Wat is er nieuw

Algen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Blackov
  • Startdatum Startdatum
B

Blackov

Guest
Ik heb sinds maandag ook ineens veel last van (wat ik denk) zweef alg. Hoe snel groeit zweef alg? Ik kon mijn aquarium namelijk per uur zien verdonkeren. Het probleem is alleen dat ik niet weet of het zweef alg is of een bacterie explosie. Ik heb namelijk een week of twee geleden een nieuw groot stuk kienhout in mijn aquarium gedaan. Hoewel ik dit goed had laten weken op voorhand, heeft het mijn water toch nog geel/bruin laten kleuren.
Maar het water nu is groen(achtig). Komt dit nu door de zweef alg of door de bacteriën (die in combinatie van het gele water) een groene schijn geven.

Hoe kan ik achterhalen wat nu het geval is?

Al mijn water waarden zijn ok.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je een duidelijke foto en wat info over de waterwaarden en het licht?
 
Foto:
foto.jpg


Op de foto is het niet goed te zien, maar het water is wel "wazig wit" dicht tegen de lampen. Dit is dan ook de reden waarom ik twijfel of het algen of bacteriën zijn. En het feit dat het kienhout het water geel maakt, helpt ook niet veel.

Waterwaarden:
Ph: 7
KH: 6
GH; NH3; NO2;PO4: 0
NO2: <10

Als verlichting heb ik de "Juwel Helialux Spectrum" Ik heb deze een maand, dus ik ben nog een beetje aan het spelen met het licht. Deze staat (nog) niet op het maximum om dat ik een maand of 2~2,5 geleden al mijn planten vervangen heb. Deze zijn dus nog niet volgroeid, dus ik wou algen voorkomen door voorlopig minder licht te geven.
Edit: Sinds gisteren staat mijn verlichting ook uit.
Untitled-1.jpg
 
Kan erg hard gaan inderdaad. Sommige bacteriën kunnen elk half uur verdubbelen als ze voeding hebben.
Algen groeien minder had, maar kunnen ook elke 6 a 7 uur verdubbelen als je kijkt naar de snelstgroeiende soorten. Maar dan moeten ze wel genoeg licht hebben en dat is na een tijdje niet meer het geval door het groene water ;-)

In de praktijk zul je deze groeisnelheiden niet zo snel halen, gelukkig!
 
Voeg je ook co2 toe en hoe is het water gemeten? Druppels of een stripje?
 
Kan erg hard gaan inderdaad. Sommige bacteriën kunnen elk half uur verdubbelen als ze voeding hebben.
Algen groeien minder had, maar kunnen ook elke 6 a 7 uur verdubbelen als je kijkt naar de snelstgroeiende soorten. Maar dan moeten ze wel genoeg licht hebben en dat is na een tijdje niet meer het geval door het groene water ;-)

In de praktijk zul je deze groeisnelheiden niet zo snel halen, gelukkig!
Dus aangezien ik het water letterlijk per uur zag verdonkeren, wijst al eerder in de richting van bacteriën. Dat is al positief.

Voeg je ook co2 toe en hoe is het water gemeten? Druppels of een stripje?

CO2 voeg ik ook toe. De test zijn genomen met druppels. Ik gebruik de Colombo testset.
 
Ok want ik verbaasde me al hoeveel de co2 was met deze waarden dus vandaar de vraag.
 
Ok want ik verbaasde me al hoeveel de co2 was met deze waarden dus vandaar de vraag.

In mijn waterwaarden staat een foutje, namelijk: De NO3 is <10 (niet de NO2)

En hoe bedoel je "het verbaasde me al hoeveel co2..." Ik kan de CO2 niet nameten. (edit: waarschijnlijk Ph - Kh verhouding, neem ik aan)

Maar kan ik er dus ook van uit gaan dat het waarschijnlijk bacteriën zijn?
 
Uit mn hoofd zit je rond de 17mg en dat krijg je niet zonder toevoegen van co2. Wat de waas veroorzaakt durf ik niet te zeggen want ik vindt de kleur moeilijk om zo te beoordelen.
 
Dus wat kan ik het beste doen? Gewoon een weekje afwachten en kijken of het weg gaat? Of toch al maar x liter elke y dagen vervangen?
 
Ik zou zelf zeker 75% water wisselen. Ik zeg niet dat jij dat moet doen, maar dat is wat ik zou doen. :petjeaf:
 
Ja, ik zou ook een flinke verversing doen. Op een gegeven moment zal het vanzelf verdwijnen, als de voedingstoffen op zijn. Ik heb het ook een paar keer meegemaakt. Het lijkt uitzichtloos, maar het kan ook binnen 24u totaal opklaren.
 
Ik zal beginnen met een 'kleinere' waterwisseling. Meer kan altijd nog.

Thank voor de info!
 
Ok dus toch voor 75% gegaan. Water blijft wel wazig. Maar het wordt precies niet meer erger. Dus dat is al goed.
Ik zou dus graag nog een keer een grote verversing doen, maar hoe lang kan ik nu best wachten? Want ik veronderstel dat ik niet dagelijks 75% mag verversen.

Gebruik van een UV-C lamp kan je hier ook helpen. Naast het verversen.

Ja, maar dat lijkt mij echt het laatste reddingsmiddel. En aangezien het ook bacteriën kunnen zijn, lijkt me dit ook niet direct een juiste oplossing. En als het dan toch algen zij, dan is de oorzaak ook nog niet weggenomen. Dus ik ga daar nog even mee wachten. Toch bedankt voor de tip!
 
Ok dus toch voor 75% gegaan. Water blijft wel wazig. Maar het wordt precies niet meer erger. Dus dat is al goed.
Ik zou dus graag nog een keer een grote verversing doen, maar hoe lang kan ik nu best wachten? Want ik veronderstel dat ik niet dagelijks 75% mag verversen.



Ja, maar dat lijkt mij echt het laatste reddingsmiddel. En aangezien het ook bacteriën kunnen zijn, lijkt me dit ook niet direct een juiste oplossing. En als het dan toch algen zij, dan is de oorzaak ook nog niet weggenomen. Dus ik ga daar nog even mee wachten. Toch bedankt voor de tip!
Het is altijd nodig om naast het (tijdelijk) gebruik van een UV-C lamp de grondoorzaak weg te nemen. Daarvoor kan je water verversen, het licht tijdelijk verminderen. Vergeet ook niet je planten te voeden! (Ook bodemvoeding) Voeg snelgroeiende planten toe.
 
Het is altijd nodig om naast het (tijdelijk) gebruik van een UV-C lamp de grondoorzaak weg te nemen. Daarvoor kan je water verversen, het licht tijdelijk verminderen. Vergeet ook niet je planten te voeden! (Ook bodemvoeding) Voeg snelgroeiende planten toe.
+1 :petjeaf:
 
Ik heb nu 2 verversingen gedaan van ongeveer 75%. Het water is nog altijd wazig, maar nu lijk het toch al meer op wit-wazig. Dus nu zal ik nog een paar dagen afwachten en kijken wat er zal gebeuren.

Aan allen: Bedankt!
 
Heel graag gedaan. Fijn dat je toch al veranderingen begint op te merken!
 
Ok, update...

Zelfs na de vorige twee verversingen bleef het water een wazige tint hebben, maar deze werd dagelijks erger. Dus waarschijnlijk algen? Ik heb dus maar een investering gedaan en een uv(c)-lamp gekocht.
Na 24 uur, was er al een duidelijk verschil merkbaar. Maar het water was nog steeds troebel.
Na 48 uur, was het water BIJNA helder. Er is nog enkel een "waas" te zien. Als je naar het aquarium kijkt langs de voorkant, lijkt het een witte waas. Maar langs de zijkant (en dus door een dikkere laag water) is het meer groen. Dus waarschijnlijk toch weer algen.
Ik ga mijn lamp voorlopig nog een 24 uur laten werken (dus 72u totaal) en dan eens kijken wat er zal gebeuren.
 
Waterwaarden op 13/08:
Ph: 7~7,5
KH: 7
GH: 13
NH3, NO2 en PO4: 0
NO3: 10~15

Ik heb vandaag de UV-lamp uit gezet. Het water heeft nog enkel een zeer lichte, groenige schijn als je in de lengte door het aquarium kijkt. Wel heb ik ook gezien dat ik wel de leuke penseel alg heb *zucht*...
Ondertussen geef ik ook Profito van Easy-Life, dus misschien dat de penseel algen weggaan.

De stijging van de Kh en Gh komt volgens mij (ben ik vrij zeker van) omdat ik de laatste keer de waterverversing heb gedaan met niet-onthard leidingwater, dus eventjes de ontharder in bypass gezet.

Nu is het afwachten wat het water gaat doen natuurlijk?
 
Ondertussen geef ik ook Profito van Easy-Life, dus misschien dat de penseel algen weggaan.
Dat denk ik niet want penseelalg duidt op een CO2 tekort voor zover ik weet. Wat ook goed werkt is met Easycarbo (van Easy-Life) de algen inspuiten met een spuitje (het liefst) met een naald er op. Ik geef zelf 3x de voorgeschreven hoeveelheid op die manier eens per week tijdens de waterwissel. Ik laat de bak half leeglopen, spuit dan de algen in, laat het even een kwartiertje staan terwijl het filter uitstaat en vul dan de bak weer opnieuw. Als je planten hebt die droog komen te staan hierdoor kun je deze nat houden met een plantenspuit in de nevelstand. Werkt hier hartstikke prima. :petjeaf:
 
Juist... Easycarbo... Deze gebruikte ik vroeger voor ik een CO2 systeem had. Vergissinkje aan mijn kant. Ik zal mijn co2 toevoeging maar wat opdrijven.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan