algeneter raar gedrag


B

bob010

Guest
beste mensen.
ik wou al jaren een aquarium en die ben ik 2 maanden geleden gaan halen alles draaide leuk tot 2 dagen geleden me grote trots raar begon te doen, mijn algetertje.
het is een algeter van de hornbach hij word max 10 cm en is compleet zwart met wit bruine stippen over heel ze lichaam.
hij leefde eerst een rustig leven zat in de grot ging rond zwemmen en zoog zig vast aan het raam.

nu een maand later ademt hij alleen nog maar lucht boven het oppervlak wat in 1e instantie normaal lijkt maar 24/7 dat dee hij niet ervoor.
de andere vissen hebben niet echt een zuurstof probleem en zwemmen vrolijk rond
verder zwemt hij als een gek tegen het glas aan en gaat gewoon door in de hoop dat hij er door heen schiet ofzo.
laat ik het je zo zeggen hij is niet meer op ze gemak hier lijkt het op.

en hoe krijg ik hier een foto van mijn computer want hij vraagt alleen naar een url, maar ik heb geeen idee welke soort ik heb
ik heb zeg naar aleen naar de max lengte van het beestje gekeken

zou hij zeg maar soort genoten missen? ik heb gehoord dat die namelijk ook behoorlijk op de vuist kunnen gaan met elkaar

het is ook maar een bakkie van 60x30x40 (25 graden)
hij zit samen met een schooltje samutraantjes van 6 stuks en een shitload aan guppen (gekregen van een maat vroeg er 4 kreeg er 14 inmiddels zijn het er 40 ofzo gelukkig is de helft nog jonkie
en een waterslangetje van de pets place (bruin met gele streepen.

het aquarium heb 1 groot stuk hout en een klein stuk hout met snippers op de bodum en redelijk wat plantjes bodum bedekking is zwart grind niet scherp.

ik heb werkelijk geen idee wat het is ik heb het water al een keer ververst tijdens ze trip maar hielp niet.
ik denk dat hij het helemaal niet naar ze zin heb hier en er helemaal zenuwachtig van geworden is,
zou het door de drukte van de guppies komen want die beesten blijven druk doen? als dat zo is hoe kom je van 30 guppen af want in de pan blijft er niks van over zoudne e in de sloot overleven?

ik hoop dat iemand mij een tip kan geven over wat ik met me algetertje aaan moet. ik vin het zielig hem zo te zien.
fotos

mvg bob
 
ik heb op een ander forum hier een soort gelijk algenetertje gevonden helaas is die op de foto ziek, mijn soort lijkt hier erg op alleen bij mijne zijn de streeken stippen wel in de zelfde kleur.


http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=110671

ik moet de waterwaardes eens gaan chekken maar daar heb ik nog de spullen niet voor helaas en al helemaal geen ervaring in

bob
 
Veel te veel vis in zo'n klein bakje. 40 guppen, 6 sumatranen, 1 kuhli ( waarschijnlijk ) en een algeneter.

Laat je waterwaarden eens meten bij de lfs. Neem een potje water mee naar daar en laat t checken.

Waarschijnlijk smerig water tot en met en veel te druk in de bak. Hoe vaak doe je verversen en hoeveel.

Zou om te beginnen eens 30 % verversen en naar de lfs gaan.

En guppen in de pan ( grapje ? ) in de sloot ( mag niet ! ) Zet ze op t forum bij gevraagd, wie weet komt

iemand ze halen.
 
Is je 'algeneter' misschien Ancistrus cf. cirrhosus?
 
webhond zei:
Veel te veel vis in zo'n klein bakje. 40 guppen, 6 sumatranen, 1 kuhli ( waarschijnlijk ) en een algeneter.

Waarschijnlijk smerig water tot en met en veel te druk in de bak. Hoe vaak doe je verversen en hoeveel.

Zou om te beginnen eens 30 % verversen .

Denk ook dat hier de oorzaak ligt.
 
bedankt voor de reacties!!

ik ben vandaag beetje bezig geweest ermee, heb het water nog een keer ververst overal geprobeerd te stofzuigen.
daarna heb ik alles een beetje verplaatst, ik hoorde dat alle vissen dan een nieuw terretorium moeten maken (zover dat hier gebeurd daarmee lijkt het een beetje opgelost. ik ben blij ik hoop dat het zo blijft en dat hij zeg maar niet bang is van me hand in de bak.

ik heb bij de hornbach geweest de algeter is een : glyptoperichthys joselimaianus L01 White spot.
deze word 15 cm volgens het boordje daar ik zei eerder bij me vraag 10cm naar hij word iets groter.
ook heb ik een water tester gekocht maar daar was niets op te zien ik zat wel dicht bij water verversen maar dat was al het plan.

over de guppen ja tuurlijk is het een grap maar het is niet zo grappig hoe snel de beesten zich voortplanten.
ik kreeg er 1 die stond op springen, 2 dagen in de bak was het raak explosie van iets van 30 guppies.
verder heb ik er een paar weg kunnen geven maar ik zit nogsteeds met een shitload van die dingen en de pest is ik heb helaas maar 1 bak staan dus mannetjes en vrouwtjes zitten bij elkaar.

hoe krijg ik de populatie omlaag? ik doe nu iets minder voeren als er 1 op springen staat omdat ik er 1 zag die sneekie de vers geboren aan het eten was, dus ik gebruik dat maar in me voordeel.
maar het is niet tegen te houden ik heb een dicht gegroeide hoek waar ze gewoon veilig overleven helaas.

is er iemand die ik blij kan maken met wat guppen ik heb hier 4 volwassen vrouwen guppen de mannen hebben raak geschoten dus meer op komst verder alle vrouwen jonkies en een paar mannetjes niet ouder dan 2 maanden dus nog echt klein.

in de sloot zal ik ze niet zomaar gooien aangezien een maat van me de gemeente helpt met de vissen populaties hier.
maar hoe dan ook ik wil er vanaf want ik heb toch liever andere vissen

alvast bedankt bob
 
Um, een vis 15 cm is natuurlijk al veel te groot voor een 60 cm bakje. Maar wat erger is is dat deze soort 40-45 cm kan worden in aquariums. Ik zou die vis direct gaan terugbrengen.
 
Als je wil dat iemand de guppen overneemt kan je beter je woonplaats even vermelden ;)
 
Guppen gratis af te halen op marktplaats werkt meestal prima.
 
De Pterygoplichthys joselimaianus (L001) wordt inderdaad veel groter dan 15cm, die kan wel 30cm worden! Het 'waterslangetje' is hoogstwaarschijnlijk de Pangio kuhlii.
 
Breng je algeneter terug en zet je guppen gratis op marktplaats.
Daarna meld je je weer op het forum en dan kunnen we je gaan helpen met een gezonde keuze voor je bak. Goed?

Ondertussen zorg je er ELKE DAG voor dat er water wordt ververst want zoveel vissen in een bak is vragen om problemen.
Ga jij maar eens met 20 man en een paar babies en kleine kinderen in de lift staan, afentoe een hap eten erbij en waar je je ontlasting laat zoek je maar uit. Zo moet je je het leven in jouw bak voor je vissen voorstellen.
 
bedankt voor de reacties

ik ben even paar dagen weg geweest met de bak gaat het prima weer ik heb hoop guppen weg kunnen geven gelukkig ik heb er nog wel wat over, zodra ik weer een bevalling heb zal ik zeker op marktplaats zetten.
ik kom trouwens uit Rotterdam, maar woon op de rand van de stad in capelle op het moment, nog bij ouders thuis maar zoekende naar een huis voor mezelf

maar wat??? de algeneter kan 30 cm worden???
hoelang heb hij daar voor nodig ik heb hem net opgemeten en hij is nu 7 cm compleet.
als hij daar nog 2 jaar over doet is het geen probleem als ik me eigen huisje heb zet ik een grotere bak neer even kijken wat aan de wand gaat passen maar dat word zeker een 2m+ bak. met een beetje geluk kan hij daar dan in binnen een jaar.
als hij binnen een half jaar 10cm groeit word het wel heel kappies in die bak en zal ik hem echt terug moeten brengen.
maar ik hoop van niet want ze gedag bevalt me wel hij is zeg maar de koning van de bak :p

ik had voor de zekerheid een foto gemaakt van het plaatje met gegevens over de vis.
maar daar staat echt max 15 cm op?????
 
De info van de LFS wil soms niet kloppen. Veel algeneters lijken op elkaar. Neem ff een avondje of langer en ga struinen op http://www.planetcatfish.com/
Die site is geweldig, leuk, leerzaam!
Ben blij dat je guppen weg hebt gedaan, dat scheelt echt een hoop.
Geen idee hoe snel hij groeit. Ik heb een koppel gewone ancistrussen en die zijn in een jaar tijd 4 cm gegroeid. En dan krijgen ze bij mij in de meterbak wel dagelijks diepvries, 3 wekelijks algentablet en minstens 1x per week levend voer.
 

Terug
Bovenaan