Algeneter voeding.


P

Platy

Guest
Hallo, ik heb een algeneter. Maar nu is mijn vraag: eten ze alleen algen of moet je ze nog iets speciaal geven? Ik zie mensen komkommers of tomaten in hun bak leggen. Voorwat doen ze dat? Is dit voor de algeneters?
 
Wat heb je voor algeneter Platy?
Groenten worden gegeven als bijvoer, gewoon omdat het gezond is voor de meeste "algeneters". Ook wordt dit vaak makkelijker als voer herkend, sommige vissen moeten commercieel voer leren eten.
Niet alle "algeneters" blijven hun hele leven hoofdzakelijk algen eten, daarom is het belangrijk om te weten welke algeneter jij hebt.
 
Ik denk dat ik een ‘borstelneus’ heb.
 
195447B0-F00B-4E9D-B2A0-81D475C98A68.jpeg
 
Duidelijke foto, zo te zien is dit een Ancistrus cf. cirrhosus en nog een vrij jong exemplaar. Als ik gelijk heb kun je deze prima bijvoeren met algentabletjes en diverse groenten. Ze redden het niet met wat ze enkel in de bak vinden.
Voor deze soort is het ook essentieel dat je hout, bv driftwood in de bak hebt. Van het hout schrappen ze beetjes af en dat hebben ze nodig voor hun spijsvertering. Zelf heb ik naast hout in de bak, ook algentabletjes waar ook hout in verwerkt zit.
 
Oké, hartelijk bedankt voor de uitleg.
 
Duidelijker kan haast niet met dank aan ons Nicole.:thumbs:
 
Plantaardige tabletten zijn inderdaad aan te raden. Wat ik zelf altijd aanraad voor dit soort vissen zijn: Algen wafels. Deze zijn wat harder waardoor de "algeneters" erg goed van kunnen schrapen, dit is doet de vis van nature ook. Tabletten vallen vaak op een gegeven moment uit elkaar waarna het een hoopje poeder wordt.
 

Terug
Bovenaan