Algen probleem

P

preddy

Guest
Hallo allen,

Dit is mijn eerste bericht op dit Forum en wil hierbij vragen naar een oplossing van mijn algenprobleem.

Mijn aquarium is 100x45x50 inclusief verwarmingselement, co2 systeem en externe filter.
Het aquarium bevat de volgende vissen.
2x gourami
5x neon tetra
5x roodkopzalm
2x L nummer
5x kegelvlek barbeel
1x labeo


Nu heb ik last van een bepaald soort alg waarvan ik niet weet wat het is zie foto's:

wat kan ik hier het beste aan doen. Welke algeneters zijn aan te raden?

9-vLQ0rpo-clJQWu2mtdBaOFlZQ2FnIr.jpeg

9-vLQ0rpo-clJQWu2mtdBaOFlZQ2FnIr.jpeg

9-vLQ0rpo-clJQWu2mtdBaOFlZQ2FnIr.jpeg
 
Weet jij ook je waterwaarden? Belangrijk te weten wat je mist.
Voordat je zo maar algenetters bijzet.
 
Ik test mijn waarden met de JBL easytest test strips. Hierbij geeft hij aan dat alle waarden goed zijn.Ik kan alleen niet nauwkeurig aangeven wat de exacte waarde zijn op deze manier.
 
Hoe lang laat je je lampen per dag aanstaan? en hoe vaak voer je?
 
Mijn lampen staan 9 uur per dag aan en ik voer 1 keer in de 2 dagen.
 
Breng dat maar naar 10 - 12 uur (langzaam opbouwen). Mooiste is nog een pauze van ca. 2 uur in het midden van de dag.
Wat is je CO2 gehalte? Hoe vaak doe je waterwissel (en hoeveel ongeveer).
 
Algenprobleem en dan licht verlengen?
Wakkert tekorten nog meer aan mijns inziens.
Heb je daar een uitleg bij?

~ Ivo
 
Volgens mij zie ik op de valisineria tevens bruin alg....bij verlengen van het licht naar zeg 10 uur met een pauze van 2 uur heb je twee keer 5 uur. Hij gebruikt tevens CO2 naar mijn idee hebben de planten te weinig voor achter elkaar 9 uur maar moeten ze voldoende hebben voor twee keer 5 - 6 uur. Planten staan nog niet zo lang (3 mnd ongeveer).

Tevens uiteraard gevraagd naar CO2 gehalte....
 
11.5 mg/pl is het co2 gehalte. Dit is via de PH KH calculator berekend. Waarbij ik mijn PH en KH niet uiterst nauwkeurig vast kan leggen.
 
Kun je mij ook vertellen van welk alg ik hier last heb?
 
Ik ben het met Ivo eens dat we nu niet moeten gaan verlengen want er is een tekort ergens en dan wordt dit nog groter omdat de vraag toeneemt.

Ik zou de TS toch willen verzoeken om de waterwaarden te achterhalen.

De foto svind ik niet geweldig en durf amper te zeggen wat ik zie maar ik denk dat ik draadalg zie en zoals Ivo al zegt iets wat bruin is.

Hoelang draait deze bak?
Ik zou anders toch vragen of de lfs met druppels de waarden kan meten en als dat niet kan dan de waarden zo goed mogelijk aangeven.
Anders is het lastig om vast te stellen waar de tekorten zitten.

De meeste algeneters eten niet echt alg dus dat zou ik eerst niet doen maar proberen om de oorzaak weg te nemen.
 
Dan heb je dus een minimum en een maximum.....is de 11,5 mg/l dan het minimum of het maximum of een gemiddelde?
Wat zijn je Ph en Kh?
 
Klopt John er is zeker een tekort....of een een overschot.
Wat ik begrepen heb uit een ander topic draait de bak nu ca 3 mnd.

Maar het zal niet voor het eerst zijn dat bruin alg zich het eerst manifesteerd en overgenomen wordt door draadalg. De planten hebben dan naar mijn idee te weinig tijd (licht-lengte) om zich voldoende te beschermen tegen de alg.

In het verleden vaak dit probleem gehad vooral in kleiner bakken...van alles geprobeerd...licht uit 48 uur, lichtduur verkorten/verlengen etc etc....

Het meest was ik gebaat met een tussenpauze van ca 2 uur en daarvoor een verlichtingstijd van 5 a 6 uur en tevens daarna van ca. 5 a 6 uur.

Daarnaast denk ik, maar dat is een gevoel, dat er een overschot van afvalstoffen in de bak zit en mogelijk waterverversen een groot voordeel kan opleveren.
 
ph tussen de 7.2 en 7.6
kh tussen de 6 en 10
 
Bedankt voor de reactie als ik zo het plaatje zie gaat het om deze soort. (Staghorn alg).
 
Ja nu je het zegt lijkt het daar wel meer op Bertus. Ik vind de foto s niet zo duidelijk.

Teststrips zijn ook niet al te nauwkeurig dus of die waarden betrouwbaar zijn is de vraag.

@TS
Heb je misschien in de bodem gewoeld of iets met de filter gedaan waardoor er nh3/4 vrij kan zijn gekomen??
En hoelang draait de bak nu dan en hoelang heb je deze alg al??
 
Wil opmerken, dat je ook wel een ERG grove bodem heb.

Kan vuil in wegzakken, en weinig bacteriegroei.
 
preddy zei:
ph tussen de 7.2 en 7.6
kh tussen de 6 en 10

Dan is de tabel helemaal niet te gebruiken want het maakt heel veel verschil of de kh 6 is of 10.

Ik wil je adviseren om druppeltesten aan te schaffen als dat mogelijk is.
 
preddy zei:
Bedankt voor de reactie als ik zo het plaatje zie gaat het om deze soort. (Staghorn alg).

Lees daar eens goed doorheen.
Wordt je ook meer duidelijk, met de Co2. meer of minder.
Licht, enzo.
 
Volgens mij is er ook draadalg...........

Als het staghorn is kan de bodem zeker een probleem zijn, maar ook het filter of te weinig waterwissel.
CO2 is zoals reeds gezegd moeilijk te bepalen zonder duidelijke waarden.
 
Het aquarium heb ik 3 maanden geleden opnieuw opgestart. De algen zijn er nu +/- 6 weken. Mijn co2 instalatie heb ik 5 weken geleden aangeschaft sindsdien zijn de algen ook wel gestopt met uitbreiden, maar blijven ze wel aanwezig. Ook groeien de planten sindsdien een stuk sneller. Ik denk dat stap 1 is: morgen 10 % van het water verversen en de bodem stofzuigen.

Nu vraag ik mij af of het alg helemaal verwijdert kan worden door vissen aangezien het niet groeit? Of moet het dan helemaal gestorven zijn?
 
Im vermoed dat je te weinig water ververst als ik het zo lees....
 
Zap zei:
Volgens mij is er ook draadalg...........

Als het staghorn is kan de bodem zeker een probleem zijn, maar ook het filter of te weinig waterwissel.
CO2 is zoals reeds gezegd moeilijk te bepalen zonder duidelijke waarden.

Ik denk ook dat het met teveel aan afvalstoffen te maken heeft mede omdat er ook een erg grove bodem inzit.
Maar een andere reden kan ook de oorzaak zijn zoals je zegt zoals het filter.
Vandaar dat ik ook de TS heb gevraagd om het met druppels te laten testen want in de regel is het een (oud) nh3/4 probleem in de bak. Dus eigenlijk te weinig bacterien om alles weg te werken of ophoping van vuil tussen het grint.

Ik blijf er alleen wel bij dat je beter niet de duur van het licht kan verhogen want we weten de waarden verder niet en dan kun je weer (meer) tekorten krijgen.
 
Ik ben het met je eens dat je eerst het ene probleem moet "wegwerken" voordat je verder "ontregeld". Maar op den duur toch de verlichtingsduur verhogen lijkt mij....maar stap 1 dan 2, 3 etc etc
 
Ok net wat water ververst. Nu wacht ik een weekje af of de algen minder worden. Ik zal later deze week een update plaatsen. Meer advies met vetrekking tot vissen of slakken zie ik graag tegemoet.
 
Zap zei:
Ik ben het met je eens dat je eerst het ene probleem moet "wegwerken" voordat je verder "ontregeld". Maar op den duur toch de verlichtingsduur verhogen lijkt mij....maar stap 1 dan 2, 3 etc etc

Tzt kan dat als blijkt dat alle voeding voldoende aanwezig is.

Ik zou de waarden eens laten meten om te kijken waar de oorzaak zit. Vissen of slakken bieden niet echt de uitkomst hier.
Met Staghorn is er vaak sprake van een verhoogde nh3/4. Die kan verschillende oorzaken hebben.
 
jessicapilon zei:
Zap zei:
Ik ben het met je eens dat je eerst het ene probleem moet "wegwerken" voordat je verder "ontregeld". Maar op den duur toch de verlichtingsduur verhogen lijkt mij....maar stap 1 dan 2, 3 etc etc

Tzt kan dat als blijkt dat alle voeding voldoende aanwezig is.

Ik zou de waarden eens laten meten om te kijken waar de oorzaak zit. Vissen of slakken bieden niet echt de uitkomst hier.
Met Staghorn is er vaak sprake van een verhoogde nh3/4. Die kan verschillende oorzaken hebben.

Welke thuis test zou je hiervoor aanbevelen?
 
Kan ook zijn dat het plantje dat je hebt gekocht van de foto een Acorus is.
Dat zou verklaren waarom hij niet zo goed wil en dan last krijgt van alg..

Probeer ook eens op zoek te gaan naar echte waterplanten die beter groeien..
 
Ik heb helaas nog geen tijd gehad om mijn waarden te testen bij een viszaak. Maar mijn planten groeien op dit moment erg goed. De algen lijken stukje bij beetje af te nemen maar dat gaat wel erg traag. Volgens mij heft het water verversen goed geholpen.
 
m1TP1-uMBgdnCg9vB-ZCVw_5IZhDEa5Z.jpeg


Het aquarium op dit moment.
 
Dankje. Nu alleen het volgende probleem weer aanpakken... Camalanus wormen.
 
Terug
Bovenaan