Wat is er nieuw

Algen tijdens indraaien

• Onderwerp starter Onderwerp starter marcoh
  • Startdatum Startdatum
M

marcoh

Guest
Momenteel ben ik bezig om mijn aquarium opnieuw in te draaien. Het is een 240 liter aquarium (zie handtekening) met onderstaande bodembedekking:

Bodem: 40 Kg Denerle kwartsgrind
Voedings bodem: Duplarit G (500 Gr)
Beplanting

De verlichting staat op onderstaande momenten aan:
10:30 - 12:30
17:00 - 21:30

CO2 pomp staat tussen 8:00 - 22:00 aan

Ik ben op 23-6-2016 begonnen met indraaien en heb toen gelijk Denerle Avera (4 slagen) en Denerle V30 (4 slagen) toegevoegd.

Ik zie nu een vettige algendrap op de bodem liggen (zie bijgevoegde foto) en m'n "Echinodorus harbig red" begint lelijker te worden (geel blad en algen). De overige planten zien er nog wel goed uit.

911135_0_82_foto1.jpg

493953marcoh_0_82_foto2.jpg

529884marcoh_0_82_foto3.jpg

Mijn waterwaarden zijn:
Ph 7,5
NH4/3 0 mg/l
NO3 0 mg/l
PO4 0,1 mg/l
NO2 0 mg/l
Fe 0,1 mg/l
O2 4 mg/l
Kh 8 dKH

Is dit normaal tijdens het indraaien, of moet ik hier iets aan doen? Ik begrepen, dat ik tijdens het indraaien geen water moet verversen, klopt dat?

Marco

Ik denk dat het met het opstarten te maken heeft. Ik zou de co2 alleen laten lopen als je ook het licht aan hebt. Je licht staat 6,5 uur aan en de co2 14 uur. Ik laat het hier een uur voordat het licht aangaat beginnen en bij het uitgaan idem dito. Maar als het licht uit is dan wordt er geen/weinig co2 verbruikt dus is het ook niet nodig denk ik om de co2 zolang te laten lopen. Vaak verliezen de moerasplanten de emerse bladeren dus ik zou alles gewoon even verder afwachten de komende weken.

John bedankt, ik heb het gelijk aangepast, want dat is anders zonde van de CO2.

Ik had nog nooit van "emerse" bladeren gehoord, maar heb even gegoogled en snap hem nu (bladeren die boven water zijn gekweekt en er nu aan moeten wennen om onderwater te staan).

Bedankt,
Marco

Ja dat klopt helemaal. Bovenwater gekweekt heet dus emerse en de onderwatervorm is de submerse.
De bak draait nog niet zolang en ik zou gewoon de natuur even zn gang laten gaan. wat kan helpen is om een klein beetje voer te verkruimelen.

Even een tipje, die mooie echinodorus plant, staat veel te diep in de bodem.

De onderkant van de steeltjes van de bladeren mogen rusten OP het grind. Dus eigenlijk alleen de wortels zitten in het grind. Anders heb je kans dat het gaat rotten en dat is zonde.

Nitraat(NO3) en Fosfaat (PO4) zijn erg laag, als je deze kunt verhogen dan zou ik dat zeker doen.

Gozer zei:
Nitraat(NO3) en Fosfaat (PO4) zijn erg laag, als je deze kunt verhogen dan zou ik dat zeker doen.

Er zitten nog geen dieren in. Dus die Nitraat en Fosfaat komt vanzelf wel.

Om voor die 3 weken allerhande middeltjes te kopen is ook niet echt nodig.

Sanneke,

bedankt voor de tip. Ik heb hem omhoog gehaald, de bovenkant van de wortels is nu net zichtbaar.

Marco

biljoenblik zei:
Gozer zei:

Er zitten nog geen dieren in. Dus die Nitraat en Fosfaat komt vanzelf wel.

Om voor die 3 weken allerhande middeltjes te kopen is ook niet echt nodig.

Klopt, vandaar ook de opmerking als je kunt verhogen. ..
Aan de andere kant... nu geen voedingstoffen betekent stagnatie groei

Doe anders al wat visvoer, heel klein beetje, in het water. Dit zorgt voor vervuiling en dus voeding voor planten

Gozer,

ik heb zojuist een heel klein beetje visvoer toegevoegd. bedankt voor de tip.

Marco

Je O2 ligt ook aan de lage kant denk ik.

Het aquarium heeft inmiddels 6 weken staan indraaien en ik wil er komende donderdag vissen in gaan doen (guppies enzo). De waterwater waarden zijn gedurende de hele indraai tijd stabiel geweest.

Mijn waterwaarden zijn momenteel:
Ph 8
NH4/3 0 mg/l
NO3 0 mg/l
PO4 0,1 mg/l
NO2 0 mg/l
Fe 0,1 mg/l
O2 4 mg/l
Kh 7 dKH

Toen ik 6 weken geleden de planten voor mijn aquarium kocht, kreeg ik van de winkel ook een fles "Sera Bio Nitrivec" mee. Deze moest ik 2 dagen voordat de vissen erin gingen toevoegen. Hierdoor zou je sneller bacteri�n kweken, waardoor je eigenlijk niet hoeft in te draaien. Adviseren jullie me om dit middel alsnog toe te voegen, nu mijn aquarium toch 6 weken heeft ingedraaid?

Moet ik het water eerst nog deels verversen, voordat de vissen er in gaan? (zo ja, hoeveel procent raden jullie aan)?

De "Echinodorus harbig red" heeft overigens al bloemetjes gehad en voor een nakomeling gezorgd, dus die heeft het blijkbaar naar zijn zin.

Marco

Als je al 6 weken ingedraaid hebt dan zou ik er geen spul meer in knikkeren.
Ik hou altijd maar in gedachten dat winkels je altijd met een dubbele agenda advies geven, want die moeten spul verkopen natuurlijk.

Na 6 weken is de bak normaal al ingedraaid en kun je rustig de vissen toevoegen. je po4 en no3 is erg laag en dat mag denk ik iets hoger.

Als je al 6 weken ingedraaid hebt dan zou ik er geen spul meer in knikkeren.
Ik hou altijd maar in gedachten dat winkels je altijd met een dubbele agenda advies geven, want die moeten spul verkopen natuurlijk.

Nitrivec kan geen kwaad.
Zijn ook nitrificerende bacterie.

NO3 0 mg/l
PO4 0,1 mg/l
Dit is nog wel laag, geen nitraat
Geen fosfaat.

O, staat al vermeld.

Ik dacht dat NO3 en PO4 zo laag mogelijk moesten zijn, omdat je anders algen krijgt. Op internet kan ik alleen maar artikelen vinden, over hoe je het moet verlagen. Wat zijn goede waarden en hoe bereik ik die (of zorgen de vissen daar wel voor en de voedsel resten)?
Hoe kan ik het zuurstof gehalte het beste verhogen (Sera O2 toevoegen of kan ik beter een luchtpomp installeren)?

Marco

Planten hebben juist nitraat en fosfaat nodig voor een goede groei. ik volg zelf de EI en zit dan zo rond de 30/4 mg nitraat en fosfaat. Een tekort geeft juist algen. Hoe hoog die moeten zijn hangt af van factoren zoals je verlichting en de beplanting. Bij een gemiddelde bak zal 10mg nitraat en 1 mg fosfaat ruim voldoende zijn. Als je zorgt voor wat beweging aan het oppervlak dan krijg je een goede uitwisseling van gassen/zuurstof.

Zelf gebruik ik het "Dennerle Perfect Plant bemestingssysteem" (S7 , V30 en E15). Deze middelen zijn gegarandeerd fosfaat- en nitraatvrij, dus dat verklaart wel een beetje waarom mijn PO4 en NO3 op 0 staan. Ik zal eens kijken of ik een middel kan vinden dat nitraat en fosfaat toevoegt. Dennerle heeft een middel (A1 Daily NPK) voor Hollandse aquaria met veel beplanting, deze voegt ook stikstof en fosfaat toe. Deze moet je dan i.p.v. S7 gebruiken. Wellicht is dat wat.

Mijn oppervlakte is altijd in beweging door de uitlaat van m'n filter. Als dat toch niet voldoende zuurstof oplevert, is dan een luchtpomp een goed idee?

Marco

je kan dit ook kopen van Easylife of anders eens kijken bij aquariumbemesting.nl

John

ik zie het, dan kan ik de bestanddelen gewoon los van elkaar kopen (en als m'n voorraad Dennerle op is, zou ik eventueel ook op de EI over kunnen gaan). Heel erg bedankt.

Zit ik alleen nog met mijn zuurstof vraagstuk. Ik weet niet of een luchtpomp toevoegen ook nadelen kent.

Marco

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan