Wat is er nieuw

algeneter met afgbladerde vinnen!

• Onderwerp starter Onderwerp starter willem1231
  • Startdatum Startdatum
W

willem1231

Guest
goeienavond,

ik heb al een tijdje een aquarium met schildpadden, week of 5 geleden een pantsermeerval erin gegooid,
deed het prima tot vorige week..
de vinnen werden kartelig en wit.
vinrot misschien omdat de schildpadden best wel erge vervuilers zijn?
en als het vinrot is hoe behandel ik het?
al overwogen om naar de dierenarts te gaan,
maar voor een vis van 10,- ..
een bezoekje aan de dierenarts alleen is al 40,-

alvast bedankt!
M.v.g willem

Hoe kan je dat nou doen,Willem? er in gooien?

Kan zijn dat de schildpad er happen uit haalt.
Of vervuiling van het water.
Hoe groot is die bak dan wel niet,dat je er meerder schildpadden in hebt?

2,00 m? met fikse stromig en Filter?

De bak met 2 schildpadden is 1.50 bij 70 bij 60 lxbxh , 2 eheim filters, en nog een omgebouwde eheim filter die die bodem van het vuil ontdoet, schildpadden zijn flink doorvoed, ik kan uren naar de 3 beestjes staren en geen schildpad die hapt, het was wel wennen eerst, maar nadat de vis de schildpadden flink had opgejaagd was dat het ook wel, zie de vis nu heel vaak op de schildpadden "algeneten" maar mijn schildpadden eten ook bijna geen vis of ander levend voer, laatst rooie muggelarvjes gekocht, de enige die er oog naar had was de algeneter, schildpadden eten alleen sla, kattenvoer, kool, kaas, stukjes ei, etc etc alles dat je ze verantwoordelijk voorschotelt maar van levend voer of gedroogde visjes moeten ze niks hebben,
Maar hoe maak ik mijn vis beter..

Haha die Bertus ziet het visje al vliegen hoor xD

Haal de vis zowieso uit de bak met de schildpadden en zet hem in een aparte bak. Dan kun je hem daarin behandelen met medicijnen tegen vinrot/schimmel (MITS dat ook idd het geval is en het niet bijtsporen zijn van de schildpadden..)

optie 1 - schimmels: een medicijn die goed kan werken tegen schimmel etc is: esha2000 (esha heeft meerdere goede medicijnen hiervoor, even rondkijken/vragen is het beste advies dat ik je kan geven op dit moment.
optie 2 - vinrot: dit kun je behandelen met een antibiotica kuurtje 😉

En die schimmel is vaak echt een gevolg van verkeerde factoren in de leefomgeving van de vis. Dus wellicht dat je hier even goed naar kunt kijken. Hoe vaak verschoon je je bak? Waterverversen, hoe vaak en hoeveel etc..

Heel veel succes met je visje! ik hoop dat het goed gaat komen 😱

Hallo Willem, heb je een foto van de bak en de vis?

2upbf34.jpg

28a105x.jpg

Help?

Hij zal waarschijnlijk te groot zijn 800px
Maar mijn laptop heeft het begeven, en ik kon de grote niet aanpassen, mijn excuses..

Lijkt mij alsof er gewoon happen uit zijn genomen door een van de andere bewoners

nee,
en als dat zo is,
verklaar de witte randen?
en dan moeten ze 100 kleine hapjes uit de borstvinnen hebben genomen?

Al weer een tijdje terug maar ik zie net dat ik nog geen antwoord had gegeven. Die witte kartelige randen horen gewoon zo. Zoek maar eens foto's op google van dezelfde vis, dan zie je dat een hoop dat hetzelfde hebben. Daar zou ik me verder geen zorgen over maken. Die grote hap uit de rugvin is wel door een andere medebewoner gedaan, durf ik bijna 100% zeker te zeggen. Hoe gaat het nu?

Hallo Willem,

Je vraag is van een tijdje geleden, maar ik kwam hem tegen en wil toch even reageren. Om welke soort schildpadden gaat het? Ik heb zelf al jaren 2 roodwangschildpadden en een bak van 150 is op een gegeven moment echt te klein voor deze dieren. Daarnaast wekt een te kleine bak agressief gedrag bij schildpadden op, ook naar elkaar.

Ik heb zelf ook meervallen, maar zou deze nooit en te nimmer bij de schildpadden zetten. Al is het maar vanwege de grootte mate van vervuiling waardoor ik denk dat een stabiele waterkwaliteit zeer lastig te realiseren is (waar schildpadden een stuk beter tegen kunnen dan meervallen).

Overigens denk ik ook dat 150cm te klein is voor deze meerval, los van schildpadden als medebewoners. Ik kan de meerval niet zo snel identificeren, maar volgens mij wordt dit beestje zo'n 25 cm of meer..

Ik zou mezelf geen expert willen noemen op het gebied van schildpadden en vissen, maar houd zowel vissen (incl. L nummers) als schildpadden al enige jaren.

Ik zou voor de meerval lekker een apart verblijf cre�ren en dit ook voor de schildpadden doen. Dan kun je aan beide diersoorten denk ik nog vele jaren plezier beleven.

Succes!

Groeten,
Bas

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan