Wat is er nieuw

Algen

Sebastiaandebruijn

Well-known member
Lid geworden
13 juni 2020
Berichten
152
Leeftijd
25
Hoi, ik heb langzaam maar toch veel groeiende algen wat moet ik hieraan doen? En hoe komen ze er
 

Bijlagen

  • 20200817_134303_HDR.jpg
    20200817_134303_HDR.jpg
    127.4 KB · Weergaven: 104
  • 20200817_134309.jpg
    20200817_134309.jpg
    130 KB · Weergaven: 100
  • 20200817_134320_HDR.jpg
    20200817_134320_HDR.jpg
    125.6 KB · Weergaven: 107
Heb je een totaaltje van de bak en zie ik ook kunstplanten? Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je aan voeding toe en kun je iets over de verlichting zeggen en hoelang de bak nu draait? Algen zijn in de regel een teken van voedingstekorten.
 
Hier de foto van totaal bak, ja er zitten kunstplanten in maar ook 4 echte planten en 2 mosbollen het licht staat ong 10 uur aan
 

Bijlagen

  • 20200817_142653.jpg
    20200817_142653.jpg
    135.2 KB · Weergaven: 100
No3 0-10 , no2 is 0 ,gh 10d , kh 6 ph 7.2
 
No3 0-10 , no2 is 0 ,gh 10d , kh 6 ph 7.2
Waar je dit mee gemeten hebt weten we niet maar een NO3 waarde van 0 tot 10 is nogal ruim beschreven. Daar kunnen we eigenlijk niets mee. Het beste is om je waterwaardes met een druppeltest te (laten?) meten. Daarbij is Kh, NO3, PO4 voorlopig even het meest belangrijk maar hoe meer hoe beter.
 
volgensmij staat je licht te lang aan, ik heb begrepen dat 5 uur al voldoende is. En als ik jou was zou ik snelgroeiende planten gaan halen; limnophila, ludwigia, waterpest enz
 
Wat ook n goeie is zijn drijfplanten, en dan de amazone kikkerbeet vind ik persoonlijk de mooiste. Die halen veel afvalstoffen uit je water en dimmen je licht! Extra handig😉
 
volgensmij staat je licht te lang aan, ik heb begrepen dat 5 uur al voldoende is. En als ik jou was zou ik snelgroeiende planten gaan halen; limnophila, ludwigia, waterpest enz
Wat ook n goeie is zijn drijfplanten, en dan de amazone kikkerbeet vind ik persoonlijk de mooiste. Die halen veel afvalstoffen uit je water en dimmen je licht! Extra handig😉
Of er teveel licht is weten we nog niet. Daarvoor zou ik willen weten welke "echte" planten erin deze bak staan. En welke verlichting er boven hangt. 5 uur belichten is dan ook wel weer erg weinig. Normaal kan je altijd van zo'n 8 uur uitgaan. Daarnaast is er ook nog gedimde tijd toe te voegen. Mijn verlichting, een plantenbak, staat aan van 's morgens 8:30 uur tot en met 's avonds 23:00 uur, in verschillende intensiteit sterktes. Maar in elk geval 8 uur op 98%.
 
Welke snelgroeiende planten raden jullie me aan?
 
Ligt er maar net aan wat je zelf mooi vind, denk bijvoorbeeld aan belgisch groen, waterpest, limnophila of evt drijfplanten
 
Ik zelf heb niet veel snelgroeiers maar als je er een aantal van inzet werkt dat ook hoor, ik heb veel cryptocoryne, echinodorus, anubias en drijfplanten
 
Of er teveel licht is weten we nog niet. Daarvoor zou ik willen weten welke "echte" planten erin deze bak staan. En welke verlichting er boven hangt. 5 uur belichten is dan ook wel weer erg weinig. Normaal kan je altijd van zo'n 8 uur uitgaan. Daarnaast is er ook nog gedimde tijd toe te voegen. Mijn verlichting, een plantenbak, staat aan van 's morgens 8:30 uur tot en met 's avonds 23:00 uur, in verschillende intensiteit sterktes. Maar in elk geval 8 uur op 98%.


Ik heb geen idee welke echte planten ik heb sorry
 
Ik zelf heb niet veel snelgroeiers maar als je er een aantal van inzet werkt dat ook hoor, ik heb veel cryptocoryne, echinodorus, anubias en drijfplanten

Zijn dit allemaal snel groeiers?
 
Moerasplanten willen graag wat voeding bij de wortels en verder zou ik altijd ook vloeibare plantenvoeding erbij doseren. Moerasplanten en Anubia zijn in de regel langzame groeiers die minder voeding vereisen dan snelgroeiers. Een Abubia moet je ook wat beschut neerzetten of beter gezegd opbinden.
 
Moerasplanten willen graag wat voeding bij de wortels en verder zou ik altijd ook vloeibare plantenvoeding erbij doseren. Moerasplanten en Anubia zijn in de regel langzame groeiers die minder voeding vereisen dan snelgroeiers. Een Abubia moet je ook wat beschut neerzetten of beter gezegd opbinden.
dus wat zou ik kopen aan plante?, het liefst zonder voeding
 
dus wat zou ik kopen aan plante?, het liefst zonder voeding
Plastic planten. Want echte planten zijn levende dingen. En levende dingen zijn nu eenmaal voeding nodig. Nu is hier al eerder aangegeven dat aquariumplanten voor een groot deel moerasplanten zijn die dus bodembemesting vragen naast bemesting via de waterkolom. Een aquarium (onder-)houden vraagt iets van je. Wil of kan je dit niet? Begin er dan niet aan.
 
Je kan vallisneria of javamos nemen, zijn juist planten die het beter doen zonder co2 of easycarbo. Verder is anubias een plant die weinig vraagt behalve niet in het volle licht
 
Anubias en javavaren hoeven niet perse extra voeding te hebben, maar de javavaren moet op hout of steen gebonden worden en anubias liever ook maar kan wel in de grond tenzij de stam van de plant boven de bodem is, dus de stam moet niet bedolven worden onder t zand of grind
 
Cryptocorine, valisneria giganthea, helanthium tennellum, alle soorten anubias, bucephelandrasoorten en windelovvaren staan in al mijn bakken en voeg 0,0 aan voeding toe in welke vorm dan ook (voor de oplettende lezers: de voedingscapsules van forumlid Tuinkabouter gebruik ik voor palustris procerpinaca die ik in ijsbakjes heb staan)
 
Cryptocorine, valisneria giganthea, helanthium tennellum, alle soorten anubias, bucephelandrasoorten en windelovvaren staan in al mijn bakken en voeg 0,0 aan voeding toe in welke vorm dan ook (voor de oplettende lezers: de voedingscapsules van forumlid Tuinkabouter gebruik ik voor palustris procerpinaca die ik in ijsbakjes heb staan)
en voeg je zuurtstof etc toe?
 
en voeg je zuurtstof etc toe?
Nee ook niet, overigens is een luchtsteentje geen zuurstof toevoegen hoor, want er zit geen zuurstoffles aan, zo'n luchtpomp haalt gewoon de lucht uit de ruimte waar de bak staat en in die lucht zit maar 21% zuurstof. Effectiever is het dan om er snelgroeiers in te doen (waterpest of hoornblad) die voegen meer zuurstof toe
 
Een luchtpomp werkt ook goed hoor, heb ooit gehad dat mijn vissen zwaar begonnen te ademen, hing er luchtsteentjes is even laten opstarten en na een paar uur ademde de vissen weer normaal
 
Wil je een javavaren echt mooi hebben is goede verlichting en CO2 bemesting wel een pre. Er wordt vaak gezegd dat het een makkelijke plant is, maar vind hem eerder meer naar gevorderd neigen.

Gr. Ed
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan