Algen piranha bak

T

ThaiFisherman

Guest
Nu heb ik in mijn piranha aquarium het volgende probleem:
12D7CA91-DEA0-4728-8340-0C72DDFB41CB_zpsx3hnqwyt.jpg


Zoals je ziet groeit er op verschillende stenen een lichte alglaag.
Ook groeit er van de weinige planten welke er in staan een klein beetje draadalg.
Normaal zou ik het met een aantal algeneters in toom houden.
Echter gaat dat in dit aquarium met 5 red belly piranha's moeilijk worden.
Op een 6 tal otoclinclus na overleeft niets het.
De otos zijn te klein en snel om bij de piranha's op het menu te staan.
Er staan niet veel planten in de bak, enkel wat javavaren, vallisneria, waternoot en zwaardplant.
Ik voeg bioCO2 toe dmv 2 flessen in de bioloog.

Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Zouden slakken een optie zijn?
Lichtsterkte verminderen zou kunnen maar de verlichting is net belangrijk ik wat deze bak zo mooi maakt.
 
Ik hoop echt dat het met die Otocinclus goed blijft gaat, maar heb er een hard hoofd in eigenlijk als ik eerlijk ben.

Maar over je vraa: hoe is de stroming je de bak eigenlijk?
 
Als het echt draadalg is dan is de co2 onvoldoende. Je kan dan dat opvoeren of de duur van het licht terugbrengen.
Met slakken pak je de oorzaak niet aan en zul je er last van blijven houden. Welke alg heb je op de stenen dan want ik zie weinig op de foto. Als je dat bruin rode bedoeld dan is dat denk ik opstartalg. Weet je de waarden en zoals Ivo al vraagt hoe is de stroming?
 
Mascha&Ivo zei:
Ik hoop echt dat het met die Otocinclus goed blijft gaat, maar heb er een hard hoofd in eigenlijk als ik eerlijk ben.

Maar over je vraa: hoe is de stroming je de bak eigenlijk?

Stroming in de bak is 1000l/u van de opvoerpomp en nog eens 1000l/u van stromingspomp.

Tot nu toe gaat het goed en zwemmen alle otos nog vrolijk rond.
 
jessicapilon zei:
Als het echt draadalg is dan is de co2 onvoldoende. Je kan dan dat opvoeren of de duur van het licht terugbrengen.
Met slakken pak je de oorzaak niet aan en zul je er last van blijven houden. Welke alg heb je op de stenen dan want ik zie weinig op de foto. Als je dat bruin rode bedoeld dan is dat denk ik opstartalg. Weet je de waarden en zoals Ivo al vraagt hoe is de stroming?

De stroming bedraagt 2000l/u.
Opstart alg zou mij verbazen aangezien het aquarium opgestart is met een draaiende bioloog en 50% water van mijn andere bak.

Dit is de alg welke ik bedoel op de steen:
6C7FC780-3256-4E96-AE47-914BC608C7B6_zpsla8xfdhq.jpg


En dit is iets moeilijker te zien maar leek mij draadalg:
7AF6BCB8-D7B9-4438-9075-053B0A21831A_zpseh0l7b9p.jpg


Ik zal mijn lichttijd terugschroeven van 10 naar 8 uur.
En meteen nog een 3e fles bioCO2 bijplaatsen.
Maar er staan maar weinig planten in deze bak.
Mijn plantenbak draaide op 2flessen, dus of het in deze bak met zo weinig planten verschil zal maken weet ik niet. Het zijn welgeteld 10 planten.
 
Jaja, Maar geen zuurstofplanten,he.
 
Bertus zei:
Jaja, Maar geen zuurstofplanten,he.

Er staat een redelijke bos waterpest achter in de hoek om de overloop uit het zicht te houden.
 
Hoe lang draait de bak nu dan?? Lijkt me toch opstartalg en draadalg.
Je moet eens de ph en de kh laten meten of een co2 indicator aanschaffen. Ik denk dat je co2 te weinig is.
Licht terugschroeven zou kunnen helpen al.Zoals Bertus al zegt mag je tijdens de eerste periode er best meer snelgroeiers in doen hoor. Die vreten de silicaten weg.
 
ph: 6.7
Gh: 8 dh
Kh: 5d
No2: 0 mg/l, niet meetbaar
No3: 35 mg/l

De bak draait nu 4 weken waarvan 1 week met vis.
Is opgestart met een bioloog welke al 2 jaar draaide en 50% water uit het andere aquarium.
 
Bij ph 6.7 en kh van 5 zit er genoeg co2 in de bak.

Wel aardig wat nitraat in de bak, dus zou wat meer planten toevoegen.
 
Ja dan heb je redelijk voldoende co2 zoals Peter ook al aangeeft.
Hier een link met info over de draadalg:
http://www.aquascaping-blog.com/draadalg

Je hebt nogal wat stenen en hout dus wellicht dat dit een goede stroming tegengaat daar waar de alg zich bevindt.
Wat ook kan is dat je op bepaalde tijden met bio co2 dus wel minder co2 in je bak hebt en er dan tekorten optreden. Dat is een nadeel van bio co2.
 
Zijn die Piranha's eigenlijk wel echt iets wat je wil? Zo niet zou ik er toch een ander thuis voor zoeken als ik jou was.
 
Ververs je wel voldoende?? Zoals Peter ook opmerkt is je nitraat nogal hoog. Geef je ook plantenvoeding?
Je zegt zelf al dat de bak 4 weken draait dus nog vrij recent. Dat zal de opstartalg veroorzaken. In water uit de oude bak zitten zo goed als geen bacterien namelijk. Ook je bodem moet helemaal indraaien dus dat geeft die bruine alg waarschijnlijk.
 
In hoeveel liter water zitten de vissen en hoe groot zijn ze? Mijn idee zegt toch ook opstartalgen, maar misschien dat het toch ook met de bezetting te maken kan hebben.
 
Rikkert zei:
In hoeveel liter water zitten de vissen en hoe groot zijn ze? Mijn idee zegt toch ook opstartalgen, maar misschien dat het toch ook met de bezetting te maken kan hebben.

Het gaat om 5 vissen, grootste is ongeveer 7cm nu.
Zwemmen in ongeveer 450l water (met aftrek van stenen en bodem).
 
jessicapilon zei:
Ververs je wel voldoende?? Zoals Peter ook opmerkt is je nitraat nogal hoog. Geef je ook plantenvoeding?
Je zegt zelf al dat de bak 4 weken draait dus nog vrij recent. Dat zal de opstartalg veroorzaken. In water uit de oude bak zitten zo goed als geen bacterien namelijk. Ook je bodem moet helemaal indraaien dus dat geeft die bruine alg waarschijnlijk.

Verversen 1x per week 1/3 deel het totale watervolume.
Nitraat is inderdaad iets hoger, maar volgens het piranha forum zal dit vooral komen door het voeren van vis en de slordige manier van eten van de piranha's.
 
Botia zei:
Zijn die Piranha's eigenlijk wel echt iets wat je wil? Zo niet zou ik er toch een ander thuis voor zoeken als ik jou was.

De piranha's zijn zeker wel wat ik wil, als ze niet zo op mijn pad waren gekomen had ik waarschijnlijk niet er voor gekozen maar ben er nu zeer tevreden mee.
Het zijn erg mooie vissen om te zien en wil ze zeker houden tot ze eventueel te groot worden en dan kunnen ze verhuizen, of naar mijn eigen grote bak of naar het piranha aquarium van een vriend.
 
2000l stroming op 450l is meer dan 4x de bak inhoud.
Er zijn voor zover ik kan zien geen dode punten in de bak.
De draadalg die er is wappert behoorlijk mee in de stroming dus dat lijkt mij ook niet het geval.
Ik ga sowieso mijn verlichtingstijd terugschroeven van 10 naar 8 uur per dag.
Twee keer in de week een kwart verversen i.p.v. 1 keer een derde.
En even afwachten of het opstart alg is.
In de tussentijd misschien toch wat neritina slakken er bij zetten om het in toom te houden tot de bak stabiel is.
 
jessicapilon zei:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1716260#Post1716260

Dit is de bak dus ook.
Ik denk dat de bio co2 toch af en toe voor een te weinig aan co2 zorgt. Anders kan ik de baardalg niet verklaren.

Dan zal ik er voor de zekerheid nog 1 bijplaatsen. Better safe than sorry ;)
 
Het is niet een kwestie van dat je nu met deze waarden te weinig co2 hebt maar als de fles op gaat raken dan krijg je vaak een wat hogere ph en dus minder co2. Bio co2 is vaak niet erg stabiel zoals de co2 uit drukflessen.
Misschien zou je eerder de flessen moeten vernieuwen?? Ik weet niet welk beleid je daar nu voor hanteert.
 
Ik werk met 2 bellentellers, zodra het minder wordt ga ik de fles vervangen, gaat meestal een beetje om en om.
Bijvoorbeeld woensdag fles 1, maandag fles 2, woensdag fles 1 weer... Enz.
 
Als het niet aan de stroming kan liggen en niet aan het co2 gehalte dan is het mij een raadsel.
In de link die je hebt kunnen lezen staat ook dacht ik dat het co2 gerelateerd moet zijn.
Is bij jou iedere dag het aantal bellen dan gelijk??
 
jessicapilon zei:
Als het niet aan de stroming kan liggen en niet aan het co2 gehalte dan is het mij een raadsel.
In de link die je hebt kunnen lezen staat ook dacht ik dat het co2 gerelateerd moet zijn.
Is bij jou iedere dag het aantal bellen dan gelijk??

Grotendeels hetzelfde, constante temperatuur en verlichting.
Ze staan in de bioloog met een lampje er boven.
Dus op het starten van de gisting en het stoppen daarmee is het tussendoor vrij stabiel.
Ik wissel ook de flessen met overlap zodat het elkaar aanvult.
 
Misschien dat een ander weet waar de draadalg door kan ontstaan.
 
Ik denk dat jullie gelijk hebben of in ieder geval dicht in de buurt.
Ik ga meer CO2 toevoegen, lichttijd verlagen en meer verversen en dan eens zien hoe het gaat.
 
Het zou ook mooi zijn als je een week lang de ph eens kon meten om te zien of er verschillen zijn.
Een continutest kan ook een optie zijn om te zien hoeveel co2 je in de bak hebt.
 
Terug
Bovenaan