algen probleem en sterfte vissen...

Knager

Well-known member
Lid geworden
18 april 2013
Berichten
104
Hoi,

ik heb sinds 10 dagen terug 3 vissen verloren ( 1 grote ancistrus ( vrouw ) en 2 ottocinclusjes ) de sterfte kan toeval zijn echter begin ik me nu wel een beetje zorgen te maken... foto's van de bak die ik in hyperlinks heb staan zijn zwaar verouderd evenals het vissenbestand

Ik hevel elke 2 weken goed af en ververs dan mijn water met circa 3 emmers ( 1 3e van inhoud bak )

ik heb een rio 180 van 1 meter breed.

Mijn bak draait altijd als een zonnetje echter begint er nu een algen probleem voor te doen, ik weet niet of dit ook de oorzaak van de vissen sterfte kan zijn? het is in een begin fase ( vermoed ik ) en wil dit graag verhelpen...

kan iemand mij wat wijzer maken wat betreft het algen soort en hoe ik dit kan oplossen ?

waterwaardes heb ik op dit moment niet aangezien ik de bak zojuist schoongemaakt heb, tevens het filter schoongemaakt in het water van het aquarium.


IMG_0923.jpg


Dit is wat al mijn planten op het moment hebben...

IMG_0924.jpg


zo ziet mijn bak eruit als ik schoongemaakt heb, heb hevig afgeheveld en bodem afgezogen maar blijft komen, heb het idee dat dit ook grotendeels van de planten afkomt.


please help me...
 
30 L in twee weken is niet heel veel. En ook niet 1/3 van de inhoud. Laten de emmers 12l zijn is het nog niet veel.
 
oke ik heb nu iig 4 emmers gedaan en dat ga ik voortaan doen gehe en elke week wat ik ook altijd deed echter door drukte minder tijd gehad...
 
maar iemand suggesties ?
 
Ik snap niet,als jij foto,s maakt met enorme vuile ruiten.
En ,Hoe schoon maak jij je filter en bodem tegelijk?


Waarom doe je dat niet om en om? of je laat de bodem, en doe alleen het filter?
 
Wil je deze vragen eens beantwoorden?

Heb je nog gewone torenslakjes in je aquarium? Of anentome helena's? (slaketende slakken).
Wat is je voederschema? Otocinclusjes hebben al veel meegemaakt voor ze bij je in de bak komen en vaak zijn ze dan totaal in de stress en volledig uitgehongerd. Waren dit nieuwe dieren of had je ze al een tijdje? Hoeveel oto's heb je? Heb je nog meer ancistrussen?
Wat zit er nog meer in je bak?
Heb je een nieuw plantje gekocht en die erbij gezet?
Heb je iets veranderd aan de bak? Heb je het licht langer aan?
Doe toch je waterwaardes eens meten.

Ik vraag je dit alles omdat ik deze alg ook heb gehad. Bij jou ziet het er nog uit als beginstadium en ik wil je graag helpen voordat het erger wordt en je net als ik gaat neigen om je bak uit het raam te gooien. Wees daarom asjeblieft eerlijk en zorgvuldig met het beantwoorden van alle vragen die hier worden gesteld want met je info kunnen we je helpen!
 
@ Lique ik heb alleen appelslakken
ik voer een keer per dag a 2 dagen

ottocinclussen heb ik zon 8 maanden gehad had er 5 nu nog 3

had 2 ancistrussen man en vrouw nu alleen het mannetje nog ( vrouwtje had ik nu 3 maanden was wel een flinke dame )

geen nieuwe planten

vissenbestand is :

10 bloedvlek terta's
1 ancistrus
6 corydoras arcuatus
4 sterbai corydoras
1 roodstaart labeo
5 dwarsband snoekjes
14 guppen waarvan er 9 weggaan
8 a 9 appelslakken

4 CPO kreeftjes

er is weinig veranderd heb alleen gesnoeid vorige week zoals ik altijd doe ook toen heb ik waterwissel gedaan zoals gewoonlijk

@bertus ik heb de bodem zoals gewoonlijk gedaan alleen ditmaal het filter erbij ivm het feit dat ik me zorgen maak om de rest van mn vissen bestand...

en ja die foto's zijn snel snel gemaakt ik heb niet de tijd om elke dag mn raampjes schoon te maken, was dus net na het schoonmaken gemaakt ;)
 
zal morgen water meten let you know
 
Zo ik zie,alleen bodemvissen?
 
zo ik zie iemand die niet wil helpen maar alleen commentaar heeft ...
 
Knager zei:
zo ik zie iemand die niet wil helpen maar alleen commentaar heeft ...

Nee,ik stelde een vraag,geen commentaar!!!!

Waren het alleen bodemvissen,die dood zijn.

Heb ik commentaar,zeg ik andere dingen.
 
sorry hoor ik zoek een oplossing ...

ik ben 2 ottocinclussen kwijt ( die ik nooit op de bodem zie )

en 1 ancistrus

verder is alles gewoon actief en eet het goed
 
4 CPO kreeftjes,vertrouw jij die?
 
ja volledig doen niets naar de vissen zelfs de slakken laten ze met rust :)
 
hierbij de waterwaardes gemeten met Tetra watertest set plus

GH 12dh
KH 8dh
PH 7.5 / 8
NH3 /NH4 0 / 0,25 mg/l
NO2 <0.3mg/l
NO3 25/50 mg/l is wat hoog zelfs na waterwissel gisteren ? kan wellicht ook komen door filter schoongemaakt te hebben ( in het aquarium water maar toch )
PO4 0.5 / 2 mg/l
Fe 0 mg/l
O2 5 / 8 mg/l


iemand suggesties, ideeen en oplossingen ivm de problemen die ik op het moment ervaar
 
Iemand pleasee ?
 
Ik zou elke week 4 emmers verversen idd,geen idee of de waarden kloppen maar de nh3/4 is echt te hoog en puur vergif voor je dieren iig.
Je geeft al aan dat je dat eerst ook deedt maar door tijdgebrek niet meer en zou dus de sterfte en alg van de laatste tijd kunnen veroorzaken.
 
Uitgaan de van de ph/kh 8/8 zit er bijna geen co2 in je bak. op de foto lijkt het me dan ook beginnende penseelalg en dat is een gevolg van....... ja co2 tekort.
Daar zit denk ik de oorzaak van je alg die je laat zien. Ik zou wekelijks minimaal 2 emmers vervangen in goede omstandigheden. Je hebt nu nog teveel giftige stoffen in je bak. Nitriet hoort er niet in en ook nh3/4 niet.
Een po4 van 0,5 tot 2 is een erg ruime marge vind ik.
 
Oke bedankt john ik zal
Morgen nog nametem de betreffende metingen die niet duidelijk zijn dat laat ik dus morgen weten

Sorry voor de late reactie had late dienst wat laat geworden gehe

Greetz remco
 
helaas geen tijd meer gehad om water te meten, wel moet ik zeggen dat de bak er na de schoonmaak eergisteren een stuk beter uitziet, verder zien de vissen er gewoon gezond uit dus maak me al wat minder zorgen :)

maandag ga ik weer waterwissel doen en opnieuw watermeten let you all know
 
thanks 4 the help so far moet morgen naar Venlo dus zie geen kans om te meten voor deze tijd
 
Terug
Bovenaan