Algen op lava upflow filter


Juske

Member
Lid geworden
11 mei 2020
Berichten
14
Leeftijd
40
Hoi,

bij mijn vijver met een upflow lavafilter heb ik dit voorjaar veel last van algen. Er zit nog een laag van circa 10 centimer water bovenop de lava, dit warmt sneller op en misschien dat ik daardoor meer last heb van alg. ik ben aan het denken om met biogranulaat deze waterlaag helemaal af te vullen tot het wateroppervlak. Denken jullie dat ik dan het algenprobleem hiermee op kan lossen?
84E74124-FFB1-459A-B861-D8647775706B.jpeg
 
ik zou gewoon de alg weg blijven scheppen dan zullen de planten wel op komen je wil dat 50% van je water opervlakte bedekt is met planten om de algen weg te houden
 

Denk dat het komt door een nutriënten piek door oplopende temperaturen en nog niet florerende filter bacteriën. Zit er een hoop organisch materiaal in dit planten filter? Je zou deze proberen deels te kunnen schoonmaken, dan is de bron van de alg weg
 
Ik zal inderdaad eerst eens alles schoonmaken bovenop de lava, hopelijk blijft t onder controle daarna
 
Deze algen krijg je in onstabiele systemen , dus vijvers die nog niet lang draaien ,een onvoldoende co2 bron hebben en te weinig belasting .
In enkele vijvers waar ik niks mee doe , ligt dat ook vaak , komt gewoon door een "dood" systeem , waar niks te beleven valt voor het biologisch leven .
Mijn 2 best draaiende vijvers krijgen grote hoeveelheden voer per dag ( en gebruik GEEN filters)
Je kan het al zien al de gele lis , die staat te verhongeren .
 

Terug
Bovenaan