter decoratie.
De planten groeien wel minder goed de laatste weken. Maar die oude lamp gaf echt bijna geen licht meer.
Ik doe het licht aan rond half 8 en uit om 9 uur.
 
Ik zal dan de lamp om 6 uur uitdoen in plaats van 9 uur. misschien een domme vraag maar wat zijn snelgroeiers? en hoe kom ik van de algen af die nu al in mijn bak zitten? want ik neem aan dat die niet zomaar dood gaan.
 
Hoornblad,Cabomba en waterpest.

Deze zijn algemeen, er zijn er nog wel meer.

Die groeien sneller dan moerasplanten.
Noemen ze ook opstartplanten.


En maak de bak niet meer zo grondig schoon.
Je gooit gelijk alle bacterie uit de bak.
Laat de bak eens zien?
 
Je kunt alleen maar algen voorkomen als r voldoende voeding in je bak zit. Dwz nitraat en fosfaat en co2 en sporenelementen.
Waarschijnlijk heb jij dus ergens een gebrek of is de stroming niet goed.
Ik zou dus toch graag de waarden willen weten voordat vast is te stellen waar het tekort zit. Als ik eea lees denk ik co2.
Je had de verlichting erg lang aan en ik zou dus eerst die terugbrengen naar 9 uur. Het hoeft niet maar dan zal er waarschijnlijk voeding bijgedoseerd moeten worden. Je weet nog geen waarden dus daarom zou ik het licht terugbrengen naar zo n 9 uur. Zelf doe ik van 9 tot 12 en van 2 tot ongeveer half 9.
Dus ik wil je toch adviseren om de waterwaarden te laten testen of zelf deze te meten en dan de waarden te posten en het liefst een duidelijke foto van de alg en een totaaltje.

Ik begrijp dat het een 60cm bakje is met een 15W tl buis T8. Ook kun je ipv de duur te verkorten flink veel drijvers inzetten. Hierdoor is het licht minder en is er minder vraag naar voeding waardoor er mindersnel tekorten op zullen treden.
 
De foto's staan op de computer. hoe kan ik ze hier wegzetten?
 
Oh ja ik raad je ook aan om de bladeren waar alg op zit zoveel mogelijk met de hand te verwijderen.
En dan indien mogelijk zsm je waarden vaststellen of laten vaststellen zodat je kunt beoordelen of en waar er een tekort zit.
 
Ik zou ook wel eens willen weten om welke soorten planten het gaat.

Daarnaast:
Cookieboo!!! zei:
Die kalksteen geeft geen troep af hoor.
Daar zou je je wel eens lelijk in kunnen vergissen...

een kalksteen kan - what's in a name - kalk afgeven, dat werkt KH verhogend en bij een hoge KH hebben planten vaak moeite.

~ Ivo
 
Ja bij een hoge kh is de opname van voeding vaak erg moeilijk voor planten.
Maar ja bij de laatste meting waren de waarden goed lees ik dus ik verwacht een redelijke kh.
 
Hier een paar namen van de planten. ik kon ze niet allemaal vinden op internet.

Alternanthera rosefolia
naaldgras

meer kon ik helaas niet vinden.
hier nog een paar foto's.
cNzcZltHHxuQO4P3jLNLya_bhg-axA-x.jpeg
 
RCUTPw0JGoK3rdNjrgkSJ2vLHH_K6Jo5.jpeg
 
29SCOOZXIbrdVQKKWt6eoK5IVMKA5Dkk.jpeg
 
Zou toch die kalksteen eruit halen.
Je maakt hem telkens schoon,lees ik..
Die er een stuk kienhout voor in de plaats.
 
Ik heb nu ook zon apparaatje met zon slangetje eraan en zon zuurstofding waar bellen uitkomen. die hadden wij toevallig nog liggen. eerst goed schoongemaakt. toen ik aquarium gehangen.
 
Kan het kloppen dat ik van de week ergens heb gelezen dat als je een steen in kokend water legt kan testen of er kalk inzit d.m.v. luchtbellen?
Ik heb hem gisteren toevallig zo schoongemaakt en er kwamen geen luchtbellen uit.
 
Hoe kom je daar nou bij.

Een metselSteen ja, is poreus, als die in het water ligt,zie je belletjes.
Een kalksteen is ook poreus.
Dat test je met azijn. of het bruist.
 
Oke dan weet ik in ieder geval dat hetniet klopt.
 
Wat Bertus zegt klopt. Azijn geeft bellen op een kalksteen.
Het kan echt aan de hardheid liggen tgv de steen.
Als je waarden allemaal voldoende in orde zijn dan moet dat haast wel de oorzaak zijn.
 
Terug
Bovenaan