Algen tegen het raam

T

tvdh

Guest
Goedendag,

Ik ben nu denk ik ruim een half jaar bezig met aquaria en het bevalt erg goed.
In het begin nog wat dingen proberen en kijken hoe alles werkt, maar het gaat mede dankzij jullie hulp steeds beter.
De visjes doen het goed :)

Mijn eerste bak is een Rio 180. Deze wil ik binnenkort gaan vervangen door een Rio 300.

Nu heb ik een tijdje terug een Trigon 190 gekocht voor een andere ruimte.

Nu is het zo dat er bij die Trigon erg veel algen komen tegen de ramen en achterglas.
Dit is met de Rio veel minder.
Ik heb al het wateroppervlak bedekt met drijfplanten om minder lichtintensiteit te krijgen, maar het wordt niet veel minder met de algen.
Ik denk dat ik het raam wel 2x per week moet schoonmaken. Met de Rio komen er naar verloop van tijd ook wel, maar veel minder erg.
Er staan een paar plantjes in de bodem, weinig verschil tussen de Rio en de Trigon.
De Trigon heeft T5 verlichting en de Rio Led.

Ik gebruik geen CO2, ik lees wel dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn?

Het bijzondere is ook dat de Rio in een ruimte met veel ramen staat en er wel eens een zonnestraal op valt. De Trigon staat echter in een ruimte zonder zonlicht, alleen maar kunstlicht.

Ik heb ook al de lamp korter aangezet, naar 7 uur per dag, maar het helpt niet heel veel.

Heeft er iemand tips of ideeën?

Groeten Tim
 
Wat zijn je waterwaarden want algen zijn in de regel een tekort an voeding. Wat voeg je verder nog toe aan voeding en heb je een totaaltje van de bak?
 
Bij elke water verversing voeg ik biotopol toe.
Incidenteel voeg ik denibac toe als ik het filter heb schoon gemaakt.

In het verleden profito toegevoegd, maar deed naar mijn idee weinig.

De achterste planten zijn nep, voorste zijn echt.

Gemeten met een test strip:

Nitrat 0-10
Nitriet 0
Gh 4-7
Kh 3-6
Ph ongeveer 7
Chloor 0
Bekijk media item 1660
 
Dat is dus met strips gemeten als ik het zo bekijk en die zijn onbetrouwbaar. Vraag eens of ze je water met druppels kunnen testen en dan ook je po4.
Ik zou overgaan op alleen echte planten en ook wat plantenvoeding gaan gebruiken voor de nodige sporenelementen.
 
Dat is dus met strips gemeten als ik het zo bekijk en die zijn onbetrouwbaar. Vraag eens of ze je water met druppels kunnen testen en dan ook je po4.
Ik zou overgaan op alleen echte planten en ook wat plantenvoeding gaan gebruiken voor de nodige sporenelementen.

Ik heb zojuist een druppeltest gekocht.
De fosfaat is 0.

Ik heb wel wat echte planten, maar ook een florida kreeft.
Die heeft er al heel wat uit de weg geruimd.
Daarom heb ik ook al drijfplanten.
Zal ik er nog Jaravanen oid. bij zetten?
 
Een tekort aan fosfaat geeft vaak ook groene aanslag dus daar kan de oorzaak al liggen. Ook planten hebben fosfaat nodig dus ik zou deze wel verhogen . Zijn de andere waarden ook al met druppels getest want wellicht heb je meer tekorten.
 
Een tekort aan fosfaat geeft vaak ook groene aanslag dus daar kan de oorzaak al liggen. Ook planten hebben fosfaat nodig dus ik zou deze wel verhogen . Zijn de andere waarden ook al met druppels getest want wellicht heb je meer tekorten.

Heb alleen het fosfaat nog getest met de druppel test
De rest met de strips zoals de waarde die ik had doorgegeven.

Fosfaat komt dat op een natuurlijke manier weer bij ofzo? Of heb ik een middeltje nodig om dit te verhogen?
 
In de ontlasting zit vaak wel wat fosfaat omdat dit met het eten meekomt maar ik denk niet voldoende want anders zou je nu geen 0 meten en de groene aanslag hebben. Ik zou als je de mogelijkheid hebt ook de rest met druppels eens laten meten.
 
Terug
Bovenaan