Algenbloei

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
30 december heb ik mijn tweedehands 260 liter aquarium half gevuld om in te draaien met een gebruikt filter en 30 liter uit me draaiende aquarium en gebruikte juwelsponsjes erin.

Paar dagen later heb ik 4 bos waterpest, 4 bos cambodia, 2 bos java varen los erin gegooit omdat ik nog niet alles binnen had. 1x halve dosering profito plantenvoeding erbij en 6 korrels sluierstaartvoer erin. Mopani hout 4 dagen in een bak water laten staan elke dag nieuw water zodat ze niet meer afgaven.

Na een week nieuwe JBL 1501 filter erin omdat er problemen waren met de ander. Van de week alles in orde gemaakt met de planten, stenen en hout, nog wat mos toegevoegd maar nu word me water groen. Het is niet mistig groen maar meer een soort van helder groen. Is dit algenbloei en moet ik hier wat aan gaan doen of gewoon afwachten?

Staat niet in de zon en ben begonnen met 6 uur licht wat ik nu langzaam aan opgehoogd heb naar 7 uur.

Gisteren voor het eerst met JBL druppels me water gemeten
kh 6 druppels
ph 6.6
nh 0.1
no2 0.4
no 3/4 10,15 snap ik niet staan twee balkjes met waardes boven op de kleurkaart weet niet wat het verschil is.

Ik neem aan dat de nitrietpiek gaande is gezien de waarde. Als deze op 0 staat ga ik 2 sluierstaarten overzetten en een week later de andere twee maar ik weet niet of het wijzer is om eerst wat aan de algen te gaan doen want er zit nu nog geen vis in. Als het beter is om nu zonder vis wat aan de algen te doen graag advies hoe en wat. Heb wel me eerste bewoners erin, kleine slakjes maar ik las dat dit geen kwaad kon.

Michelle
 
De ene balk is voor zout water en de ander voor zoet dacht ik. Reken maar 4 weken voor het indraaien hoor.
 
Bedank John. Zou inderdaad wel kunnen kloppen op die kleurenkaart staan vissenafbeeldingen boven. Nog maar eens het boekwerk doorlezen. Gister voor het eerst gedaan was veel leesvoer en wilde het toch eens gaan proberen. De laatste tijd te veel leesvoer voor een beginner.

Heb je ook nog advies betreft het groene water of gewoon afwachten tot het weg gaat.

Michelle
 
Ja, Met een UV binnenfilter , die dood de eencellige algjes.
 
uv filter ben ik wel tegengekomen. Is dit om een paar weekjes erin te hangen en dan er weer uit of blijft hij in het aquarium? Helpt dit tegen alle algen? Hoeveel capaciteit moet het hebben voor 260 liter wil het nuttig zijn? Verder niets doen geen water verversen?

Michelle
 
Ik heb een jbl uv-c met een opvoerpompje die ik om de zoveel tijd los op mijn kap zet. Ik heb regelmatig last van waterbloei en binnen 3-4 dagen kraakhelder. Tevens gebruikt bij witte stip, 1 vis verloren uv-c heeft gelukkig hoop ellende voorkomen.
 
Terug
Bovenaan