Algen tijdens opstart

Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Berichten
59
Ik dacht, ik begin een nieuw topic hierover. Ben benieuwd wat mensen denken.

Mijn bak draait bijna 2 weken, en ik heb wat last van draadalg. Het is nog niet een groot probleem en zit alleen nog maar op enkele blaadjes die wat meer in het licht zitten. Maar toch, heb liever dat het niet uitbreidt.

Nu las ik dat algen tijdens het indraaien vaak voorkomen omdat je dan nog veel nitriet/nitraat hebt. Maar het rare is, ik meet van beide echt nog compleet 0 (wel met teststrips, moet ik toegeven. En ik weet dat deze minder betrouwbaar zijn. Maar met dezelfde batch strips heb ik wel nitraat kunnen meten in een andere bak).

Het licht staat nu 8 uur en drie kwartier aan (troebel water door hout, vandaar iewat aan de lange kant). Ik voeg nu bio Co2 toe en zie ook dat mijn planten af en toe wat O2 bubbels afgeven, wat een goed teken is.

Maar goed, de algen. Het idee is toch dat je planten de nitraat opgebruiken, en dat dit de algen wegconcurreren? Maar als je sowieso al geen meetbare waarden nitriet/nitraat hebt in je bak, waar leven de algen dan op? En hoe krijg ik ze weg?
 
Hoi,

Ik zou je licht korter aanzetten, geef je vloeibare planten voeding? Dan deze verhogen. Draadalg handmatig verwijderen. Kijken wat dit doet.
 
Na 2 weken heb je nog geen nitrietpiek gehad denk ik en draadlag is vaak een teken van een co2 tekort. Je ziet dit vaak in het begin wel omdat je met een co2 tekort ook vaan een nh3/4 piek hebt waardoor dit als een boost voor de algen werkt. Je geeft nu bio co2 en ik hoop dat je co2 hierdoor minder wordt.
 
Heb je een drop (co2) checker erin hangen? Kan zijn dat je te laag zit met je co2, nou weet ik dat bio-co2 wel wat moeilijker te regelen valt dus weet niet hoe groot te bak is? Daarnaast hebben algen maar weinig voedingsstoffen nodig en als jij dus geen nitraat nog meet wat je planten zeker nodig hebben om te groeien hebben de algen een voordeel t.o.v. de planten. Ik heb ook last van draadalg gehad (nu nog een beetje) en ik had ook nitraat tekort evenals fosfaat. Ben dit gaan toevoegen i.c.m. een lichte verhoging van de Co2 en zie de laatste weken dat het steeds beter gaat en de algen echt klappen krijgen en minder gaan groeien. Is wel zo dat je er niet op de een of andere dag vanaf bent dus het resultaat is vaak pas later zichtbaar. Verder in de tussentijd zoveel mogelijk, bij voorkeur dagelijks weghalen. Ik weet het is mss irritant maar uiteindelijk ga je er de vruchten van plukken, tis een discipline en geduld kwestie ;) .

Tevens kun je als je verlichting erg fel is en je geen grote zonaanbidders van planten hebt wat drijvers toevoegen, scheelt ook in alg. Moet je alleen wel echt nitraat gaan toevoegen als dat te weinig wordt aangemaakt in je bak want drijvers zijn er dol op.

Gr
Stefan
 
Thanks for the replies.
Ik heb een Co2 checker hangen, dus inderdaad, geen idee of ik te hoog of te laag zit met Co2. Mijn bak is een Rio 180, dus 100x40x50.
Ik poets de algen al zoveel mogelijk weg. Ook heb ik mijn timer een uur ingekort.
Het kan best zijn dat ik nog een nitraat tekort heb. Ik heb vandaag dan ook voor de eerste keer wat visvoer toegevoegd. Ik dacht dat dit niet nodig was want ik hem ook al aardig was slakjes in de bak. Hun uitwerpselen zouden voldoende moeten zijn, toch?
 
Heb je een foto van de bak en de checker? Met de kh en de ph kun je ook in de tabel aardig zien hoeveel co2 je hebt maar een checker is betrouwbaarder.
Wekelijks wat voer verkruimelen is aan te raden.
 
Oh shit, ik bedoel geen checker hangen. Die ene g maakt het verschil.
Volgens de strips is mijn KH 10 en Ph 6.5 ofzo....erg raar. Hieronder een foto
 

Bijlagen

  • 20201003_181041.jpg
    20201003_181041.jpg
    154.4 KB · Weergaven: 77
Oh shit, ik bedoel geen checker hangen. Die ene g maakt het verschil.
Volgens de strips is mijn KH 10 en Ph 6.5 ofzo....erg raar. Hieronder een foto
Daarom ook maar geen strips gebruiken. Die dingen zijn hoogst onbetrouwbaar. Probeer het nog eens met een druppeltest. Of ga met een potje met water even naar je Lfs en vraag of hij je water wil testen.
 
Terug
Bovenaan