Wat is er nieuw

Algeneter bestendige plant?

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Leeftijd
53
Ik was van mening dat er iets aan voeding ontbrak waardoor de Corymbosa ''gebreken'' vertoonde.
Maar aangezien alle andere planten het wel goed doen, moet het haast wel komen door mijn algeneter.
Soms zie ik hem wel eens aan de bladeren hangen, en de gaten ontstaan in één nacht, zo snel kan een plant (uit zichzelf) niet vergaan lijkt me.

Omdat ik deze vis niet graag wegdoe en dus liever een nieuwe plant haal, vraag ik me af of er ook planten zijn waar ze niet aan knagen.

Het moet wel een plant met grote bladeren zijn, en dan liefst geen Echinodoris omdat ik zo nu en dan wel eens wat schuif met de inrichting.

Een Anubias zou ook kunnen maar die komt dan wel vol in het licht te staan. Wat is eigenlijk de exacte reden dat een Anubias niet vol in het licht mag, is dat omdat de plant daar niet tegen kan, of is het meer om algvorming te voorkomen?

De plant
P3120012.JPG

Een kunstplant misschien:S😉

Zover ik weet en kan vertellen wil de Anubia bij veel licht te snel groeien en zo snel kan hij het blad niet goed ontwikkelen en kan zich dan niet meer beschermen.

Toevallig heb ik dit laatst aan Cornelius gevraagd en die gaf deze uitleg:
Heel beknopt (en onvolledige Jip en Janneke uitleg):
in mijn visie komt het door het licht als aanjager; licht is groei.
En als de aanzet tot groei hoger is dan de verwerking van voedingsstoffen gaat de plant dat niet bijhouden.
De plant kan niet voldoende voeding opnemen (verwerken) om dat tempo bij te houden
en kan zich daarbij niet beschermen tegen het teveel aan licht. Dit omdat de planten simpel te langzaam groeit om beschermend pigment op te bouwen.
Resultaat is kapot/ beschadigd weefsel waarop algen zich gaan ontwikkelen.

Anubias groeien langzaam en groeien hierdoor niet snel genoeg waardoor er alg op de bladeren ontstaat. Ze groeien er prima om, althans hier, alleen je moet van de algen houden. Of vissen/garnalen hebben die de algen er vanaf eten. In de kleine bak hier ook wel onder de lampen maar de bewoners houden de plant verrassend schoon

Ja anubiassoorten heb je ook met grote bladeren, de reuzeanubias kan redelijk goed tegen licht, en valisneria laten ze ook met rust en laaggroeiers ook en varensoorten ook

Ja anubiassoorten heb je ook met grote bladeren, de reuzeanubias kan redelijk goed tegen licht, en valisneria laten ze ook met rust en laaggroeiers ook en varensoorten ook
Ik had in de Fusion de A. barteri (jullie weten wel, die dat bonte blad kreeg) inderdaad vlak onder de lampen, bleef ondanks dat ook algvrij. Op die plek had ik door de stroming van de spraybar geen drijvers.

En hoe vaak geef je hem groenten?
De schade is er nu misschien omdat het blad niet optimaal gezond was én omdat de algeneter (ancistrus?) honger heeft?
Of zelfs slakken durven ook wel beschadigd plantenweefsel opeten want als ik het gat zo zie vind ik dat vrij klein om van een vis te komen...

De plant kan niet voldoende voeding opnemen (verwerken) om dat tempo bij te houden
en kan zich daarbij niet beschermen tegen het teveel aan licht. Dit omdat de planten simpel te langzaam groeit om beschermend pigment op te bouwen.
Gezien dit verhaal valt de Anubias dus af.

Ze groeien er prima om, althans hier, alleen je moet van de algen houden. Of vissen/garnalen hebben die de algen er vanaf eten. In de kleine bak hier ook wel onder de lampen maar de bewoners houden de plant verrassend schoon
Ik heb z'n 80 garnalen, en dat zijn idd goede opruimers, zelfs de spons over de inlaat houden ze schoon:r
de reuzeanubias kan redelijk goed tegen licht
Ik had in de Fusion de A. barteri (jullie weten wel, die dat bonte blad kreeg) inderdaad vlak onder de lampen, bleef ondanks dat ook algvrij
Gezien bovenstaande post zou het dan weer wel kunnen dus?

En hoe vaak geef je hem groenten?
Om de dag geef ik hem wel iets lekkers, komkommer, courgette en sperzieboontjes gaan er ook wel in.
Afgelopen weekend heb ik alle slechte bladeren weg geknipt, nog geen dag later zat er al weer een nieuw gat in een blad, wat een dag daarvoor nog goed was.
Het grote gat is toch zeker 2 a 3 cm, en de slechte bladeren die ik heb verwijderd zaterdag waren zo poreus dat ik er gewoon doorheen kon kijken (gatenkaas)

Tja, direct onder het licht, maar hoe sterk is jouw licht en hoe sterk is het mijne... dat blijft natuurlijk een moeilijke.
Het langst heeft hij op 65% van de Fusion gestaan, maar de Fusion heeft een enorme bak licht. Las laatst nog van iemand die hem, ik dacht tot 60% gedimd had. Kan me nu niet herinneren wie en of dat een plantenbak was of niet.

maar hoe sterk is jouw licht
2 x 39 watt T5 op 190 liter (45 cm waterhoogte) het is wel redelijk veel licht in vergelijking met mijn oude bak.

Ik heb wel één kleine Anubias voor bij de ruit staan en die doet het goed (tot nu toe)

2 x 39 watt T5 op 190 liter (45 cm waterhoogte) het is wel redelijk veel licht in vergelijking met mijn oude bak.

Ik heb wel één kleine Anubias voor bij de ruit staan en die doet het goed (tot nu toe)
Goh ik weet het zo even niet en kan het nu ook niet snel vinden online. Kan niet goed bij het aquarium dus ik doe even een gok die aardig in de buurt zal liggen.

LED 58 Watt op 238 liter Netto, waterhoogte 50 cm

LED is geen LED volgens mij, als je snapt wat ik bedoel, dus of het zo te vergelijken is?

LED 58 Watt op 238 liter
Bij een Tl gaat maar twee derde van het licht naar beneden, dus één derde van het vermogen kan je wegschrijven, het zou dan in de buurt komen van jou 58 watt Led (denk ik zo) maar dan nog wel gedimd en meer waterhoogte

Javaren vreten ze net zo goed stuk denk ik?

Geen idee, sorry. @tuinkabouter zal daar denk ik heel goed van op de hoogte zijn.

Ik kan het natuurlijk altijd proberen met een Anubias, gaat het fout kan ik er altijd nog een eilandje met drijvers boven hangen.

Alleen heb ik liever geen drijfplantjes meer, het staat leuk maar wel een gedoe met rommelen in de bak en waterwissels

het staat leuk maar wel een gedoe met rommelen in de bak en waterwissels
Is ook zo, wat dat betreft vind ik Limnobium nog het minst lastig.

Ik heb de Pista Stratiotes, die is ook erg makkelijk, zelfs de wortels hoeven niet ingekort te worden.
Maar als ik in de bak moest zijn plakten al die plantjes aan mijn arm, ik hou ze sinds kort bij elkaar met een drijvend slangetje, maar ook dat moet ik steeds aan de kant houden als ik in de bak wil.

Het is ondertussen een best groot eiland geworden, misschien kan ik beter twee kleine eilandjes maken.

Ik heb de Pista Stratiotes, die is ook erg makkelijk, zelfs de wortels hoeven niet ingekort te worden.
Maar als ik in de bak moest zijn plakten al die plantjes aan mijn arm, ik hou ze sinds kort bij elkaar met een drijvend slangetje, maar ook dat moet ik steeds aan de kant houden als ik in de bak wil.

Het is ondertussen een best groot eiland geworden, misschien kan ik beter twee kleine eilandjes maken.
Pistia nooit gehad, zou dat het doen in de Home (open bakje)? Of wordt he daar te groot voor?

Pistia nooit gehad, zou dat het doen in de Home (open bakje)? Of wordt he daar te groot voor?

Deed het bij mij prima in de grote bak en doet het tegenwoordig ook prima in mijn garnalen-nano.
De wortels worden bij de garnalen wel veel langer dan in de (hevig stromende) grotere bak.
Bij interesse geef je maar een seintje en dan stuur ik je een portie.
Ik moet ze namelijk zeer dringend eens uitdunnen...

:juggle:

20190312_194939.jpg

De bak is donker nu maar zo ziet het er uit aan het oppervlak...

20190313_122524.jpg

Of wordt he daar te groot voor
Als je ze online besteld zijn het behoorlijk grote rozetten, maar eenmaal in het aquarium worden ze niet groter dan de Limnobium, iets kleiner zelfs.
En volgens mij zijn ze ook beter condens bestendig, maar dat is niet van toepassing in jouw open bak.

Laatst bewerkt:
Betere foto's van een maandje terug.

20190124_145413.jpg
20190124_145246.jpg

Bekende foto's 😀

Jou plantjes zijn nu trouwens gelijk aan mijn gekochte versie, de offspring blijft veel kleiner dan de moederplanten.

Ik had in de Fusion de A. barteri (jullie weten wel, die dat bonte blad kreeg) inderdaad vlak onder de lampen, bleef ondanks dat ook algvrij. Op die plek had ik door de stroming van de spraybar geen drijvers.
Zo'n bonte Anubias is eigenlijk een kweekvorm. Men stelt dat men de plant heeft geïnfecteerd met een virus. Deze plant is nog steeds een langzaam groeier maar kan toch met wat meer licht goed blijven.

Zelf vindt ik drijfbamboe wel makkelijk want met onderhoud of verversingen pak je dat er makkelijk even uit.

Ik heb een klimop in de grote bak staan die de anubias van schaduw voorziet. Wellicht zoiets ook een idee bij jou in de bak?

Ik heb een klimop in de grote bak staan die de anubias van schaduw voorziet. Wellicht zoiets ook een idee bij jou in de bak?
Zou kunnen ja, al is er wel veel stroming op die plek.
Zelf vindt ik drijfbamboe wel makkelijk want met onderhoud of verversingen pak je dat er makkelijk even uit.
iets om over na te denken:thumbs:

De algeneter is waarschijnlijk toch niet de boosdoener, het gaat ineens heel slecht met de Corymbosa, ook de andere planten doen het spontaan wat minder, geen idee wat er loos is.

De kaamlaag was bijna weg maar is ook weer in volle glorie terug.

zo snel kan een plant (uit zichzelf) niet vergaan lijkt me.

De Corymbosa normaal gesproken niet. Bepaalde crypto's kunnen wegkwijnen terwijl je er bij staat en binnen een paar uur weg zijn.

Ik heb z'n 80 garnalen, en dat zijn idd goede opruimers, zelfs de spons over de inlaat houden ze schoon:r

Tja bij sperzieboontjes wil die ook gebakken aardappeltjes met appelmoes en een gehaktbal.😀

Om de dag geef ik hem wel iets lekkers, komkommer, courgette en sperzieboontjes gaan er ook wel in.
Afgelopen weekend heb ik alle slechte bladeren weg geknipt, nog geen dag later zat er al weer een nieuw gat in een blad, wat een dag daarvoor nog goed was.
Het grote gat is toch zeker 2 a 3 cm, en de slechte bladeren die ik heb verwijderd zaterdag waren zo poreus dat ik er gewoon doorheen kon kijken (gatenkaas)

Ik moest een paar keer kijken wat deze (dubbele) Quote nou inhield, maar plots zag ik de zin met de appelmoes staan😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan