Wat is er nieuw

Algen probleem

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi,

Sinds een tijdje is er algengroei ontstaan en ik vroeg me af wat de beste mogelijkheden zijn om de plaag te bestrijden. Ook al snoepen de garnaaltjes er goed van, ze kunnen de algen niet in toom houden. Ik weet zo goed ook niet welke algen soort er in 't aquarium zit. Hopelijk bieden de foto's verduidelijking voor suggesties. De bruine alg aanslag is gemakkelijk van de bladeren af te wrijven, en op de achterwand schraap ik met een tandenborstel de alg makkelijk van de wand af. Verder zitten er draadjes achtig structuren op de bladeren. Iemand enig idee? Sinds een paar weken gebruik ik ook een maal per week vloeibare plant voeding. De water temperatuur is 24 graden en het aantal belichtingsuren is 13.

Groeten,
Teun
 

Bijlagen

  • IMG_20200103_134326.jpg
    IMG_20200103_134326.jpg
    104.9 KB · Weergaven: 150
  • IMG_20200103_134346.jpg
    IMG_20200103_134346.jpg
    247.7 KB · Weergaven: 160
  • IMG_20200103_134355.jpg
    IMG_20200103_134355.jpg
    277.8 KB · Weergaven: 149
  • IMG_20200103_134412.jpg
    IMG_20200103_134412.jpg
    329.3 KB · Weergaven: 160
Hoe lang draait het aquarium? Wat zijn de, met druppeltest gemeten, waterwaarden? GH, KH NO3 en PO4 eventueel pH zijn belangrijk. Hoe groot is je bak? Welke verlichting heb je? Welke planten heb je? Voeg je CO2 toe?
 
Heb je ook een totaaltje van de bak ?
 
Ziezo de licht uren drastisch minderen.
Maximaal is 12 uur en het merendeel draait op 8 lichturen
 
Samenstelling:
- Neontetra (5x)
- Dwergklauwkikker (3x)
- Neocaridinia (3x)
- indische modderkruiper (5x)
- Echinodorus ocelot red
- anubias op kienhout
- Ludwigia repens rubin
- 2 cholla hout
- Hygrophila siamensis

Waterwaarden (gemeten op 3 januari):
pH= 7.5
KH= 6
GH= 6
NO2= 0.0
NO3= tussen de 15 en 20 mg/L
NH3/NH4= 0.0
PO4= 0.5
 
Het valt mij op dat er een onbalans is tussen NO3 (Nitraat) en PO4 (Fosfaat). Je zou idealiter kunnen aanhouden van de verhouding 10:1 - 20:2 - 30:3 is om het even niet al te ingewikkeld te maken. NO3 zou in jouw geval terug mogen naar 10 mg/l en voor het PO4 gehalte mag je omhoog werken naar 1 mg/l. Het verlagen van de NO3 waarde krijg je voor elkaar door een waterwissel te doen. En het verhogen krijg je voor elkaar door PO4 toe te voegen.

Verder zou ik je sterk adviseren om het aantal lichturen terug te brengen naar 8 uur. En iedere week een waterwissel van 50% te gaan uitvoeren. Zeker met die hoeveelheid algen is dat een goed idee lijkt mij. Maar als anderen hier anders over denken of er iets aan toe te voegen hebben lees ik dat graag!
 
Hoe lang draait deze bak nu? Je hebt vrij weinig co2 en dat met een belichting van 13 uur is niet ideaal. Daarbij vraagt een Anubia een plekje met minder licht.
 
-verlichting naar 8uur brengen
- c-bron toevoegen
-no3/po4 meetbaar houden
 
Dank voor jullie adviezen, hopelijk zal het werken!
 
Samenstelling:
- Neontetra (5x)
- Dwergklauwkikker (3x)
- Neocaridinia (3x)
- indische modderkruiper (5x)
- Echinodorus ocelot red
- anubias op kienhout
- Ludwigia repens rubin
- 2 cholla hout
- Hygrophila siamensis

Waterwaarden (gemeten op 3 januari):
pH= 7.5
KH= 6
GH= 6
NO2= 0.0
NO3= tussen de 15 en 20 mg/L
NH3/NH4= 0.0
PO4= 0.5

Als deze waterwaarden juist zijn moet worden opgemerkt dat je CO2 niveau aan de krappe kant is met 7.5 mg/l daar waar zo'n 23 mg/l een goed level zou zijn. De Anubias wil een beschaduwd plekje. De Echinodorus wil wel licht en voeding bij de wortels. Een Ludwigia wil ook licht, voedsel bij de wortels Het licht zou ik zo'n 8 uur op de hoogste intensiviteit laten branden. Het licht mag in gedimde vorm daarbuiten gerust langer branden. (Bij mij brand het licht van s'morgens 8:30 uur tot s'avonds 23:00 uur. Maar het brand maar 8 uur op bijna (95% ) volle kracht.)
 
Als deze waterwaarden juist zijn moet worden opgemerkt dat je CO2 niveau aan de krappe kant is met 7.5 mg/l daar waar zo'n 23 mg/l een goed level zou zijn. De Anubias wil een beschaduwd plekje. De Echinodorus wil wel licht en voeding bij de wortels. Een Ludwigia wil ook licht, voedsel bij de wortels Het licht zou ik zo'n 8 uur op de hoogste intensiviteit laten branden. Het licht mag in gedimde vorm daarbuiten gerust langer branden. (Bij mij brand het licht van s'morgens 8:30 uur tot s'avonds 23:00 uur. Maar het brand maar 8 uur op bijna (95% ) volle kracht.)

Waarop baseer je de CO2 waarden? Die heb ik niet gemeten namelijk
 
Op basis van het pH gehalte en het kH gehalte kan het CO2 gehalte berekend worden. ;-)
Heb je een link of verwijzing naar iets wat dat uitlegt? Ik vind tot nu toe nog geen betrouwbare bronnen
 
Google eens op ph/kh tabel en dan zie je de tabel wel voorbij komen .
 
 
Heb je een link of verwijzing naar iets wat dat uitlegt? Ik vind tot nu toe nog geen betrouwbare bronnen
Die is in de tussentijd gegeven door Ben en John. Hoe staat het er inmiddels voor met de bak? Ik vond het erg leuk om dit allemaal te ontdekken en leren, ik hoop dat jij het ook voor elkaar krijgt om te genieten van het bestrijden van de algen. Als je het eenmaal begrijpt is het bijna leuk om weer wat algen in je bak te krijgen om weer eens te kunnen gaan zoeken naar een oplossing.
 
Tussen de verschillende tabellen zit weleens een klein verschil maar voor onze hobby zal dat weinig invloed hebben hoor.
 
Misschien heb je vwb de samenhang tussen ph, kh en co2 iets aan de uitleg hier:


Deze samenhang geldt alleen of vooral wanneer er geen chemische veranderingen zijn in het water die hier invloed op (kunnen) hebben.

Mijn eigen versie die waarschijnlijk niet volledig accuraat is technisch gezien, maar die hier voldoende is om de bakken algvrij/arm te houden:

Ph is de zuurgraad van het water. Standaard zit de zuurgraad van kraanwater meestal ergens tussen 7 en 8.
Kh is de tijdelijke hardheid van het water.
Wanneer er geen chemische invloeden zijn kan je aan deze 2 samen aflezen hoeveel co2 er in het water zit.
Co2 is een zuur (koolzuur).

Normaalgesproken is er een balans tussen de hoeveelheid co2 in het water en die in de lucht erboven.

Wanneer de kh gelijk blijft en je voegt co2 toe aan het water, dan zal de ph, dus de zuurgraad dalen. Het water wordt zuurder. Dan is er onbalans met de lucht erboven en de overtollige co2 zal via de oppervlakte willen verdwijnen. Bij veel oppervlaktebeweging (dus veel oppervlak) verdwijnt het sneller.
Wanneer die co2 verdwijnt stijgt dus ook de zuurgraad van het water weer.

De kh vormt eigenlijk een buffer voor deze daling/stijging. Het maakt het water stabieler.
Wanneer de kh hoger is, dan zal de daling/stijging van de ph minder snel gaan.
Wanneer de kh lager is zal de verandering sneller gaan. Dat betekent dus ook dat een verandering van de kh bij gelijk co2, een invloed zal hebben op de ph.


Elke plant heeft 3 dingen nodig om te leven en te groeien, licht, voeding en co2.

De mate waarin een plant dat nodig heeft kan je ruwweg verdelen in laag, midden en hoog. Veel planten zitten ergens tussens deze waarden of voelen zich goed bij bijvoorbeeld 2 waarden.

Bij bovenstaande kan je zeggen dat licht de aanjager is van groei. Een plant kan alleen meer groeien wanneer hij daarvoor geschikt is en voldoende voeding en co2 tot zijn beschikking heeft.

Dus alleen wanneer je planten, de verschafte intensiteit qua licht, voeding en co2 bij elkaar passen, dan voelen je planten zich prettig en zullen ze de toegediende voedingsstoffen benutten en heb je een minimum aan alg in de bak. Er blijft niet voldoende over voor de algen omdat de planten alles opgebruiken.
Dit houdt dus ook in dat de planten ongeveer bij elkaar moeten passen qua behoefte, anders kan je niet dat geven wat ze nodig hebben.

Bij laag licht heb je planten nodig die daar van houden. Vaak wordt anubias en javavaren genoemd maar er zijn er nog veel meer. De voeding en co2 die standaard in kraanwater zit is doorgaans genoeg om deze planten zich prettig te laten voelen, mits je het licht daar op aanpast. Wamneer je licht te hoog is kan je kiezen voor beperking van licht middels bijvoorbeeld drijfplanten of andere lampen. Ook iets dat het water kleurt kan daarbij helpen mits dat bij je aquarium en je bewoners past. De kleur zal ook licht tegenhouden.

Ga je voor de combinatie midden licht en middenplanten dan zal je ook voeding moeten gaan geven en co2 toedienen. Het co2 hoeft niet veel te zijn maar wel wat. Geef je geen voeding en/of co2 bij dan zullen de minder kieskeurige algen feestvieren en zich gaan ontwikkelen. Aan het soort alg kan je soms wat aflezen asn waar het probleem zit. Wanneer je planten minder fris zijn zit vaak (ook) een probleem in voeding, wanneer draadalgen ontstaan is er vaak te weinig co2 in het water voor het type plant en/of de lichtintensiteit die wordt geboden.

Bij de groep hoog geldt hetzelfde maar dan nog sterker uiteraard.
Het maakt niet uit wat je kiest, zolang alle 4, plant, licht, voeding en co2 op elkaar zijn afgestemd zijn je planten happy en je algen daardoor niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij bovenstaande kan je zeggen dat licht de aanjager is van groei

Normaliter wel inderdaad maar soms kan je bij een tekort ook een versnelling in de groei waarnemen zodra je dit tekort opheft. Maar in principe is licht zoals Marjan al zegt de aanjager.
 
Normaliter wel inderdaad maar soms kan je bij een tekort ook een versnelling in de groei waarnemen zodra je dit tekort opheft. Maar in principe is licht zoals Marjan al zegt de aanjager.

Ik dacht dat dat precies zo stond in wat ik zei, licht is de aanjager van groei, de plant wil groeien omdat er meer licht is. Wanneer er niet voldoende voeding en/of co2 is kan dat niet en dat zal tot onbalans en dus algen in de bak leiden.

Wanneer de plant niet geschikt is voor de grote hoeveelheid licht maakt de toevoeging van voeding en/of co2 het probleem juist alleen maar groter en zal er ook onbalans zijn in de bak.

Daarom is het zo belangrijk niet eerst te kijken naar wat er nu in de bak is aan voeding en co2, maar eerst naar welke planten je hebt (en bewoners) en wat deze nodig hebben en of ze bij elkaar passen. Daarna kan je de juiste omstandigheden creëeren.

Wanneer je deze stap overslaat kan je dingen gaan toevoegen maar krijg je nooit een goede balans.

Heel concreet voor de situatie van topicstarter, zou ik of kiezen voor minder licht en het plantenbestand daar op aanpassen. De anubias is de enige plant die van dit bestand echt goed met matig licht om kan gaan. De andere planten zijn planten voor gemiddeld dus normaal licht.die zullen niet optimaal gaan groeien bij heel weinig licht.
De andere optie is het toevoegen van co2 in lichte mate, bij dit bestand zou ik zelf niet hoger dan een 15mg co2 per liter gaan zitten, en de voeding daar op aanpassen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus alleen wanneer je planten, de verschafte intensiteit qua licht, voeding en co2 bij elkaar passen, dan voelen je planten zich prettig en zullen ze de toegediende voedingsstoffen benutten en heb je een minimum aan alg in de bak. Er blijft niet voldoende over voor de algen omdat de planten alles opgebruiken.

Hier schrijf je er blijft niet voldoende over voor de algen als de planten goed groeien. Nu doseren de EI gebruikers flink over en ook daar zie je ondanks de vele voeding die overblijft geen algen. Ik denk dat het meer zo is dat algen zich bij tekorten snel ontwikkelen en al helemaal niet op goed groeiende planten. Algen zie je juist bij tekorten dus als er weinig of geen voeding in de bak is. Als je geen voeding zou toevoegen dan zou er zoals jij het omschrijft geen voeding voor de algen meer zijn maar dit is dan toch vaak het moment dat ze de kop opsteken. Algen krijg je dus juist bij tekorten.
 
Hier schrijf je er blijft niet voldoende over voor de algen als de planten goed groeien. Nu doseren de EI gebruikers flink over en ook daar zie je ondanks de vele voeding die overblijft geen algen. Ik denk dat het meer zo is dat algen zich bij tekorten snel ontwikkelen en al helemaal niet op goed groeiende planten. Algen zie je juist bij tekorten dus als er weinig of geen voeding in de bak is. Als je geen voeding zou toevoegen dan zou er zoals jij het omschrijft geen voeding voor de algen meer zijn maar dit is dan toch vaak het moment dat ze de kop opsteken. Algen krijg je dus juist bij tekorten.

In mijn stukje beperk ik me tot dat stuk waar ik zelf ervaring mee heb.

Ik ken de theorie dat er nooit een teveel is, altijd een tekort. Wij vullen die zin hier thuis altijd aan met: al is het maar een tekort aan water.

Wanneer planten en licht bij elkaar passen dan moet er in elk geval voldoende voeding en co2 aanwezig zijn om de door het licht gestuurde groei mogelijk te maken. Is dat een betere omschrijving?

Ik denk dat mijn stuk al een enorme stortvloed van informatie is voor de topicstarter. Ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden en dat maakt de formulering soms minder accuraat dan ik zou willen.
 
Er kan wel een teveel zijn Marjan want voeding kan op den duur toxisch worden voor de planten en dat wil je ook niet hebben natuurlijk maar zoals wij werken binnen de hobby zal dat eigenlijk niet snel voorkomen en ja algen ontstaan door een tekort 😉.
Als wij een bak zouden nemen zonder welke vorm van voeding ook maar dan zie je snel algen opduiken en juist door het tekort. In het water zit dan alweer voldoende voeding voor de algen om op te duiken terwijl we niks toevoegen, kortom ze hebben eigenlijk altijd genoeg voeding om te kunnen woekeren.
 
Er kan wel een teveel zijn Marjan want voeding kan op den duur toxisch worden voor de planten en dat wil je ook niet hebben natuurlijk maar zoals wij werken binnen de hobby zal dat eigenlijk niet snel voorkomen en ja algen ontstaan door een tekort 😉.
Als wij een bak zouden nemen zonder welke vorm van voeding ook maar dan zie je snel algen opduiken en juist door het tekort. In het water zit dan alweer voldoende voeding voor de algen om op te duiken terwijl we niks toevoegen, kortom ze hebben eigenlijk altijd genoeg voeding om te kunnen woekeren.

De discussie tekort of teveel is wat mij betreft vrij zinloos. Een tekort van het één is altijd een teveel van het ander.
 
Het is maar net hoe je het wil noemen inderdaad 😀
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Hmm, de bak is inmiddels nog niet veel veranderd. Logisch, veranderingen in de bak door aanpassingen aan het aantal lichturen neem je niet direct waar. De lichturen zijn inmiddels van 13 uur naar 8 uur gezet. Ik vraag me inderdaad af wat voor soort alg ik in de bak heb, aan de hand daarvan hoop ik te achterhalen wat de oplossing is. Ik waardeer jullie tips en uitleg enorm! Het is inderdaad kei interessant ermee bezig te zijn en te achterhalen wat het probleem is en hoe dit op te lossen! @GCJ ik vond het juist geen overwelming aan informatie! Ik ben bekend met de termen door mijn studies in toegepaste biologie en plantwetenschappen. Gelukkig is de alg nog geen groot probleem of plaag. De alg is aanwezig maar niet dusdanig veel dat het problemen veroorzaakt. Gelukkig heb ik de alg vroeg waargenomen dus kunnen snel de gepaste maatregelen worden genomen om de ultieme balans te creëren!!
 
Hmm, de bak is inmiddels nog niet veel veranderd. Logisch, veranderingen in de bak door aanpassingen aan het aantal lichturen neem je niet direct waar. De lichturen zijn inmiddels van 13 uur naar 8 uur gezet. Ik vraag me inderdaad af wat voor soort alg ik in de bak heb, aan de hand daarvan hoop ik te achterhalen wat de oplossing is. Ik waardeer jullie tips en uitleg enorm! Het is inderdaad kei interessant ermee bezig te zijn en te achterhalen wat het probleem is en hoe dit op te lossen! @GCJ ik vond het juist geen overwelming aan informatie! Ik ben bekend met de termen door mijn studies in toegepaste biologie en plantwetenschappen. Gelukkig is de alg nog geen groot probleem of plaag. De alg is aanwezig maar niet dusdanig veel dat het problemen veroorzaakt. Gelukkig heb ik de alg vroeg waargenomen dus kunnen snel de gepaste maatregelen worden genomen om de ultieme balans te creëren!!

Ik heb net naar je foto's gekeken en je berichten terug gelezen. Je hebt neem ik aan inmiddels voeding bij de wortels van de echinodorus gedaan?

De alg ziet er voor mij niet uit als draadalg. Draadalg zie ik hier als een klein groen speldeknopje op hout of een plant, wat erg vast zit en waar enkele echt lange draden, groenig, uitgroeit, soms de hele bak door. Wanneer het veel wordt worden het groene flarden, wat fluwelig.

Wat ik bij jou zie lijkt meer op baardalg of staghorn. 2 algsoorten die nauw aan elkaar verwant zijn maar doorgaans met verschillende oorzaken geassocieerd worden.

Baardalg zie je vaak bij te lage co2 of schommelende co2/ph. Staghorn zie ik nog wel eens langskomen bij bakken met een hoge organische belasting en vuil. Ik zie ook andere dingen daarbij genoemd worden maar ik heb zelf geen ervaring met staghorn.

Ik vind je anubias er niet goed uitzien. Op de foto lijkt deze in behoorlijk veel licht te staan. Klopt dat? Wij hebben ook anubias gehad die er zo uitzag, en dat was in teveel licht.

Inmiddels ziet die er zo uit in minder licht:
IMG_20200105_144712.jpg


Het kan een andere soort zijn, maar licht deed hier veel.

Ik heb begrepen dat je bak ook nog vrij jong is. Wanneer wij een bak starten gaan we ook altijd nog van alles veranderen om het in balans te krijgen 🙂

Hoe groot is je bak?
 
Ik heb net naar je foto's gekeken en je berichten terug gelezen. Je hebt neem ik aan inmiddels voeding bij de wortels van de echinodorus gedaan?

De alg ziet er voor mij niet uit als draadalg. Draadalg zie ik hier als een klein groen speldeknopje op hout of een plant, wat erg vast zit en waar enkele echt lange draden, groenig, uitgroeit, soms de hele bak door. Wanneer het veel wordt worden het groene flarden, wat fluwelig.

Wat ik bij jou zie lijkt meer op baardalg of staghorn. 2 algsoorten die nauw aan elkaar verwant zijn maar doorgaans met verschillende oorzaken geassocieerd worden.

Baardalg zie je vaak bij te lage co2 of schommelende co2/ph. Staghorn zie ik nog wel eens langskomen bij bakken met een hoge organische belasting en vuil. Ik zie ook andere dingen daarbij genoemd worden maar ik heb zelf geen ervaring met staghorn.

Ik vind je anubias er niet goed uitzien. Op de foto lijkt deze in behoorlijk veel licht te staan. Klopt dat? Wij hebben ook anubias gehad die er zo uitzag, en dat was in teveel licht.

Inmiddels ziet die er zo uit in minder licht:
Bekijk bijlage 286648

Het kan een andere soort zijn, maar licht deed hier veel.

Ik heb begrepen dat je bak ook nog vrij jong is. Wanneer wij een bak starten gaan we ook altijd nog van alles veranderen om het in balans te krijgen 🙂

Hoe groot is je bak?

Ah dankjewel, baardalg komt het meest in de buurt als ik 't zo vergelijk. Mooie anubias! Ik zoek inmiddels ook licht dimmende factoren voor boven de anubias, iets van drijfplanten. Dat moet hopelijk gaan helpen. De bak is 60 x 30 x 30
 
Ah dankjewel, baardalg komt het meest in de buurt als ik 't zo vergelijk. Mooie anubias! Ik zoek inmiddels ook licht dimmende factoren voor boven de anubias, iets van drijfplanten. Dat moet hopelijk gaan helpen. De bak is 60 x 30 x 30

Wij hebben ook plaatselijk licht gedimd in onze bakken. In de bak met lichtkap doen we dat middels drijfplanten. Hoornblad, kikkerbeet en drijvende bamboe zijn goede opties.

Bij kikkerbeet kan je het op de plek houden door gebruik te maken van bijvoorbeeld een drijvend rondje van luchtslang of rietjes. Deze kan je evt met een zuignap aan de wand vastzetten.
 
Eigenlijk komt alles weer terug bij iets wat ik hier telkens herhaal.
Het begin moet zijn dat men planten kiest die bij de aanwezige of te kopen hardware past. En dat begin is dus altijd bij het licht. (Denk aan de gouden driehoek.) Maar meteen daarna ook of men al of niet CO2 wenst toe te voegen. De plantenkeuze moet uiteraard op elkaar afgestemd zijn. Doordat alle planten een bepaalde tolerantie hebben op allerlei gebied kan er een totale keuze komen. Daarna volgt de verdere bemestingsvraag.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan