Wat is er nieuw

Algeneter ziek?

Lyndi

Member
Lid geworden
17 mei 2021
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Ik ben Lyndi en ik ben nieuw hier en ik had een vraag. Ik heb sinds kort een aquarium(pje). Hartstikke leuk en gezellig natuurlijk. Maar nu heb ik sinds vrijdag een algenetertje er bij gekocht. Deze is sinds de dag dat ik hem heb niet van zijn plek afgekomen en heeft niet 1 rondje gezwommen. Heb een paar keer moeten chekken of hij niet al dood was en kon hem gewoon aanraken. Ook eet hij niet (de andere vissen eten zijn voer op) en hij ziet er naar mijn mening erg bleekjes uit. Ik weet niet of dit normaal is bij dit soort algen eters maar ik maak me toch een beetje zorgen.

Bijlagen

• 20210517_191446.jpg
    20210517_191446.jpg
    166.1 KB · Weergaven: 153
  • 20210517_191519.jpg
    20210517_191519.jpg
    150.1 KB · Weergaven: 205
Deze vis eet geen algen maar is een omnivoor, heb je een foto van je hele bak en wat de andere bewoners zijn? en hoelang draait je bak nu?

hoi de bak draait een paar weken heb de ph laten testen die is goed. mijn profiel foto is mijn aquarium en de andere visjes zijn kardinaal tetratjes en rode minor. Ik heb gegoogeld en ik dacht misschien een schimmel infectie? Maar kan dat al na 3 dagen?

Oke, dan ben ik bang dat je de bak dus niet eerst visloos 4 weken heb laten indraaien? dan zit je dus nu dat je waterwaardes compleet waardeloos zijn, en dan is je Ph je minste zorg, je NH3/NH4 en NO2 zijn vele malen belangrijker, als vissen niet eten dan zijn d eomstandigheden niet goed, en je profielfoto is wel erg klein, kan ik niks mee

Ok, ik dacht dat ik alles had laten chekken de mensen van de vissen winkel zeiden dat alles goed was. inmiddels staat ie wel al langer dan 4 weken... hier een betere foto van het aquarium hij is 60x 30 btw

Bijlagen

• 20210515_203137.jpg
    20210515_203137.jpg
    468.9 KB · Weergaven: 153
Nu niet in de stress schieten ik kan nogal direct over komen maar bedoel het ondersteunend.

2 dingen: die steen dat is een zogenaamde maansteen (zo heten ze) en laten enorm veel kalk vrij in het water, daar kunnen je vissen erg slecht tegen, beter de steen vervangen voor maaskeien of ardenner breuksteen.
andere ding: winkels hebben een verdienmodel en dan staat vissenwelzijn niet op dat lijstje, dus voor een gedegen advies kun je beter niet naar een dierenwinkel gaan maar op bij.v dit forum advies vragen.

Wat nu te doen: steen eruit en de helft water verversen en nog 1 vraag: hoe warm is je bak?

ok, ja de visjes komen wel uit een speciaal zaak ik had btw ook aquarium water uit de bak van mijn moeder er in gedaan voor er vissen in zaten. Mijn bak is nu 25 graden (de verwarming ding staat op 23)

ok, ik had btw ook aquarium water uit de bak van mijn moeder er in gedaan voor er vissen in zaten. Mijn bak is nu 25 graden (de verwarming ding staat op 23)
Je "algeneter" (beter bekend als de L201 die geen algen eet) hoort op minimaal 26 graden te zitten, meer info over je vis: https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=2178

ok maar het is geen schimmel o.i.d.?

Nee ik zie niet in waar er schimmel zou zitten want dat is pluizig, ik denk echt dat het slechte waterwaardes zijn waarom je vis niet eet

ok maar de rest eet wel gulzig... of is dit visje er gevoelig voor?

Bodemvissen zijn veel gevoeliger voor slecht water inderdaad

ok ik heb de verwarming hoger gezet en ga de steen er uit halen enzo en ga nog een keer het water laten testen en hopelijk komt het goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan