Algen probleem

KevinK

Well-known member
Lid geworden
16 december 2013
Berichten
509
Hallo iedereen,

Ik blijf maar last houden van naar wat ik denk Bruin alg, Momenteel zitten meerdere van mijn planten weer helemaal onder.

Ik knip continu de "besmette" bladeren weg en ik kan gewoon het alg weg vegen als het moet.

362635_0_82_img_0782.jpg


Mijn water waarden :

PH 7,5
KH 6
GH 8
NH3 0
NO2 0
NO3 10
PO4 1

Momenteel staat mijn licht aan vanaf 14.00 tot 11.00.

Nu mijn vraag kan ik nog iets doen aan dit probleem, ik begin momenteel redelijk te einde raad te raken.......
 
Bladeren afknippen heeft ook geen zin natuurlijk,hoe lang staat de bak al?
 
Bak pas opgestart? Dan is er niet veel aan de hand..schoonvegen en geduld.

Kan komen door silicaten in je bodem of kraanwater, ammonium in je water (bacterien doen nog niet al hun werk) , en je planten moeten nog aan de groei komen ( dus wat plantenvoeding toevoegen bijv profito en wat easylife carbo voor de koolstofbehoefte van de planten).
 
In de regel trekt dit na enkele weken wel weg als alles goed op de rit is.
Zoals al opgemerkt heeft wegknippen geen zin en kun je het net zo goed wegvegen. Het is ook een bacterie en geen echte alg.
Als je er toch al langer last van hebt of dat het blijft dan zou je eens de silicaatwaarde van je water en van het kraanwater moeten bepalen.
 
Bedankt voor de reacties,

Ik zal stoppen dan met het afknippen van bladeren, ik had namelijk het idee dat hierdoor de verspreiding minder werd.

Nee mijn bak is niet pas opgestart deze draaid al sinds december, in het begin had ik nergens last van het is eingelijk later gekomen.

Momenteel voeg ik ook al profito toe, ook een tijdje Nitro en Fosfo omdat mijn waarden steeds 0 waren. Maar gelukkig is dit gestabiliseerd en blijft dit nu wel NO3 10 en PO4 1.

Is er ook een mogelijkheid dat de standaart profito toevoeging niet voldoende is ? Of eventueel het licht nog een uur omhoog gooien ?

De sillicaatwaarde, kan neem ik aan gemeten worden met druppel testers, die zal ik dus wel even bij de aqua winkel halen. Maar nu de vraag als deze te hoog is hoe krijg ik dit uit mijn water ?
 
Okee..draait dus al een tijdje.
Kan ook vrijkomen uit je bodemmateriaal ( zand en glas ). Wat ligt er als bodem?
Vaak ligt daar dan het probleem.
Je kunt bijv. van jbl silicaattest-setje gebruiken.
 
Ik heb gewoon grind als bodem liggen (Akwaline Self Cleaning Substraat 5 zwart ).

self-cleaning-substraat-5-ltr-fijn.jpg


Zal eens maandag een test setje meenemen bij de Aqua zaak om te testen ben hier nu wel benieuwd naar :)
 
Bruine alg of kiezelwieren kunnen ook ontstaan in niet juist verlichte bakken (te weinig licht of te kort). Maar jij verlicht 9 uur (lijkt me lang genoeg) en op de foto lijkt het me ook genoeg ( welke verlichting gebruik je?)

Okee je hebt die bodem. Is niet zo gewoon hoor volgens de beschrijving van de fabrikant zou je dan meteen kunnen opstarten zonder in te draaien. Heb je wel je bak in laten draaien?
 
Ik gebruik een 30W ( Tropical lamp / plantengroei ) en een normale verlichting lamp 30w.
momenteel heb ik het merk helaas niet bij de hand, dit kan ik later nog even posten.

Ik heb de bak gewoon ingedraaid, dus niet gelijk in gebruik genomen met vissen :)
 
Verlichting lijkt me ook genoeg dan.
Indraaien ook gedaan. Mooi zo. (checklist afwerken ;) )
En je filter? Maak je hem vaak schoon? Denk je dat de bacterie-opbouw er is?
 
Me filter draaid vanaf midden december , zonder schoon te maken.

Heb alleen in begin januari een filtermat vervangen voor filterwatten omdat ik last had van zwerfvuil. Momenteel zijn me slangen wel wat vies die wil ik maandag even schoonmaken :)
 
Okee, lekker met rust gelaten dus.

Tsja, dan vrees ik dat je kraanwater aardig wat silicaten bevat en dat je bij waterversen het er steeds weer inbrengt.
Dus dan even meten en plaatsen hier.

Hoornblad en waterpest ed snelgroeiers halen ook silicaten weg. Zou je dus tijdelijk even veel van kunnen inzetten.
Otocinclus en crgarnalen eten ook veel van de bruinalg op.

JBL heeft silcatex dat je in je filter moet stoppen, maar dat haalt ook een deel van je po4 naar beneden. Dus zou ik alleen als laatste "redmiddel" inzetten.
 
Ik ga maandag gelijk ff een test setje halen, moet toch nog langs de Aqua zaak, even een nieuwe Ramirezi Cobalt halen, een vrouwtje heeft helaas de geest gegeven :(

Waterpest is helaas geen optie dat hou ik voor geen meter, waarschijnlijk omdat me water te warm is ( 25 graden ) , moet even kijken of ik aan hoornblad ergens kan komen op 1 of andere vage manier heeft mijn aqua zaak dit nooit. Kan eventueel cacomba ook ( schijnt ook moeilijk te houden te zijn ? )

CR garnalen heb ik helaas slecht ervaringen mee, dit is duur vis voer gebleken :p
 
Self Cleaning Substraat 5 ltr. 'grof'
Self Cleaning Substraat 5 ltr. 'grof'

direct leverbaar


Maak uw keuze:Antraciet Cappuccino Polar Sahara

Maak uw keuze:2 - 4 mm

Aantal:

� 30,99

Info voordat je bestelt
Prijs incl. btw

Productomschrijving



Self Cleaning Substraat van Akwaline heeft de volgende voordelen:


absorbeert / ontleedt schadelijke verbindingen zoals: nitriet, ammonium,
ammoniak, chloor watermoleculen, enz.


bindt snel fosfaat en nitraat, geschikt als planten bemesting.


beperkt de noodzaak van extra bemesting van de planten, het substraat bevat alle belangrijkste voedingsstoffen voor planten.


vermindert de groei van algen door een lichte reflex laag en hierdoor in staat om het licht effici�nt te gebruiken.


cre�ert een gezondere omgeving voor de dieren en planten.


reinigt het aquarium op biologische wijze door het cre�ren van geschikte omstandigheden voor bacteri�le groei.


handhaaft het biologisch evenwicht in het aquarium.
minder vaak water verversen.


geen scherpe randen.
werkt als een katalysator.
actief van 3 tot 5 jaar.
vermindert schadelijke verbindingen.
stabiliseert het water pH in een bereik van 6,8-7,2.
Het aquarium is klaar voor gebruik zodra het ge�nstalleerd is

Aanbevolen hoeveelheid: -> 25L / 100-150L.

Voor het bemesten van de planten is een laag van 4 tot 6 cm vereist
 
KevinK zei:
Ik ga maandag gelijk ff een test setje halen, moet toch nog langs de Aqua zaak, even een nieuwe Ramirezi Cobalt halen, een vrouwtje heeft helaas de geest gegeven :(

Waterpest is helaas geen optie dat hou ik voor geen meter, waarschijnlijk omdat me water te warm is ( 25 graden ) , moet even kijken of ik aan hoornblad ergens kan komen op 1 of andere vage manier heeft mijn aqua zaak dit nooit. Kan eventueel cacomba ook ( schijnt ook moeilijk te houden te zijn ? )

CR garnalen heb ik helaas slecht ervaringen mee, dit is duur vis voer gebleken :p

Je moet ook warmwater waterpest hebben.
Niet de koudwater variant.

Hoornblad hebben ze niet.

Ik wel, heb beide.

Denk dat de bodem het probleem is.
 
Okee. Ben benieuwd naar de uitkomst.

Hoornblad en andere snelgroeiers anders online bestellen? Cabomba kan ook.

CR's als visvoer is idd beetje jammer en niet de bedoeling ;)
 
waarom zou dit eventueel met de bodem te maken hebben ? Ik lees namelijk niks slechts in de beschrijving of zie ik iets over het hoofd ?
 
Bodems bevatten zand en glas, daarin zitten silicaten en die worden afgegeven aan het water. Daarom oa. dien je een nieuwe bodem goed uit te spoelen, voordat je hem gaat gebruiken.
 
o zie net dat je vraag aan Bertus is gesteld ;)

Weet je dergelijke bodems beloven heel veel, maar duur en beinvloeden het indraaiproces.
Start zelf liever met "gewoon" fijn goed gewassen grind en draai met snelgroeiers en filters een paar weken mijn bak(ken) in..beetje vlokvoer voor de bacteriegroei en gaan...
 
@Bertus.. jij woont toch vlakbij Kevin? Veel silicaten in jullie kraanwater?
 
Ok ik was namelijk al bang dat ik de bodem moest vervangen :$ Die zakken kosten 30 euro per stuk dus het was een duur geintje. Zal maandag even cacomba kopen en ergens online hoornblad bestellen.

Even offtopice ? heeft er iemand ervaring met de standaart plantenvoeding van ww.aqariumbemesting.nl ?
 
@ peter, Ik ververs zon 30% water iedere week.
 
peterdenhaag53 zei:
@Bertus.. jij woont toch vlakbij Kevin? Veel silicaten in jullie kraanwater?

Het laagst, 5,5.

Component Eenheid Zuid
Holland* Zeeland* Noord
Holland* Limburg* WLB
norm1 Spa
blauw Soort water leiding leiding leiding leiding leiding fles Zuurtegraad pH 8.6 8.3 8.36 7.20 7.0<pH<9.5 6 Jaar van meting 2001 2001 2002 2001 Aluminium �g/l Al 5 <5 <200 Ammonium mg/l N < 0.02 <0.03 <0.2 Cadmium �g/l Cd < 0.2 <0.13 <0.2 <5 Calcium mg/l Ca 49 44 72 4.5 Carbonaat mg/l CO3 5 0.8 Chloride mg/l Cl 51 18 90 7 <150 5 Fluoride mg/l F 0.22 0.16 <1.1 Geleidingsvermogen mS/m 42.7 33.4 58.9 41.5 <125 IJzer mg/l Fe < 0.01 0.005 <0.01 <0.2 Kalium mg/l K 4.4 2.7 4.1 3.3 0.5 Koper �g/l Cu 1.1 38 <5 <2000 Component Eenheid Zuid
Holland* Zeeland* Noord
Holland* Limburg* WLB
norm1 Spa
blauw Lood �g/l Pb < 5 <1.6 <1 <10 Magnesium mg/l Mg 8,8 4.2 8.9 15 1.3 Mangaan mg/l Mn < 0.01 <0.001 <0.01 <0.05 Natrium mg/l Na 31 14 74 11 <150 3 Nitraat mg/l N 1.3 0.5 5.7 0.7 <50 1.9 Nitriet mg/l N < 0.01 < 0.003 <0.01 <0.1 Silicaat mg/l Si 5.5 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!






Klik de link aan.

Read more: http://www.lenntech.nl/samenstelling#ixzz2uiflAMXT
 
Waterverversen ...was vraag van John.

Zeker duur die bodem..pffff.. zou ik nooit meer doen. Gewoon fijn grind of rivierzand en dat heel goed wassen.

Geen ervaring zelf met die plantenvoeding, maar heb wel veel positieve verhalen hierover gelezen.
 
peterdenhaag53 zei:
Bodems bevatten zand en glas, daarin zitten silicaten en die worden afgegeven aan het water. Daarom oa. dien je een nieuwe bodem goed uit te spoelen, voordat je hem gaat gebruiken.
Blijft dan toch oplossen?
 
O sorry had ik evne niet gezien :$ Leer voor de volgende keer indd gewoon fijn grind kopen. Het leek namelijk als beginner zo geweldig omdat je er "niks" aan hoef te doen.

Hoe hoog mag je silicaat niveau zijn in je bak ?
 
Okee Bertus..5,5 mg/l . is niet veel dus. Even opgezocht, maar schijnt gemiddeld op 10 mg/l te zitten in Nederland.
Verklaart dan ook niet de bruinalg van Kevin.
 
Bertus zei:
peterdenhaag53 zei:
Bodems bevatten zand en glas, daarin zitten silicaten en die worden afgegeven aan het water. Daarom oa. dien je een nieuwe bodem goed uit te spoelen, voordat je hem gaat gebruiken.
Blijft dan toch oplossen?

Ja, Bertus. Maar neem niet aan dat die bodem van dat merk zoveel silicaten bevat.
 
Ik zal vanavond even wat meer foto's ervan posten, misschien is het wel geen bruinalg :(
 
Nee,komt dat er goed water gepompt wordt.
 
KevinK zei:
O sorry had ik evne niet gezien :$ Leer voor de volgende keer indd gewoon fijn grind kopen. Het leek namelijk als beginner zo geweldig omdat je er "niks" aan hoef te doen.

Hoe hoog mag je silicaat niveau zijn in je bak ?

Tsja, dat vinden de fabrikanten nou zo prettig he. Geld schudden uit onze portemonnees.

Liefst zo laag mogelijk, maar in een goed ingedraaide bak levert het eigenlijk nooit problemen op. Heb je misschien nog veel stenen in je bak? Heb je een totaalfoto van je bak?
 
KevinK zei:
Ik zal vanavond even wat meer foto's ervan posten, misschien is het wel geen bruinalg :(

:thumbs:

Die zie ik dan morgen wel. Ga nu met mijn vrienden en zoon naar mijn clubje kijken tegen nac ;) Effe wat drinken en dan naar stadion.

Succes.
 
Is goed zal in de loop van de avond even wat foto's posten van me bak :) Overigens heb ik geen steen, alleen hout.

Veel succes vanavond moet te doen zijn NAC ;) Kan zijn dat ik ook pas maandag weer reageer ligt aan de uitslag van mijn cluppie morgen, Feyenoord :D
 
Ahh...hoop dat ze winnen! Morgen feestuhhhh dan ;)
 
Terug
Bovenaan