Algen opstart aquarium

K

Kenan

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb vrijdag 14 mei nadat mijn aquarium een tijdje heeft leeggestaan hem opnieuw ingericht/opgestart. Nu begin ik alleen last te krijgen van verschillende algensoorten (zie foto's) en wil ik toch even advies vragen om een extreme plaag te voorkomen. Het is een bakje van 55L en draait op osmose water dat ik aanbreng tot de juiste waardes. Ik voeg momenteel 15ml All-in one plantenvoeding van Plantedbox toe, het licht staat 9 uur aan en ik voeg CO2 toe. De kleur van de indicatievloeistof is donkergroen. Ook zitten er voedingscapsules in de bodem en ververs ik elke week 50%.

Wat raden jullie aan om te doen? Over de bruine alg maak ik me geen zorgen maar over de andere soorten toch wel een beetje. Ik zie het vooral op de planten en het mos bovenin de bak. Dit raakt ook bijna het wateroppervlak. Krijgen deze dan gewoon te veel licht of komt de CO2 hier bijvoorbeeld niet genoeg bij?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
IMG_20210525_184812.jpg
IMG_20210525_184815.jpg
IMG_20210525_184824.jpg
IMG_20210525_184832.jpg
IMG_20210525_184848.jpg
IMG_20210525_184840.jpg
 
Ik zou garnalen kopen en die in de bak zetten, Eten zo die algen weg šŸ˜‹
 
Mini Japonica's zijn daar zeker goed in
 
Ik denk dat je wellicht al last hebt van nh3/4 en ik zou dat eens meten. Ik heb de indruk dat er ook erg veel licht boven zit en kun je misschien alle waterwaarden van dit moment laten weten? Zover ik het kan zien heb je in elk geval flink last van Staghorn.
 
Ik denk zeker ook een co2-tekort. Je hebt dat interne filtertje van Dennerle zie ik; die heeft me dunkt te weinig kracht om eerst de halve bak rond te gaan en daarna je bellen nog afdoende mee te nemen voordat ze naar 't oppervlak gaan. Wellicht kun je nog eea winnen door je diffusor tegen de linkerruit te plaatsen.
Ik heb de indruk dat er ook erg veel licht boven zit
Ik heb het tegenovergestelde; maar dat kan ook door de slechte co2 distributie komen. Enorm lange internodes en planten naar boven groeien terwijl ze eigenlijk opzij moeten groeien; duidt ook op weinig licht.
Wat voor unit zit erboven?
 
Terug
Bovenaan