Algen probleem

B

Ballast

Guest
Zojuist thuis gekomen na een week varen en tot mijn schrik zit er "veel" alg in het aqurium.

Wie weet welke alg dit is en hoe ik er van af kom?

- Verlichting brand 9 uur per dag met co2
- Ph verlagende bodem
- ik ververs iedere week zo'n 25% water
- waterwaardes in bijlage
- ik gebruik all-in-one plantenvoeding, 25 ml per week
- verlichting onbekend, led verlichting van superfish.

IMG_0282.JPG


IMG_0283.JPG


IMG_0288.JPG


IMG_0289.JPG
 
Heb je kortgeleden onderhoud aan je filter gepleegd of aan de bodem? Ik zie in elk geval Staghorn en dat zie je vaak bij een korte nh3/4 piek.
Was er tot voor kort geen sprake van deze alg en is er verder iets veranderd? Is de filter goed schoon?
 
De "haartjes" op de echinorodus waar in veel mindere mate aanwezig, alleen nu is het de afgelopen week enorm toegenomen.

Het enige wat in de afgelopen 2 weken is veranderd is een co2 inline diffuser.

Bodem en filter heb ik niks aan gedaan. Filter is schoon, zie foto

Wat bedoel je met Staghorn?

Er zitten (nog) geen vissen in, alleen 5 japonica garnalen en nog een paar vuurgarnalen. Hun uitwerpselen zijn nog niet zo belastend dat je een nh3/nh4 piek krijgt zoals bij vissen?


IMG_0292.JPG
 
Je anubia staat ook in de bodem als ik het zo bekijk maar let erop dat de wortelstok niet in de bodem mag en je kan hem anders opbinden.
Je bak draait nog maar dik 1,5 maand zag ik en vaak zie je deze alg bij een korte nh3/4 piek zoals ik al zei. Ze zitten dacht ik ook vooral net onder het oppervlak waar veel licht is. Ik zou de bealgde bladeren zoveel mogelijk verwijderen.

Welke bodem heb je want er zijn er ook waarbij je erg veel moet verversen in het begin.
 
Dank voor de link, duidelijke uitleg.

Het aquarium draait sinds begin augustus, echter heb ik, vandaag precies een maand geleden, het externe filter vervangen. Het was niet mogelijk om beide filters tegelijk te laten draaien, dus ik heb alle oude sponsen zo veel mogelijk uitgeknepen in het nieuwe filter.

Het nieuwe filter is een jbl e1501, bak is bruto 125 liter.De spraybar zit aan de achterzijde na advies op dit forum.
 
Je anubia staat ook in de bodem als ik het zo bekijk maar let erop dat de wortelstok niet in de bodem mag en je kan hem anders opbinden.
Je bak draait nog maar dik 1,5 maand zag ik en vaak zie je deze alg bij een korte nh3/4 piek zoals ik al zei. Ze zitten dacht ik ook vooral net onder het oppervlak waar veel licht is. Ik zou de bealgde bladeren zoveel mogelijk verwijderen.

Welke bodem heb je want er zijn er ook waarbij je erg veel moet verversen in het begin.

Dank voor de tip over de anubias!

De bodem is pro flora base van Colomo.

Zou het nut hebben om de duur van de verlichting nog verder te minderen?
 
Ik zit ook rond de 9 uur en dat moet met voldoende voeding prima kunnen. Ik denk dat je met het uitknijpen van de oude sponzen misschien veel vervuiling ook hebt meegebracht en dat je daarom nu Staghornalgen ziet. Je hebt in elk geval een hele sterke filter op je bak. Zelf heb ik de 2213 met een cap van 440 liter op de 80cm draaien.
 
Klopt, deze was misschien wel een beetje te sterk.

Ik wil graag met de tijd een grotere bak en zou het dan zonde vinden om weer een ander filter te moeten kopen. Dat is ook de reden waarom ik niet investeer in betere verlichting met een controller wat ik graag zou willen.

Ik heb zojuist de bladeren van de echinodorus weggeknipt die veel staghorn hadden.

Het opstaande stuk hout (waren 2 delen) heb ik ook weggehaald omdat dat volgens mij een hoop stroming belemmerde en ik was er sowieso al niet erg tevreden mee. De planten die er naast stonden (aan de linkerkant) kwamen niet goed mee ten opzichte van de planten aan de andere kant.
 
Zijn er nog andere manieren om van het alg qf te raken of is het nu een kwestie van afwachten?
 
Je zou plaatselijk wat easy carbo kunnen spuiten op de alg, dat schijnt wel te helpen. Let wel op de dosering.

En een tip, lelijke of aangetaste bladeren van de echinodorus, kun je beter niet afknippen, maar verwijderen. Helemaal onderaan kun je makkelijk het steeltje van de plant nemen. Anders krijg je weer halve bladstelen die voor afval of rotting kunnen zorgen.
 
Dank voor de tip over het afknippen, daar had ik niet bij stil gestaan :-D
 
Bij Staghorn wil een Carbo boost, zo af en toe, wel eens helpen, hou dan wel je Japonica's en vuurtjes in de gaten!
 
Bij Staghorn wil een Carbo boost, zo af en toe, wel eens helpen, hou dan wel je Japonica's en vuurtjes in de gaten!


+1

Met garnalen zeker even opletten. Zoveel mogelijk weghalen zou ik zeggen en kleine restjes kun je eventueel inspuiten met een klein doseerspuitje.
 
Bij Staghorn wil een Carbo boost, zo af en toe, wel eens helpen, hou dan wel je Japonica's en vuurtjes in de gaten!


Wat doet carbo met de rest van de waterwaarden?

Moet het filter uit als je dit doet om te zorgen dat de carbo zo lang mogelijk bij het alg blijft?
 
Niets eigenlijk hoor. Het verlaagt geen ph of kh als je dat bedoeld. Filter dan ook niet uitzetten in je bak maar dagelijks eventueel de dosering toevoegen.
 
Carbo, zeker niet wanneer als boost gebruikt, wijzigt niet zoveel aan de waterwaarden. Het is een koolstof voedingsmiddel. Omdat je in dit geval werkt met een boost gaf ik al aan om je dierlijk leven in de gaten te houden. Beter nog om ze tijdelijk elders onder te brengen. Je filter hoeft niet uit.
 
Misschien moet je even uitleggen wat je met een boost bedoeld;). Ik denk hetzelfde als een stootkuur en ik doe dan de eerste dag 5x de dosering de tweede dag 4x enzovoorts.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
 
Misschien moet je even uitleggen wat je met een boost bedoeld;). Ik denk hetzelfde als een stootkuur en ik doe dan de eerste dag 5x de dosering de tweede dag 4x enzovoorts.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Een boost is inderdaad een sterkere (over-) dosering. Alleen ik zou de reactietijd wat ruimer nemen, zeker de fauna in de bak moet blijven. Bij een boost is er vaak de volgende dag al iets zichtbaar. Als dit het begin is van het afsterven van de alg wacht ik altijd liever wat langer af om, bijv., na een dag of drie te bekijken of er weer een "stoot", zoals jij dat noemt, nodig is.
 
Ok, ik weet niet meer waar maar zo is het mij in het verleden verteld het te doen. Op deze manier bouw je de hoeveelheid carbo op om zo de algen te bestrijden. Aangezien veel in een dag ook wordt afgebroken is het misschien handig het wel dagelijks te geven maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden natuurlijk;).
 
Kan ik een "Carbo boost" in combinatie met all-in-one voeding en co2 gebruiken? Helaas heb ik niet de mogenlijkheid om de dieren ergens anders onder te brengen.

@benvo hoeveel zou jij in eerste instantie geven dan?

Ik vertrouw op jullie expertise maar ik ben een beetje terughoudend. Voor mij is dit allemaal nieuw en ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat de garnalen het loodje leggen omdat ik wat loop te expirimenten met middeltjes ;-)
 
Dat kan prima samen en zo heb ik op de manier die ik schetste al enkele malen een stootkuur gegeven.
 
Bedankt voor je reactie!

De normale dosering van easy carbo is 1 ml per 50 liter water. Er van uit gaande dat mijn bak netto 100 liter is zou ik dus volgens jouw methode de eerste dag 10 ml (5x de dosering) moeten geven, de 2e dag 8 ml (4x de dosering) enzovoorts

Heb ik dit goed??
 
Ja dat klopt en ik geef zelf altijd bij een stootkuur 2ml per 50 liter en dat x5. 2 ml is de max volgens de flesjes maar ik zou het gewoon zoals je al aangeeft op 1 ml houden per 50 liter. Dan zit je bij een dosering van vijf maal dus op 10ml. De tweede dag 8ml enzovoorts.
 
Het staghorn probleem lijkt onder controle. Dank voor de hulp en het meedenken!
 
Mooi dat het al beter gaat en succes met de bak.
 
Terug
Bovenaan